חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

סאנדי טיימס: רוסיה ביטלה את עסקת טילי ה-S-300 עם סוריה

למרות הצהרות רשמיות הפוכות, רוסיה לא תעביר משלוח של טילי נ"מ מתקדמים לסוריה, כך אמר היום פקיד רוסי בכיר עלום שם לסאנדיי טיימס.

על פי הדיווח, ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו, הצליח לשכנע את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בסכנה הטמונה בעסקה שכזו ליציבות האזורית ולאזרחים הישראלים במהלך פגישה שהתקיימה באתר הנופש סוצ'י בים השחור בתחילת החודש, מה שהוביל כאמור לביטול המתוכנן של מכירת 6 סוללות S-300 למשטרו של בשאר אסד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי הדיווחים הזהיר נתניהו את פוטין כי מכירה של מערכת ההגנה המתוחכמת נגד טילים לאסד יכולה למשוך את המזרח התיכון למלחמה, וטען כי טילי S-300 אינם רלוונטיים למלחמה של אסד נגד קבוצות המורדים. "אנחנו מאוד מודאגים מכך; הקהילה הרוסית הגדולה בישראל היא גורם מרכזי ביחסנו לישראל, ולא ניתן לזה לקרות", אמר הפקיד הרוסי ל-'סאנדיי טיימס'.

בתמורה, אמר הפקיד, ביקשו הרוסים מישראל להימנע מלבצע תקיפות אוויריות נוספות על סוריה, כפי שעשתה מוקדם יותר החודש, כשתקפה משלוחים של טילים מתקדמים בדרכם לדמשק ואולי גם לארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה.

טילי S300 | צילום: רויטרס

גורמים ישראליים רשמיים הצהירו שוב ושוב בשבועות האחרונים כי ישראל אינה מעוניינת במלחמה עם סוריה, אך גם שתעשה הכל כדי למנוע את העברת הנשק ממשטרו של אסד לחיזבאללה. "ממשלת ישראל פעלה באחריות ובזהירות על מנת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל, ועל מנת למנוע מנשק מתקדם מלהגיע לחיזבאללה ולארגוני טרור אחרים. נעשה זאת גם בעתיד", אמר נתניהו בישיבת הממשלה השבועית בירושלים ביום ראשון שעבר.

"המזרח התיכון נמצא באחת מהתקופות הרגישות ביותר שלו מזה עשרות שנים, בעיקר בסוריה", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו עוקבים אחרי השינויים ומוכנים לכל תרחיש".

במהלך ביקור בבסיס חיל הים בעתלית ביום שלישי האחרון, אמר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, כי מדיניותה של ישראל בסוריה ברורה: "אנחנו לא מתערבים במלחמת האזרחים, אבל לא נאפשר לה להיכנס לטריטוריה שלנו".

הדיווח סותר הצהרות קודמות של שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שהכריז בעקבות פגישת נתניהו-פוטין כי מוסקבה תכבד את החוזים הקיימים עם בעלת הברית האזורית שלה, ובכלל זה בנוגע למערכות ההגנה האווירית. "כבר ביצענו חלק מהעסקה", אמר לברוב, "ונבצע גם את כל השאר במלואו".

אי כיבוד חוזים שנחתמו, הוסיף לברוב בראיון טלוויזיוני, עלול "לפגוע באמינות" של רוסיה. שוויה של העסקה אמור היה להיות 800 מיליון דולר. בישראל, אגב, יחל היום תרגיל גדול המדמה התקפה בנשק כימי על מרכזי אוכלוסייה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן