Forbes Israel Logo

סאקסו בנק: 2014 – תחילת סופו של המשבר הגלובלי

כלכלני הבנק האירופי Saxo Bank פרסמו היום את תחזיותיהם עבור השנה החדשה. בבנק מעריכים כי הכלכלה הגלובלית תצמח בשנת 2014 ב-2.8%, שיפור לעומת קצב צמיחה שנתי של 2% ב-2013.

את השיפור בקצב הצמיחה העולמי תוביל ארה"ב, שתהנה מצמיחה של כ-3%, כשהאלמנטים המשפיעים ביותר על הצמיחה יהיו הצריכה הפרטית והשקעות פרטיות. מדיניות צמצום תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב תימשך ככל שהכלכלה האמריקאית תוסיף להתחזק, מה שעשוי להוביל לסיום תוכנית הרכישות במחצית השנייה של 2014.

הכלכלה האירופית נמצאת במסלול הבראה וצפויה לחזור לשיעור צמיחה חיובי של 0.8% ב-2014. יחד עם זאת, התחזית לגרמניה, ובמיוחד לצרפת, עגומה. אחרי שנתיים של ירידה באינפלציה בגוש היורו, לא צפוי השנה שינוי מגמה משמעותי בזירת המחירים והטענה כי על הבנק האירופי לצאת בתוכנית הקלה כמותית משלו נותרת בעינה.

לאחר שבשנים האחרונות היתה זו שבזכותה שמרה הכלכלה העולמית על רמות צמיחה סבירות, צפויה ב-2014 דווקא אסיה, להעיק על הצמיחה העולמית ולהפוך לנקודת החולשה של הכלכלה הגלובלית. רמת ההשקעות באזור עומדת על 43% מהתמ"ג בלבד ושיעור הצמיחה ירד לכ-6% בלבד. החלק הקל של סבב הצמיחה באזור חלף, והממשלות של חלק מהמדינות המתפתחות אף פועלות באופן אקטיבי כדי להוריד את קצב הצמיחה של כלכלותיהן. יחד עם זאת, לא מדובר בהכרח דבר רע עבור אסיה, שחייבת "לקרר" את הכלכלה שלה ולבחון מחדש את המודלים הכלכליים שלה.


"הדברים יכולים רק להשתפר". סטין ג'קובסן, הכלכלן הראשי בסאקסו בנק | צילום: יח"צ

"החדשות הטובות הן שזוהי תחילת הסוף של המשבר הנוכחי. 2014 ו-2015 יבשרו על מעבר ממדיניות ההקלה הכמותית ו'הכסף הקל' לצמיחה איכותית יותר ויש לקוות שגם יביאו עמן מנדט לשינוי אמיתי. העולם יצא מאיזון עד כדי כך שהדברים יכולים רק להשתפר מנקודה זו ואילך", ציין סטין ג'קובסן, הכלכלן הראשי של Saxo Bank.

בהתייחס לבורסות העולם, צופה הבנק עלייה של 10% בשוקי המניות הגלובליים ב-2014. "אל תשימו לב למי שאומרים שיש בועה בשוקי המניות. אם אתם רוצים להפיק את המירב מתיק הנכסים שלכם ב-2014, הסיכון האמיתי מבחינתכם הוא לא להיות מושקעים מספיק בנכסי סיכון", אומר פיטר גרנרי, אסטרטג המניות הראשי של Saxo Bank.

בשוקי המט"ח צפוי הדולר להמשיך ולהתחזק ברבעון הראשון מול היור והיין, ככל שתימשך תוכנית צמצום הרכישות של הפדרל ריזרב.

לגבי היורו מעריכים כי חוסר המעש שמפגין הבנק המרכזי האירופי יגרום למדינות הפריפריה האירופיות לדרוש פעולה, שכן כלכלותיהן לא תחרותיות בשער יורו של 1.3 ואף 1.4 יורו לדולר. הדבר יוביל לכך שהבנק המרכזי האירופי ינקוט בסופו של דבר צעדים מקלים. בנוגע לין היפני, מעריכים כי מגמת היחלשותו תחריף ברבעון הראשון על רקע צמצום תוכנית הרכישות של הפד וגורמים נוספים.

בשוק הסחורות מעריך Saxo Bank כי אחרי שלוש שנים בהן הציג ביצועי חסר ביחס לשוק המניות, 2014 צפויה להיות שנה קשה נוספת. זאת, על רקע ההתייצבות בקצב העלייה בביקושים בעולם והתמתנות קצב הצמיחה במדינות מתפתחות, ובראשן סין. "המלאים בעולם עולים על גדותיהם והחשש ממשבר מזון נראה כזיכרון רחוק", אומר אסטרטג הסחורות הראשי, אולה האנסן.

האנסן מעריך כי שוק הנפט יתמודד עם עודפי היצע ביחס לביקוש, מצב שלא זכור זמן רב, עקב עלייה בייצור של המדינות שאינן חברות אופא"ק, ומחיר הנפט מסוג "ברנט" צפוי לעמוד ברבעון הראשון על כ-105 דולר לחבית. מחיר הזהב הממוצע ברבעון הראשון יעמוד להערכתו על כ-1,225 דולר לאונקייה. "אנחנו נייטרליים עד 'דוביים' לגבי מחיר הזהב ברבעון הראשון, על רקע צמצום תוכנית הרכישות של הפד, אבל מביעים אופטימיות זהירה ביחס למחיר הזהב בהמשך השנה. הזהב הוא מהסחורות שהניבו את הביצועים הגרועים ביותר ב-2013, ומה שיורד בסופו של דבר עולה", אומר האנסן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן