Forbes Israel Logo

סוף המשחק: האם הקונגרס האמריקאי יצליח לקלקל את החגיגה בשוק משחקי הווידאו?

בארה"ב הולכים וסופרים את הימים עד לחג ההודיה, אשר יפתח את עונת הקניות הגדולה אשר תגיע לשיאה בשבוע שלפני חג המולד. בתקופת קניות אימתנית זו, אחד התחומים הרווחיים ביותר הוא ללא ספק שוק משחקי הווידאו. כשענקיות התחום סוני, מיקרוסופט ונינטנדו ישחררו את "הדור הבא" של קונסולות המשחקים שלהן בשבועות הקרובים, התחום כולו צפוי להראות רווחים משמעותיים במיוחד – יותר מקפיצה תקופתית ושגרתית לעונת החגים.

לפי מרכז המחקר Gartner, השוק העולמי הכולל של קונסולות, תוכנות והתקנים למשחקים, משחקי מחשב, סלולר אינטרנט וכו' יצמח עד לכדי 93 מיליארד דולר בסיכום שנת 2013 – עלייה מ-79 מיליארד ב-2012. על פי הערכתם, עד שנת 2015 ישלים השוק צמיחה מרשימה, ויגיע לרף הכנסות של 111 מיליארד דולר.

אך לא רק מיקרוסופט, סוני ונינטנדו צפויות להיות רווחיות במיוחד השנה. גם יצרניות המשחקים המובילות, ובהן Activision Blizzard, Electronic Arts , Take Tow Interactive ו- Zynga צפויות להרוויח סכומים יפים. מכירות משחקי המחשב בחודש ספטמבר זינקו בעיקר בזכות יציאת המשחק המדובר GTA5, אשר שבר את שיא המכירות וחצה את רף מיליארד הדולר תוך 3 ימים בלבד מיציאתו. היום, חברת Activision תשיק את הכותר החדש בסדרת משחקי המלחמה Call of Duty, אשר צפוי לעשות הדים רבים בעולם הגיימינג. המשחק משווק לקונסולות משחקים, למחשב – וגם באפליקציה מיוחדת ומושקעת במיוחד למכשירי הסלולר.

אין עדות מחקרית להשפעות שליליות של משחקים אלימים | צילום: shutterstock

אפליקציות המשחקים למכשירי הסלולר הן תחום המתפתח במהירות עצומה, אשר צפוי כמעט להכפיל את גודלו בין השנים 2013 ל-2015 – מהכנסות של 13.2 מיליארד דולר ל-22 מיליארד. אך למרות כל זאת, על פי Gartner שוק משחקי הווידאו עדיין שולט בכמחצית משוק המשחקים האלקטרוניים כולו – וימשיכו לשלוט בו גם כשהשוק ילך ויתפתח בשנים הקרובות.

תחזית זו מייצגת את הלך העניינים בשוק, כשמשחקי המחשב הולכים ומפנים את מקומם עבור המשחקים המיועדים למכשירי הטאבלט. לאור עליית כוחם של הטאבלטים השונים במערב, קשה לראות בכך מהלך מפתיע במיוחד.

ועדיין, גם תחזית חיובית זו לעתידם של משחקי הווידאו אינה מוחלטת ונקייה מדגלי אזהרה. הבולט שבהם הוא הקונגרס האמריקאי. לאחר מספר טרגדיות וסיפורים שונים אשר עוררו הד תקשורתי גדול במיוחד בארה"ב, מספר גדל והולך של פוליטיקאים קוראים לביסוס מנגנון צנזורה – אשר יפקח גם על שוק משחקי הווידאו, אשר רבים מהם כוללים תכנים אלימים במיוחד. "החוק לפיקוח על משחקי ווידאו", אשר כבר אושר על ידי וועדות הקונגרס, יחייב כנראה להצהיר על עטיפת המשחק ולהזהיר מפני תכנים אלימים הכלולים בו. במדינת ניו-יורק, שלוש הצעות חוק להגבלת מכירת משחקי ווידאו בעלי תכנים אלימים מגיל 18ומעלה ממתינות לאישור. 

אך האמת היא, כי הצעות חוק אלו אינן מבוססות על מחקר מדעי כלשהו. כולן מתבססות על מיתוסים המפורסמים בתקשורת, על פניקה ציבורית אודות התחום המאיים, או על גחמות פרטיות של פוליטיקאים אשר מעוניינים להציג עצמם כ"מבוגר האחראי". שום מחקר אקדמי עצמאי לא מצא קשר כלשהו בין משחקי ווידאו והתנהגות אלימה של המשחקים בהם. למעשה, על אף שמשחקי הווידאו והמחשב צברו פופולאריות עצומה במהלך העשור האחרון, כמות האירועים האלימים בעשור זה דווקא הלכה וירדה, כך לפי מחקר של מחלקת לימודי הפשיעה של ה-FBI.

בעתיד הקרוב, כשכוח הקנייה בשוק האמריקאי צפוי לעלות והביקוש למשחקים חדשים ולטכנולוגיות משחק חדשות צפויים להישאר איתנים, שוק משחקי הווידאו נראה מבטיח. אך למי שמעוניין להשקיע בתחום כדאי להשאיר עין אחת פתוחה אל עבר החלטות הקונגרס והלך הרוח הציבורי ביחס אליהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.