Forbes Israel Logo

סוף עידן מודי? הבחירות המקומיות בהודו יכריעו את עתיד ראש הממשלה

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אולי לא יעבור מערכת בחירות נוספת עד 2019, אך המדיניות שלו נתונה לבחינה דקדקנית כעת. חמש מדינות בהודו ערכו בחירות מקומיות החודש, ורבים רואים אותן כמשאל עם על צעד הדה-מוניטריזציה השנוי במחלוקת שלו.

הכל יכול לקרות עבורו. ניצחון למפלגה שלו (BJP) יעניק לה יתרון בשליטה על הבית התחתון בפרלמנט וישים את מודי בעמדה נוחה בתקופה שלפני הבחירות הכלליות. אבל יש גם את עניין המורשת שלו, בו דה-מוניטריזציה בוודאי תשחק תפקיד עצום.

ההצהרה המפתיעה של מודי

ב-8 לנובמבר, מודי הפתיע את האומה שלו בהצהרה שכל שטרות ה-500 וה-1,000 רופי, אשר מהווים כ-86% ממעגל המזומנים, יפסיקו להיות חוקיים תוך מספר שעות, והציע שטרות חדשים של 500 ו-2,000.

עבור מדינה שמנהלת יותר מ-90% מההעברות במזומן, מיליונים נותרו תחת בלבול. העניים במדינה מצאו עצמם עומדים בתורים ארוכים בבנקים ובכספומטים כדי לפדות את המטבעות שלהם, כאשר הממשלה הקציבה תקופה בת 50 יום כדי להחליף שטרות ישנים.

תאריך היעד הזה לא היה הקללה היחידה עבור מיליונים ההודים המוטרדים. הממשלה אף הגבילה מאוד משיכת מזומנים: 24,000 רופי (350 דולר) בשבוע מבנקים, ו-2,500 רופי (36 דולר) ליום מכספומטים (ההגבלה על כספומטים שונתה ל-4,500 רופי ב-1 לינואר). אבל גם עם ההגבלות האלה, הממשלה עדיין לא יכלה לספק כמות מספיקה של ערכים חדשים של מטבעות, מה שהפך את הסיטואציה לגרועה אף יותר. מעל הכל, סניפים רבים הכריחו את הלקוחות להראות הוכחה מסוימת של הזהות שלהם, משהו שלהודים רבים פשוט אין.

מטרה נעלה

בעוד שמודי קידם מטרה נעלה – ניקוי הודו ממה שנקרא "כסף שחור", ריסון ההתחמקות ממסים ובלימת השחיתות הפראית – היו אלה עניי המדינה אשר הושפעו יותר מכל ממדיניות ראש הממשלה.

כפי שהיה צפוי, ההודים מילאו את הרחובות, תוך כעס רב על התכנית של מודי. כמעט 70 מפגינים נהרגו לפי הדיווחים. ראש הממשלה לשעבר מאנמוהאן סינג, שהוביל את פתיחת הכלכלה הסגורה של המדינה ב-1991 ובדרך כלל לא מתבטא בציבור, קרא לכך "מקרה של שוד מאורגן וביזה חוקית של הציבור". זוכה פרס נובל לכלכלה אמרטיה סן השתלח גם הוא, ותייג את הדה-מוניטריזציה כ"פעולה עריצית". מעבר לכך, מומחים רבים טענו כי הדה-מוניטריזציה תסייע במעט בניקוי הודו מכסף שחור. הודים מבוססים מעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בזהב ובנדל"ן, או פשוט להפקיד אותו במקלטי מס כמו שוויץ וסינגפור. לכן, דה-מוניטריזציה לא תגרום לשינוי מהותי לטענתם.

נרנדרה מודי. הפתיע את הודו עם המדיניות שלו | צילום: פליקר 

תמיכה עצומה

למרות הביקורת, ידו של מודי עדיין עליונה, מאחר והוא מסוגל לחזק את התדמית שלו כמנהיג נועז ובעל עקרונות אשר יכול להתנגד לשחיתות. סקר שנערך בקרב הציבור ההודי מצביע על כך שלמודי יש תמיכה עצומה בשל מדיניות הדה-מוניטריזציה.

המחנה שתומך במדיניות זו טוען שהכאב שווה את התוצאה הצפויה. רבים סבורים כי למודי יש את הזכות לטהר את ההון הלא חוקי שנצבר על ידי אנשים שמיומנים בעקיפת החוקים והרגולציות. הם אף טוענים כי כתוצר בלתי נמנע של המדינות הזו, הודו סוף סוף תצעד לעבר דיגיטיזציה של הכלכלה, אשר רבים רואים אותה כמגן נגד התחמקות ממס. לפי דוחות שונים, רק כ-1% מתושבי הודו משלמים מס הכנסה.

הבחירות הולכות ומתקרבות

הבעיה עם הדה-מוניטריזציה היא שהיתרונות האפשריים יגיעו רק לאחר שנים. כעת, הודו מתמודדת עם העלויות של המדיניות הזו, כמו צמיחה איטית יותר. הבחירות למדינות השונות יכולות להגיד לנו האם ההודים מודאגים יותר כעת, או שהם מביעים אמון בעתיד המדיניות.

בקרב חמש המדינות בהן נערכות הבחירות, אוטר פרדש חשובה אסטרטגית כי היא מרכיבה את רוב המושבים בבית העליון. סקרים ציבוריים מצפים למרוץ צמוד, למרות שמפלגת BJP סחפה את המדינה בבחירות הכללליות ב-2014, עם 73 מתוך 80 מושבים. אבל זה עדיין לא הכניס את BJP בראש הממשל המקומי. בין אם הוא ישתנה, התרחיש לא מבטיח לחלוטין, והמפלגה של מודי נמצאת במאבק עם המפלגה השלטת SP ומפלגת BSP.

בינתיים, הקונגרס יישר קו עם המפלגה השלטת כיום של UP, SP. המנהיג של SP, אקהילש ידב, בנו של מייסד המפלגה, ביסס את עצמו במדינה באותה הדרך שמודי מיצב עצמו ברמה הלאומית. הוא צעיר, אנרגטי ומודע היטב לתדמית שלו. הוא עד כדי כך מודע, שהוא שכר את סטיבן ג'ארדינג מהרווארד לסייע בהובלת קמפיין הבחירות שלו. הברית שלו עם הקונגרס צפויה יותר למשוך את תשומת לב המצביעים המוסלמים, מה שבוודאי יציבו בעיה עבור BJP ו-SP יחד.

התוצאות יוכרזו רק ב-11 למרץ, אך אם הקואליציה של BJP תנצח את זו של UP, זו תהיה בוודאי דחיפה ענקית עבור התדמית הציבורית של מודי וההון הפוליטי שלו. יחד עם זאת, מפלה ל-BJP תעניק ליריבה שלה בקונגרס לבצע קאמבק לסצנה הפוליטית הלאומית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן