Forbes Israel Logo

סיבוב ראשון: מי ניצח בעימות הראשון בין קלינטון לטראמפ?

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ יצאו הלילה מהעימות המדובר ביניהם כששניהם מתנדנדים. לא היו שם מכות נוק-אווט אבל כל אחד מהם הנחית כמה מהלומות טובות על יריבו. אני חושב שכל אחד מהם עשה עבודה טובה מול קהל המצביעים שלו והגיחו הלילה בתור הנשיא או הנשיאה הבאים בפוטנציאל. אני מאמין שקלינטון ניצחה את העימות על נקודות – בבירור היא הייתה מוכנה יותר בהתמודדות של עם הפרטים, היא מבינה היטב בענייני מדיניות והיא היטיבה לצייר חזון ברור.

טראמפ הכניס גם הוא כמה מכות טובות. אני חושב שהוא נטרל אותה בכל הנוגע למסחר. לא רק שהוא טען כי עסקאות סחר שבהן היא תמכה ואפילו נשאה ונתנה עליהן היו עסקאות רעות, אלא שהוא גם צמצם את המענה שלה ל- "זו לא הייתה אשמתי" – כשהיא כמו מבטלת את כל תפקידיה הקודמים, כמו גם את תפקידיו של בעלה. על ידי כך שכינה את קלינטון בעקביות "פוליטיקאית טיפוסית", טראמפ הזכיר למיליוני אמריקאים שלמרות הפופולאריות של הנשיא אובמה, עדיין רק 3 מתוך כל 10 אמריקאים חשים שהמדינה מתקדמת בכיוון הנכון – הצהרה שפוגעת קשות בשתי המפלגות הגדולות וככל הנראה משחקת היטב לידם של מועמדים עצמאיים.

רק 27% תמיכה לטראמפ בסקר CNN לאחר העימות | צילום מסך: יוטיוב

טראמפ הזכיר לצופים שתכניתה של קלינטון "למסות את העשירים" תמנע מאמריקאים עשירים מלהשקיע בארצות הברית והוא אפילו יצא כנגד הבנק המרכזי, הפדרל רזרב, על שאיפשר היווצרותה של "בועה גדולה, שמנה ומכוערת", כלשונו. הוא העניק הגדרה למועמדותו – שתי המפלגות מושחתות, קלינטון היא דמות מן העבר, והיא מייצגת כישלון ונקודת שפל של אמריקה. לבסוף, הוא חבט בה על שלא שחררה 33 אלף אימיילים, דבר שעליו היא רק הודתה שהיה "טעות". הצוות שלה, כך אמר גם טראמפ, בחר לשמור על זכות השתיקה בנושא בהישענו על התיקון החמישי לחוקה. טעות נוספת שהוא הזכיר לה הייתה התבטאותה האומללה בנוגע ל"טורפי העל" בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית.

קלינטון מצידה הכניסה כמה שורות מחץ קשוחות משלה. כך למשל, העובדה שטראמפ לא פרסם עדיין את דיווחי המס שלו היא בלתי נסלחת משום שאין שום איסור מצד רשות המס האמריקאית (ה-IRS) על חשיפת הנתונים במהלך בדיקה שלהם. היא הכניסה אותו למגננה כשטענה שסיבה היחידה שבגינה הוא לא מפרסם את הנתונים היא שיתכן והוא לא עשיר כפי שהוא אומר שהוא, או לא נדבן גדול כפי שהוא מעיד על עצמו, או שאולי הוא לא שילם מס שיכול לעזור לחיילים ווטרנים של צבא ארצות הברית – כמו כל אמריקני אחר. באופן מוזר, הוא רק בחר להיעלב מההתקפה שהוא לא עשיר כמו שהוא אומר – דבר שיוצר שבר דמות של ממש. בסוגיית מקום הולדתו של ברק אובמה, אותה הוא סחב לאורך שנים מעבר לגבול הסביר, קלינטון ממש הכניעה אותו. והיא גם הזכירה לקהל שמדיניות "עצור וחפש" (שהונהגה בניו יורק במסגרת המלחמה בפשע בעיר, ולרוב יושמה נגד אפרו-אמריקאים באופן לא מידתי וסטריאוטיפי) היא אינה חוקתית (לפי פסיקת בית המשפט).

אבל הרגע המוצלח ביותר שלה היה הרגע בו תקפה אותו וטענה שהוא רימה רבים מהאנשים שעבדו עבורו, תוך שהוא עושה שימוש בחוקי פשיטת רגל לטובתו האישית, ושבריאותה הייתה מספיק טובה כדי לנסוע מאות אלפי קילומטרים ברחבי העולם כשרת החוץ. "החלטתי להישאר בבית (בשבוע האחרון) על מנת להתכונן לעימות הזה וכדי להתבונן לנשיאות". אאוץ'.

בניתוח הסופי ישתנה מעט מאוד בעקבות העימות הזה. אף מועמד לא התעלה על הציפיות ואך אחד מהם לא הרחיק מאוד לכת מעבר לפנייה אל קהל הבוחרים שלו. קלינטון וטראמפ לא הסכימו ביניהם על שורות שהיו צפויות מראש – הוא עם הפופוליזם מסוג "הורידו את מי שזה לא יהיה שנמצא למעלה", היא הברני סנדרס שנולד מחדש.

אני לא חושב שאף מועמד יצא אהוד או אותנטי מהעימות. הם כנראה לעולם לא יהיו כאלו. אבל זה היה עימות מרומם נפש, והיא ניצחה בו. אני בספק אם הסקרים יזוזו במילימטר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן