Forbes Israel Logo

סקסו בנק: "מעולם לא היה פער גדול כל כך בין המצב הכלכלי והאופן שבו הוא נתפס"

"הכלכלה האמריקאית תצמח ב-3% ברבעון הרביעי, מה שיביא אותה לצמיחה של 2.2% בשנה כולה, כך מעריכים כלכלני Saxso Bank. מדובר בנתון נמוך בהרבה מהתחזיות של הבנק בתחילת השנה – בעיקר על רקע החולשה שהפגינה הכלכלה האמריקאית ברבעון הראשון, על רקע מזג האוויר הקשה ששרר במדינה. "סין צפויה לראות גידול קל בצמיחה לקראת סוף השנה, בעוד שבאירופה, הכלכלה הבריטית ממשיכה להציג ביצועי חסר, והאיחוד האירופי תקוע בבוץ. הכישלון של כמה מדיניות, בראשן צרפת, לקדם רפורמות משמעותיות ונחוצות, גורם להארכת תקופת הצמיחה הנמוכה של הגוש האירופי".

"הגיע הזמן שנדבר על הפיל שבחדר, שאף אחד לא רוצה לדבר עליו – החוב העולמי, שהגיע לממדים שמאיימים על המבנה כולו", אומר סטין ג'קובסן, הכלכלן הראשי של Saxo Bank. "גם אם התזמון המדויק לא ברור – ארה"ב, סין ואירופה צועדות לקראת הנקודה המסוכנת שבה המזומנים שמייצרים הנכסים לא מספיק כדי לשלם את החוב שנלקח כדי לרכוש את אותם נכסים. זהו מה שמכונה 'רגע מינסקי' (על שם הכלכלן הידוע היימן מינסקי)".


סטין ג'קובסן. הכלכלן הראשי של Saxo Bank | צילום: יח"צ

עוד מציין ג'קובסן כי "מעולם לא היה פער גדול כל כך בין המצב הכלכלי כפי שהוא במציאות לבין האופן שבו הוא נתפס. ועם זאת, ההזדמנויות למשקיעים לנצל את הפער הזה מעולם לא היו טובות יותר. העולם לא עומד להסתיים – אנו צועדים לקראת התחלה חדשה, שבה לא תהיה ברירה אלא להתייחס לפיל שבחדר – ממדי החוב".

את החוב, אומר ג'קובסן, ניתן להפחית חוב בשתי דרכים: מחיקה או צמיחה מהירה. "שני התרחישים האלה לא נראים באופק ברבעון הרביעי, ולכן גם אין מה לצפות לעליית ריביות בעולם, ואלה צפויות להישאר ברמה דומה או לרדת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.