Forbes Israel Logo

סקר: ברוב המדינות האמון בפוטין גבוה מבטראמפ – לא בישראל

סליחה הנשיא טראמפ – זו לא רק התקשורת המסורתית שלא ממש מעריצה אותך, גם העולם לא מאוהב בדונלד.

מתוך רשימה של 37 מדינות שנסקרו על ידי מכון המחקר Pew בוושינגטון, ב-22 מהן אמר רוב הציבור כי הוא סומך על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיעשה את הדבר הנכון בעניינים בינלאומיים, יותר משהוא סומך על הנשיא האמריקאי.

"אחד הדברים שהתמקדנו בהם השנה היה ההשוואה בין טראמפ לבין פוטין, ולמרות שפוטין לא קיבל דירוג מוצלח, הוא עדיין טוב יותר מטראמפ במרבית המדינות שסקרנו", אומרת מרגרט וייס, חוקרת בכירה בסקר העמדות העולמי לאביב 2017 של Pew.

הפער הגדול ביותר ברמות האמון נמצא אצל היוונים, כש-50% מהנסקרים שם אמרו שהם יעדיפו מילה של פוטין בעניינים בינלאומיים על פני המילה של דונלד טראמפ. רק 19% מהם העדיפו את טראמפ.

עניין של תדמית. פוטין נתפס כאמין יותר | צילומי מסך: יוטיוב

מי עוד מאמין יותר לפוטין? ווייטנאם, בפער של 79% מול 58%.

גרמניה! הגרמנים, שבמשך שנים נלחמו ברוסים, הם ממש לא מעריצים של פוטין. אבל 25% מהם יותר בטוחים שהוא יעשה את הדבר הנכון, אל מול 11% שחושבים כך על טראמפ.

מקסיקו, כמובן; לא מעריצה גדולה. רק 5% מהמקסיקנים שנסקרו אמרו שהם סומכים על טראמפ. פוטין השיג שם 19% אמון.

דרום קוריאה, המדינה שארצות הברית אמורה להגן עליה מפני טיליה הגרעיניים של צפון קוריאה, ביכרה את פוטין. כ-27% מעדיפים את פוטין על פני 17% שהעדיפו את טראמפ. עצוב.

קולומביה, מדינה ידידותית כלפי ארצות הברית, מעדיפה את פוטין גם היא, עם 23% שבוטחים בדייג הרוסי החמוש בחנית על פני הנשיא הנדל"ניסט, שהשיג שם רק 15%.

למעשה, אף לא מדינה דרום אמריקאית אחת העניקה לטראמפ שיעור אמון טוב יותר מלפוטין, למרות שהפערים היו נמוכים יותר. כ-14% בוטחים בטראמפ בברזיל, בעוד ש-19% אמרו שפוטין יותר ראוי לאמון שלהם.

ובכל זאת, טראמפ לא איבד לחלוטין את האמון הגלובאלי. מדינות האנגלוספירה הקלאסיות בוטחות בו יותר מבפוטין, אבל בפערים קטנים באופן מפתיע. באוסטרליה, 29% חושבים שטראמפ יעשה את הדבר הנכון בנושאים בינלאומיים; כש-27% חושבים זאת לגבי פוטין. בקנדה 22% מביעים ביטחון ביכולות של טראמפ ו-19% מתייחסים כך לפוטין. מעבר לים, בבריטניה 22% סומכים על טראמפ – יותר מ-19 האחוזים שמביעים אמון רב יותר בפוטין.

שלוש המדינות שסומכות על טרמאפ יותר מכולן הן הפיליפינים (69%), ישראל (56%) וניגריה (58%).

הביטחון במנהיגות של פוטין על פני זו של טראמפ באירופה היא הישג בפני עצמו, בהינתן השנים הרבות שרוסיה זכתה שם לבוז חריף, בתקופת ברית המוצעות. שלא לדבר על רבים מהמנהיגים הפוליטיים באירופה, לצד דמויות תקשורתיות, שבחלק נכבד מ-18 החודשים האחרונים קראו לפוטין לתמוך במועמדים וביוזמות בלתי ממסדיים ביבשת, כמו הברקזיט למשל.

הסקר בוחן גם את נקודת המבט העולמית כלפי רוסיה, ומוצא שרוב המדינות לא רואות אותה, או את המנהיג שלה, באור חיובי.

בחברה טובה? ישראל, ניגריה והפיליפינים בצמרת האמון בטראמפ | צילום: יוטיוב

ספקות לגבי התנהלותו של פוטין עם מדיניות החוץ, יחד עם זאת, לא חופפות בהכרח את התפיסות שרוסיה היא איום ביטחוני, כפי שמראה הסקר.

אמריקה מפחידה אפילו יותר

מבין 37 המדינות שנסקרו על ידי הצוותים של Pew, רק 31% אמרו שהעוצמה וההשפעה הרוסית היא איום משמעותי למדינתם – מספר זהה לאחוז החציוני של אלו שאמרו זאת לגבי סין, ופחות מ-35% בממוצע שחושבים זאת לגבי ארצות הברית.

במילים אחרות, ארצות הברית נתפסת כמי שמתערבת בענייני העולם יותר מהרוסים.

ובכל זאת, היחס כלפי הפעילות הבינלאומית של רוסיה הוא עדיין יותר שלילי מחיובי. דעות ביקורתיות כלפי רוסיה הן נפוצות במיוחד בארצות הברית ובאירופה, בעוד שבאסיה-פסיפיק, במזרח התיכון, באפריקה, מדרום לסהרה, ובאמריקה הלטינית העמדות מעורבות יותר. רק בשלוש מדינות שנסקרו יש רוב שהביע דעה חיובית לגבי רוסיה: ווייטנאם (83%), יוון (64%) והפיליפינים (55%).

ארצות הברית בולטת במיוחד במשתנה של פחד מהרוסים, כש-47% אומרים שהם מהווים "איום משמעותי על ביטחונם". רק 30% מהקנדים חושבים כך, ואפילו פחות מקסיקנים (23%).

הדמוקרטים, כמובן, הם היותר חוששים בארה"ב. כ-61% מהם אמרו שארצות הברית מאוימת על ידי הרוסים. נתח הגון מהמשיבים העצמאיים, 43%, חש כך גם הוא ו-36% מהרפובליקנים הסכימו שאי אפשר לסמוך על רוסיה.

האמריקאים שמעו רבות שהרוסים עזרו לדונלד טראמפ להיבחר לנשיאות. הסיפור התחיל להישמע רציני כשחברת אבטחת מידע שהיה לה חוזה עם הוועדה הלאומית הדמוקרטית האשימה האקרים רוסיים בכך שהדליפו אימיילים לא מחמיאים של הילרי קלינטון לויקיליקס. לאחר מכן, קבוצה נוספת, שנקראת FusionGPS, שגם לה שילמו מקורות פרטיים, דיווחה שפוטין והממשלה הרוסית מחזיקים לכלוך גם על טראמפ. דו"ח "מקלחת הזהב" הידוע לשמצה נותר חלק מקובץ הדיווחים הפרטיים מצד אינטל, שהופצו בין סוכנויות המודיעין האמריקאיות כאילו שמקורו היה בהן. סוכנות הביטחון הלאומית (NSA) באמת גילתה פריצה בסגנון "דייג", שבוצעה על ידי סוכנות ריגול רוסית, הידועה בראשי התיבות GRU. מחשב של אדם אחד נפרץ, לפי מסמכים מודלפים שנשלחו לכתב העת המקוון Intercept.

ארה"ב נתפסת כאיום יותר מאשר רוסיה | צילום: Fotolia

רוסיה ממשיכה לעשות כותרות כעת, כשמודע שראש ה-FBI לשעבר, רוברט מולר, בחן קשרים בין רוסים – כל רוסי שהוא – לבין קמפיין הבחירות של טראמפ.

"לרוע המזל בסקר אנו לא שואלים אנשים האם הם הרגישו שהחדשות בארצם בנוגע לרוסיה היו מוטות לטובתה או לא; זה יכול היה להיות מעניין", אומרת וייס. "כל מה שאנחנו יודעים הוא שבמשך הזמן הנתונים די עקביים וכי למדינות יש מידה נמוכה של אמון ברוסיה, אבל זה לא בהכרח מיתרגם לתחושה של איום ישיר מפניה", היא אומרת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.