Forbes Israel Logo

סקר UBS: מכירות מקוונות הופכות חשובות יותר ויותר לשוק האמנות

לרגל פתיחתו של יריד צבע טרי ב-28 באוקטובר, שייצא השנה במהדורה דיגיטלית מיוחדת, מפרסמת UBS נותנת החסות הראשית סקר חדש על שוק האמנות העולמי

סקר שוק האמנות שפורסם לאחרונה על ידי קבוצת UBS העולמית ויריד האמנות Art Basel, לרגל פתיחתו של יריד צבע טרי שיפתח ב-28 באוקטובר, בחן את השפעת נגיף הקורונה על ענף הגלריות. הסקר נערך על ידי כלכלנית התרבות ד"ר קלייר מקאנדרו, מייסדת חברת הייעוץ Arts Economics. במסגרת ממצאי הסקר, הפיקה מקאנדרו דו"ח מנתח את השפעת מגפת הקורונה על 795 גלריות הפועלות בתחום האמנות המודרנית והעכשווית. הגלריות מייצגות 60 שווקים שונים במנעד רחב של היקפי פדיון, במהלך ששת החודשים הראשונים של 2020.

לצורך בחינת רמת ההשתתפות של אספנים והאינטראקציה שלהם עם הגלריות ושוק האמנות במחצית הראשונה של השנה, Art Economics שיתפה פעולה עם UBS לשם איסוף מידע מ-360 אספני אמנות אמידים מאוד בשלושה שווקים שונים: ארה"ב, בריטניה והונג קונג (סין).

ממצאי הסקר העיקריים מעידים כי המכירות בגלריות ירדו ב-36% בממוצע במחצית הראשונה של 2020, זאת בעקבות סגירה של רוב הגלריות (93%) בין ינואר ל-1 ביולי 2020. הממצאים תואמים את היקפי המכירות בשווקים של מוצרי יוקרה אחרים. בממוצע, בכל גלריה פוטרו ארבעה עובדים, מחציתם עבדו במשרה מלאה.

סוחרי אמנות שהשתתפו בסקר העידו כי הם משתמשים במגוון של אסטרטגיות מקוונות כדי לשמור על נזילות ועל קשרים. במחצית הראשונה של 2020, מכירות מקוונות היוו 37% מסך המכירות, לעומת 10% בשנת 2019. 74% מהמכירות הגיעו מהלקוחות הקבועים של הגלריה, כשמתוכם 29% קנו בעבר באמצעים לא מקוונים, אך בשנת 2020 ביצעו לראשונה רכישות באמצעות האינטרנט. בממוצע, כ-26% מהמכירות המקוונות נערכו בידי רוכשים חדשים שהגלריה מעולם לא קיימה איתם קשר אישי קודם לכן. 85% מהאספנים האמידים מאוד שהשתתפו בסקר ביקרו בחדרי צפייה מקוונים של ירידי אמנות, ו-40% מהם רכשו באמצעותם יצירות.

מיליון דולר

האספנים היו ונותרו פעילים ומעורבים. על פי הסקר שנערך בקרב אספנים אמידים מאוד, 92% מהם רכשו יצירת אמנות בשנת 2020. ההוצאה הממוצעת היתה גבוהה יחסית בשלושת השווקים: רוב האספנים (63%) הוציאו למעלה מ-100 אלף דולר במחצית הראשונה של 2020, כשמתוכם 13% הוציאו יותר ממיליון דולר. פלח בני דור המילניום הוציא את מירב הכספים על אמנות: 14% מתוכם הוציאו יותר ממיליון דולר בששת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 5% בלבד מקרב ה"בייבי בומרס". כמעט כל האספנים בני דור המילניום (99%) ורוב בני דור האיקס (94%) דיווחו כי הם עובדים באופן פעיל עם גלריות במהלך המשבר. אולם, שליש מהאספנים רכשו רק יצירות של אמנים שהכירו או שקנו מיצירותיהם בעבר – מגמה שאם תימשך, עשויה לשמר את הסטטוס קוו ולהקשות על אמנים וגלריות צעירים יותר להתבסס, דבר שעלול להשפיע על המגוון בשוק.

הסקר מעלה נקודה חשובה נוספת – השיפור שחל בשקיפות המחירים בשוק. שקיפות המחירים היתה אחד המאפיינים החשובים ביותר של הפורומים הדיגיטליים הללו. 81% מהאספנים דיווחו כי חשוב או חיוני שהמחיר של יצירות אמנות יהיה רשום לצורך רכישתן המקוונת.

עבור אספנים, צפייה פיזית באמנות ממשיכה לעמוד בראש סדר העדיפויות. גלריות רבות ציינו כי הפורומים המקוונים לא הצליחו להחליף את חווית הביקור בירידים הפיזיים – תחושה שגם האספנים שותפים לה. רובם (70%) דיווחו כי הם מעדיפים לצפות פיזית ביצירות אמנות העומדות למכירה וכי תחושת הגילוי וההזדמנות לדון ביצירות וליצור קשרים חברתיים באירועים לא מקוונים חשובות להם מאוד.

מה צופן העתיד?

מרבית הגלריות צפו כי המכירות ימשיכו לרדת בשנת 2020 ורק 21% צפו עלייה במחצית השנייה של השנה. לגבי שנת 2021 שררה אופטימיות רבה יותר, אך למרות זאת, רק 45% מהגלריות צפו כי המכירות יעלו לעומת 2020. אולם, לאספנים אמידים מאוד היתה ראייה חיובית יותר – 59% מהם סברו כי מגפת הקורונה הגבירה את עניינם באיסוף אמנות; העניין גבר בעיקר בקרב אספנים צעירים יותר. בטווח הארוך יותר, האמון של האספנים בשוק האמנות הולך ועולה בכל השווקים. דומה כי אספנים צעירים ועשירים יותר הם האופטימיים ביותר – למעלה מ-60% מהאספנים בני דור המילניום היו אופטימיים לגבי ביצועי השוק בששת ו-12 החודשים הבאים, לעומת 24% מה"בייבי בומרס".

יריד צבע טרי, בחסות קבוצת UBS העולמית, הוא יריד האמנות והעיצוב המוביל בישראל. צבע טרי קם על מנת לגשר ולחבר, ולשמש נקודת מפגש מזמינה וחובקת עבור הציבור הרחב, ואמניות ואמנים ישראלים. מטרת היריד היתה מאז ומתמיד לקרב בין קהל הצמא לתרבות לבין הקהילה היוצרת, ולהזרים משאבים לשדה האמנות המקומי. המהדורה המיוחדת לשנת 2020 ממשיכה במשימה לספק פרנסה ליוצרות וליוצרים מקומיים, בכל פורמט אפשרי, בתקופה בה הם זקוקים לה יותר מתמיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן