Forbes Israel Logo

עורכת המקור: " לפני שידור תחקיר אני לא ישנה בלילה"

"לפני שידור התחקירים אני לא ישנה", מספרת רותם שדות, העורכת הראשית של "המקור", תוכנית התחקירים של ערוץ 10. "זו תחושת אחריות מאוד כבדה וזה לא קל. אנחנו נוגעים בתוכנית בגורלות של אנשים ואנחנו מתייחסים לזה בכובד ראש".

בשנים האחרונות הייתה המקור אחראית על לא מעט רעידות אדמה בקרקע הפוליטית; אם זה התחקיר שקיבל את השם "ביבי־טורס" וחשף את נסיעותיו של ראש הממשלה נתניהו ורעייתו לחו"ל במימון תורמים פרטיים; התחקיר על אביגדור ליברמן שחשף הזרמת כספים מארגוני קש; או התחקיר ששודר בפברואר האחרון על התנהלות העיתון "ישראל היום". יותר מכל, מי שמזוהה עם התוכנית הוא העיתונאי והמגיש רביב דרוקר, שנחשב כיום – בעידן שבו התחקיר העיתונאי הפך כמעט למיצג ארכיוני – לאחד העיתונאים המשפיעים ביותר בישראל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מי שפחות מזוהה כלפי חוץ עם המותג היא שדות, 40, העורכת הראשית שמתרוצצת מאחורי הקלעים וחתומה על כל מילה ומילה שנאמרת על המסך. שדות אחראית על התהליך כולו – מתחילת הרעיון לאייטם, דרך הטקסטים, גרפיקה ועבודה מול כתבים ועד לייעוץ המשפטי הכל כך מורכב בפרויקטים מסוג זה. "יש לה מילה חזקה, והמילה האחרונה היא שלה", אומרת אחת העובדות בערוץ 10.

רותם שדות | צילום: סיוון פרג'

שדות רק בת 40, אבל כבר עומדת בראש התוכנית שככל הנראה גורמת לממסד השלטוני בישראל לא מעט נדודי שינה. "יש עלינו את החובה להצליב את המידע שוב ושוב ותמיד להיות בטוחים במה שאנחנו אומרים", היא מוסיפה. "כל שבוע באים לפה עורכי דין ומאיימים נגדנו בתביעות. זו אחריות עצומה, אני לא ישנה בגלל התחקירים, אבל בסופו של יום אני משוכנעת שאנחנו עושים את הדבר הכי נכון".

בשיחה עם פורבס אומר דרוקר כי "שדות היא הדוגמה לחוסר ההגינות שיש במקצוע הטלוויזיוני – אני והיא צוות, עובדים ביחד מלא שעות, כמות העצבים והמתחים שהיא עברה בביבי טורס וישראל היום ובתחקירים נוספים שעשינו היא בלתי נתפסת, ובכל זאת רק אני מקבל הכרה וקרדיט".

דרוקר מוסיף: "רואים אותי ברחוב ואומרים לי שאני אמיץ, אבל גם היא חתומה על זה – יושבת עם הכתבים ועם היועצים המשפטיים והנהלת הערוץ כדי שהכל ייצא מעולה. המשכורת שלי יותר גבוהה משלה, וזה לא הוגן".

העובדים בתוכנית מספרים על אישה דומיננטית, כזאת שיודעת לשתף פעולה ורוצה לשמוע דעות אחרות, אבל גם יודעת לדפוק על שולחנות כשצריך. הם מספרים על הפגישות הליליות שערכו קברינטי ערוץ 10 בשאלה האם לדחות את שידור התחקיר על ליברמן עד החלטתו של היועץ המשפטי אם להגיש כתב אישום בתיק, ועל עמידתה האיתנה של שדות שדחפה לשדר ולא להמתין. "פעם בחודש אני מורטת את השיער ושואלת את עצמי למה אני צריכה את זה?" היא מודה. "אבל זה טקס ואנחנו עדיין פה, כי פה אנחנו צריכים להיות. החשש הזה לפני תחקירים וחוסר השינה מצביעים דווקא על דברים טובים. זה רק מראה שאנחנו נותנים כבוד למקצוע. זה אומר שאכפת לנו, שאנחנו עומדים מאחורי המילים שלנו ונותנים את מלוא החשיבות.

"אני חייבת להסיר את הכובע בפני המנהלים פה. גם בתקופות הכי קשות והכי לא נוחות הם נתנו לנו גב ללכת עם התחקירים עד הסוף", היא אומרת כאשר היא נשאלת על התקופה האחרונה בה עמד ערוץ 10 תחת גרזן הסגירה. שדות, שעומדת בראש המקור בשלוש השנים האחרונות ונמצאת בערוץ 10 מאז הקמתו, עם הפסקה קטנה בקשת, לא מסכימה עם הטענות הרווחות בנוגע להגבלות על חופש הביטוי והפעולה בתקשורת. "אני לא שותפה לפסימיות על תפקודה של התקשורת בארץ", היא אומרת. "יש פה מרחב פעולה וזה לא מובן מאליו. כמובן שצריך לטפח את זה עוד, לשמור על זה, וזו עבודה מאוד קשה".

העורכת הראשית מחזיקה גם בתפישה סולידרית כלפי המתחרים. "הם אמנם מערוץ או מעיתון אחר, אבל אחרי הכל הם קולגות. אין בעיה להיות תחרותיים ולהילחם על סקופים, אבל צריך לשמור על הכבוד שלנו ושל המקצוע".

איפה תהיי בשנה הבאה?
"אני רוצה להיות במקור, אני רוצה שהתוכנית תמשיך להתקיים. השאיפות שלי פשוטות. תראה את אילנה דיין, כבר 20 שנה היא בעובדה, הלוואי גם על המקור לרוץ 20 שנה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן