Forbes Israel Logo

עכשיו זה רשמי: הפדרל ריזרב הכריז על סיומה של תוכנית ההרחבה הכמותית

אפס – זו כמות הדולרים שהפדרל ריזרב ישתמש בה כדי לקנות אג"ח בחודש הבא. כצפוי ועדת השוק הפתוח הודיעה הערב על סיום רכישות הנכסים הרב שנתית שלה.

עד היום, בכל חודש מ-2013 הפדרל ריזרב רכש אג"ח בשווי של 85 מיליארד דולר, כאשר השיא היה 37 חודשים רציפים של קנייה. התכנית להקלה כמותית הייתה המרכיב המרכזי של נסיונות הבנק המרכזי לגרום לצמיחת מקומות העבודה בכלכלה האמריקאית שנאבקה לחזור מהמיתון של 2008.

ג'נט ילן | צילום: רויטרס

למרות ירידות משניות פה ושם, מצב הכלכלה האמריקאית ממשיך להשתפר. הפד קיצצו 10 מיליארד דולר בכל רכישת נכסים בשש ישיבותיה האחרונות של הוועדה. עד לוועדה האחרונה שהתקיימה היום שבסופה הם יצאו בהצהרה הבאה:

"הועדה מרגישה כי חל שיפור ניכר בתחזית לשוק העבודה מאז תחילת התוכנית להקלה הכמותית. יתר על כן, הוועדה ממשיכה לראות כי לכלכלה מספיק כוח לתמוך בהתקדמות המתמשכת אל עבר תעסוקה מקסימלית בקונטקסט של יציבות מחירים. בהתאם לכך, החליטה הוודעה לסיים את תכנית רכישה הנכסים בחודש זה".

כבר לפני הפגישה האחרונה היה קשה מאוד למצוא משקיע אשר לא ראה את המהלך הזה מגיע. עם זאת תגובת השוק הראשונית להצהרה הייתה חזקה יותר מתחזיות האנליסטים. המסחר בוול סטריט נפתח במגמה מעורבת, כאשר מדד הדאו ג'ונס ומדד ה-S&P 500 נסחרו סביב רמת הפתיחה ומדד הנאסד"ק ירד. בשעות הצהריים כל השלושה נצבעו באדום והמגמה הולכת ומתחזקת.

"יצטרך לקרות משו משמעותי למדי בצורת חדשות או טרגדיה כלכלית בכדי שהפד ימשיך בתכנית ההקלה הכמותית מעבר לפגישה זו" אמר בוב באוור, כלכלן ראשי ב-Global Investors בשיחה לפני פרסום ההצהרה. ההצהרה האחרונה של הפד הייתה שונה מזו בספטמבר האחרון. הדומה בין השתיים היה ההתייחסות למשק כמתרחב ב"קצב מתון", לעומת זאת בהקשר מקומות העבודה בלטה מאוד האופטימיות בהצהרה הנוכחית – "התנאים בשוק העבודה השתפרו עוד קצת, כאשר שיעור האבטלה נמוך".

לגבי עתידה של הריבית הודיע הבנק המרכזי כי יקח "זמן ניכר" בין סיום התוכנית להקלה כמותית עד לזמן בו יחליטו על העלאת הריבית. רוב האנליסטים מאמינים כי מדובר באזור יוני 2015 או מאוחר יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.