Forbes Israel Logo

עלויות הייצור יורדות, המחיר עולה: מהם תחומי הפעילות הרווחיים ביותר בתעשייה?

השינויים הרבים אשר מגיעים לחיינו מעצבים מחדש תעשיות שלמות, ומשנים גם את יחסי הכוחות בין ענפי התעשייה השונים ללא הרף. הפיתוחים הטכנולוגיים המתקדמים שמביאים ליעילות וחיסכון בעובדים ובהוצאות, מערכות ה"ביג דטא" החדישות ושאר פיתוחים אשר מייעלים את העבודה וחוסכים הרבה מאוד כסף הופכים רבים מתחומי התעשייה המסורתיים לרווחיים במיוחד. אך כדי להפוך לתחומים רווחיים באמת, לא מספיק בהוזלת העלויות: היצרנים חייבים לשמור גם על מחיר יציב (אם לא גבוה יותר), אשר במציאות של ימנו מתאפשר רק בתחומים בהם הביקוש למוצר נותר גבוה. אז יכולים היצרנים לדרוש מחיר גבוה עבור שירותם, ליהנות מהירידה במחירי העלות – ולטפס במעלה דירוג "התחומים הרווחיים ביותר בעולם".

חברת המחקר הכלכלי Saqeworks האמריקאית מפרסמת מדי שנה דו"ח מיוחד, בוא היא סוקרת את תחומי הפעילות הרווחיים ביותר במשק האמריקאי. כדי לבחון את מדד הרווחיות של התחומים השונים ניתחו עובדי החברה במשך חודשים ארוכים את כלל הנתונים הכלכליים הגלויים באשר לחברות הפעילות במשק. לכל חברה חושב שיעור הרווח הנקי שרשמה – וחושב אחוז הרווח מסך ההכנסות. לאחר מכן החברות סווגו לתחומי פעילות שונים, ולכל תחום חישבו עורכי המחקר את האחוז הממוצע אשר היווה הרווח הנקי מסך ההכנסות של החברות הפעילות. כך, לאחר חודשים ארוכים של עבודה, יכלו אנשי החברה ליצור דירוג אשר מצביע על תחומי הפעילות הרווחיים ביותר במשק.

כמעט חמישית מההכנסות – רווח נקי. רואי חשבון | צילום: thinkstockphotos

אז מהו תחום הפעילות הרווחי ביותר? על פי תוצאות המחקר, את המקום הראשון בדירוג תפס (זו השנה השנייה ברציפות) תחום ראיית החשבון וניהול הפיננסיים, אשר רשם רווח נקי של 19.8% מסך הכנסותיו. עורכי המחקר מסבירים את הנתון המרשים בכך שהביקוש למנהלי חשבונות, רואי חשבון ויועצי מס לא קטן לרגע, וגם מהפכת האינטרנט והמידע הנגיש לכל עוד לא פגעה בביקוש לתפקיד. בנוסף, כניסתן לשוק של מערכות מתקדמות לניהול חשבונות ומערכות ביג דטא מתקדמות הביאו לחיסכון גדול בעלויות התפעול של המשרדים הפועלים בתחום – ומכאן אחוז הרווח המרשים.

במקום השני בדירוג הגיע תחום הייעוץ המשפטי, עם רווח ממוצע של 17.8%. גם בתחום הנוכחי נשענים עורכי המחקר על כניסתן לשוק של מערכות מתקדמות אשר מחליפות עובדים בשר ודם, כשתוכנות שונות מסוגלות כיום לחפש אחר תיקים מן העבר, תקדימים או חוקים רלוונטיים – והופכים את הצורך בתשלום משכורות לעובדים זוטרים למיותר. בתוספת גידול בביקוש לסיוע משפטי במהלך השנה החולפת, התחום ממשיך לצמוח ולגדול כל העת.

במקום החמישי: רופאי שיניים | צילום: thinkstockphotos

למקום השלישי הגיע אחד התחומים המסקרנים של השנה החולפת: תחום הגז והנפט, אשר הצליח לשמור על רווחיות מרשימה של 16.4% למרות הצניחה במחירי הנפט במהלך החודשים האחרונים. עורכי המחקר מדגישים כי לא מדובר ברמת ההכנסות, ומזכירים כי רבות מחברותה אנרגיה בארה"ב רשמו הפסדים כואבים וצמצמו את פעילותן מאז החלו מחירי הנפט לצנוח במהלך השנה החולפת; אך נראה כי למרות הירידה בכמות ההכנסות, החברות השונות הצליחו לשמור על אחוז רווח מרשים למדי.

את ה"חמישייה הפותחת" של הדירוג משלימים תחום הליסינג והשכרת הרכבים, אשר צמח על רקע אותה צניחה במחירי הנפט ורשם רווחיות שיא של 16.4% גם הוא – ותחום רפואת השיניים במקום החמישי עם רווחיות של 14.9%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.