חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

על פרשת דרכים: למרות זינוק של 11% במחיר – הזהב לא מתרומם

למרות הצניחה במחירי הזהב באמצע חודש אפריל שערערה את השוק כולו, מחירי המטילים נותרו יציבים למדי; בעוד שהביקושים הפיזיים למתכת המשיכו לעלות, דאגו הקרנות הסוחרות בזהב לספק את הדרישות. הוסיפו לכך שיאים היסטוריים בבורסות ורגיעה יחסית בכלכלת אירופה, ותבינו מדוע לא הצליח שוק הזהב לצבור מומנטום למרות התאוששותו ממחיר השפל של אמצע אפריל, שעמד על 1,323 דולר לאונקיה. 

מי שקנה זהב ב-16 באפריל והחזיק בו עד היום, חושב בוודאי שעשה עסקה טובה. מאז קריסתה של המתכת הצהובה זינק מחיר הזהב ב-11%, אולם במקביל נפלו מחירי המטילים ב-15%, שהם יותר מ-200 דולר. 

הנפילה במחירי המטילים הייתה כה קשה עד שהיא מחקה 640 מיליון מתיקי המהשקעות של המיליארדרים ג'ון פולסון ודיויד איינהורן. זאת, בהנחה שאחזקותיהם לא השתנו מאז הדיווח האחרון שלהם לרגולטורים. 

מחירי הזהב מחפשים כיוון: לדברי האנליסט אגל טולי מבנק UBS, הן לכותרות החדשות והן לנתונים הכלכליים לא הייתה השפעה ממשית על שוק הזהב. מחירי המטילים קשורים קשר הדוק לביקושים הפיזיים, מה שסייע לשוק לשרוד בתקופה בה הנזילות היתה נמוכה. 

תחום הפקת הזהב תקוע. מפיקי זהב גדולים כגון גולד קורפ ובאריק גולד התייחסו למצב זה בדוחותיהם האחרונים. לטענת החברות, מגבילים תנאים סביבתיים קשים את הפקת המתכת. כתוצאה מכך, גדלו עלויות ההפקה של הזהב, אולם המחירים בשוק לא עלו בהתאם. לדברי טולי, כתוצאה מכך, השמועות על גידור מחירים התבררו כלא מוצדקות היות שגידור זה דורש כמויות גדולות של זהב. 

עליית מחירי הזהב נתמכת גם על ידי הנזילות של הקרנות הסוחרות בזהב, הנמשכת מזה 22 ימים. עובדה זו מוסיפה לחוסר הכיוון בשוק. 

בשלב זה נמצא שוק הזהב על פרשת דרכים מסוכנת. המשך רכישות הדפסת הכסף על ידי נגידי הבנקים המרכזיים בארה"ב וביפן ואולי בעתיד גם על ידי נשיא הבנק האירופי המרכזי, עלולה להביא להיחלשות כמה מהמטבעות החשובים בעולם.

מנגד, מנסים כמה גורמים לשמור על העליות בשוקי הסחורות, אשר מביאים את המחירים לרמות גבוהות במיוחד, ביניהם כאמור הרגיעה היחסית בכלכלת גוש היורו, ההתאוששות הקלה במשק האמריקאי וההאטה היחסית בסין. כל עוד המצב ישאר כמו שהוא, מחירי הזהב לא צפויים לפרוץ את הגבולות המוכרים בשוק.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן