Forbes Israel Logo

עשור של מלחמה בהתחממות הגלובלית: אילו מדינות הרוויחו?

התחממת מזג האוויר ברחבי העולם הפכה בשנים האחרונות לאחד מנושאי העיסוק המרכזיים ביותר בשיח הציבורי, כשפוליטיקאים, אומנים, מדענים ופעילים שונים דשו בנושא ללא הרף. המדענים התווכחו ביניהם באשר לחומרת התופעה (הדעות נעו בין סופה הקרב של האנושות לבין הגזמה מוחלטת ופאניקה ללא סיבה), אומנים וידעונים הופיעו במופעי ענק בכדי לגיוס כספים, וכמובן שהפוליטיקאים והמנהיגים טענו פעם אחר פעם כי "חייבים להתייחס לתופעה ברצינות". וכמו כל תחום מרכזי בשיח הציבורי ברחבי העולם, גם במקרה הנוכחי מעורב הרבה מאוד כסף.

ההתחממות הגלובאלית אינה טובה לאיש, על כך אין ספק. היא מסכנת זנים שלמים של בעלי חיים, פוגעת בצמחייה, ורבים טוענים כי היא אף מהווה סכנה של ממש על האנושות כבר בטווח הזמן הקרוב. אך מבין שלל הסכנות, האזהרות והאיומים – יש גם מי שמרוויח מהתופעה, ובעיקר מהמלחמה בה.

צילום: thinkstockphotos

בדו"ח מיוחד אשר פורסם לאחרונה בארה"ב על ידי המכון לפיתוח בין לאומי, נחשפו סכומי הכסף האדירים אשר השקיעה הקהילה הבינ"ל כולה בכדי להילחם בפליטת גז החממה ברחבי העולם – ולנסות ולצמצם את הנזק הסביבתי אשר הביא להתחממות האקלים המדוברת. סכומי העתק האלו הושקעו במדינות שונות ברחבי העולם, כשלפחות באופן מוצהר מדגישים כלל המעורבים כי המשאבים חולקו בהתאם להמלצות מקצועיות, בכדי להתמודד עם מקורות הזיהום הגדולים ביותר – ולהשקיע במדינות אשר הציגו את פוטנציאל השיקום ונכונות הסיוע הגדולות ביותר. 

אז כמה כסף השקיעה הקהילה הבינ"ל במאמץ המדובר? על פי הדו"ח הנוכחי, במהלך 10 השנים האחרונות הושקעו לא פחות מ-7.6 מיליארד דולר ברחביה עולם באופן ישיר בפרויקטים שונים, אשר מטרתם לצמצם את פליטת גזי החממה. חרף המספר הגבוה, חשוב לזכור כי לא מדובר במספר מרשים למדי – במיוחד כשמביאים בחשבון את משך הזמן במהלכו נאספו התשלומים השונים. אך הנתון המפתיע באמת הוא הגילוי כי למעלה ממחצית הסכום הושקע ב-10 מדינות בלבד – וכך קומץ מדינות מצומצם נהנה ממרבית כספי הסיוע של העולם כולו.

אז מי הן אותן מדינות "מרוויחות"? על פי הדו"ח, המדינה בה הושקעו מרבית הכספים במהלך העשור האחרון היא דווקא מרוקו, בה הושקעו לא פחות מ-607 מיליון דולר. כמובן שכספים אלו הושקעו באופן ישיר בפרויקטים שונים בפיקוח הקהילה הבינ"ל, אך עדיין – אין לזלזל בהשפעתם של למעלה מחצי מיליארד דולר אשר הוזרמו למשק המרוקאי וסיפקו מקומות עבודה חדשים, סייעו בשיקום התשתיות – וכמובן, גם שיפרו את מצב זיהום האוויר במדינה.

מיד אחרי מרוקו מופיעה מקסיקו, בה הושקעו במהלך התקופה 591.1 מיליון דולר, ואחריה עוד אימפריה לטינית בדמותה של ברזיל, בה הושקעו 533 מיליון דולרים. את החמישייה הפותחת משלימות דרום אפריקה שבמקום הרביעי והודו. ואילו מדינות נוספות הן הנהנות העיקריות מאותם כספים? את הדירוג משלימות תורכיה, אינדונזיה, אוקראינה, הפיליפינים ותאילנד.

הדירוג המלא: (צילום מסך)


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.