Forbes Israel Logo

עתודות מוכחות: מהי כמות הנפט האמיתית שמחזיקה ערב הסעודית?

באופן רשמי, לוונצואלה יש את עתודות הנפט הגדולות בעולם עם 303 מיליארד חביות של עתודות מוכחות. אבל, רוב הנפט הזה הוא נפט גולמי, כזה שזיקוק שלו יהיה יקר. לפיכך, חלק מהחביות של ונצואלה לא יכולות להיכנס לקטגוריית "הרזרבות המוכחות".

צריך לקחת בחשבון שהרזרבות המוכחות של ונצואלה קפצו מ-80 מיליארד חביות ב-2005 ל-300 מיליארד חביות ב-2014. הסיבה העיקרית לכך לא הייתה אוסף של תגליות נפט חדשות. זה קרה בגלל שמחירי הנפט הגיעו ל-3 ספרות, מה שהפך את זיקוק הנפט הכבד של ונצואלה למשתלם. במילים אחרות, "המשאבים" (הנפט באדמה) הועברו לקטגוריה "עתודות מוכחות" (נפט שמשתלם לזקק).

סעודיה מחזיקה כנראה ב-270 מיליארד חביות | צילום: shutterstock

ערב הסעודית, לעומת זאת, דיווחה על 264 מיליארד חביות של עתודות מוכחות ב-2005 ו-267 מיליארד חביות ב-2014. החביות של ערב הסעודית נחשבו ככאלה שמשתלם לזקק עוד לפני שמחירי הנפט עלו. מסיבה זו, אנחנו מתייחסים לעתודות המוכחות של ערב הסעודית – 16% מהסך העולמי – כבעלות חשיבות מרבית לשוק הנפט העולמי.

עם זאת, קיימים ספקות רבים לגבי כמות העתודות האמיתית של ערב הסעודית לאורך השנים. ב-1982 הפסיקה ערב הסעודית לפרסם את נתוני הנפט והגז שלהם. לפני כן, לזרים הייתה גישה למידע על עתודותיהם. עם חסימת הגישה, ערב הסעודית הוכיחה כי עתודות הנפט נאמדו בכ-166 מיליארד חביות.

מטילים ספק

עם זאת, בסביבות שנת 1988, פרסמה ערב הסעודית את הערכותיה לרזרבות מוכחות של 90 מיליארד חביות. פרשנים רבים הציעו כי תיקון זה כלפי מעלה התבסס על פוליטיקה פנימית של אופ"ק. מאחר שהעתודות לא היו כפופות לביקורת חיצונית, היתה מידה רבה של ספקנות לגבי המספרים הרשמיים ששחררו הסעודים.

הספקנות העמיקה כאשר נחשב כי העתודות הסעודית בשנת 1990 היו 260 מיליארד חביות, והיום – כמעט 30 שנה מאוחר יותר – הם מדווחים על 266 מיליארד חביות. בינתיים, ערב הסעודית הפיקה למעלה מ-100 מיליארד חביות בין השנים 1990 ל-2017. אז איך הם יכלו לשמור על עתודותיהן ללא שינוי?

לקראת ההנפקה הפוטנציאלית, הזמינה לאחרונה חברת הנפט הלאומית הסעודית, סעודיה ארמקו, ביקורת חיצונית על עתודותיה המוכחות. הביקורת החיצונית העצמאית מצאה כי עתודות הנפט המוכחות של סעודיה עומדות לפחות ל-270 מיליארד חביות.
אבל הספקות נמשכים. לדוגמה, כלכלן הנפט ד"ר ממדוח ג'י סלאמה, שהוא פרופסור אורח לכלכלת אנרגיה בבית הספר למנהל עסקים של ESCP בלונדון, כתב לאחרונה: "החישוב שלי על עתודות סעודיות על בסיס הייצור הסעודי מאז גילוי הנפט ב-1938 עד כה (שעבורו יש לנו נתונים) וניכוי של שיעור הבלאי של השדות הסעודיים בממוצע של 5%-7% באותה תקופה, נותן הערכה כי נותרו 70-74 מילארד חביות של עתודות. התוצאות שלי פחות או יותר מתאימות לאלה של מומחים אחרים".

זיקוק הנפט הכבד הפך למשתלם | צילום: shutterstock

למעשה, גם אנחנו עשינו פעם חישוב דומה. התחלנו בהנחה שהאומדן שהתפרסם ב-1982, של 166 מיליארד חביות, היה נכון. ומזה הפחתנו את הייצור הסעודי. לפי החישוב שערכנו הייצור הכולל שלהם מאז 1982 עמד על בערך 100 מיליארד חביות, מה שמשאיר אותנו עם עתודות של 66 מיליארד חביות.

עם זאת, לאחר מכן עשינו בדיקה שפיות שהטיל את החישוב הזה בספק. עשינו את אותו החישוב עבור הרזרבות המוכחות של ארה"ב.

בשנת 1982 דווח כי עתודות הנפט הגולמי בארה"ב עומדות על 35 מיליארד חביות. בשנת 2005 ארה"ב הוכיחה שהרזרבות ירדו רק ל-30 מיליארד חביות. אבל סך הייצור בארה"ב בין 1982 ל-2005 היה 77 מיליארד חביות.

אם אנחנו מרחיבים את החישוב עד סוף שנת 2017, עתודות הנפט של ארה"ב קפצו ל-50 מיליארד חביות, ויוצרו 117 מיליארד חביות בארה"ב מאז 1982.

כזכור, ב-1982 הוכיחה ארה"ב שעתודות הנפט הגולמי הן 35 מיליארד חביות. בין אז ל- 2017, ארה"ב הפיקה 117 מיליארד חביות נפט, אך העתודות גדלו ל-50 מיליארד חביות.
איך זה קרה? היו תגליות חדשות, שיפורים טכנולוגיים שאיפשרו יותר חילוץ של חביות משדות קיימים, ומחירים גבוהים יותר שהפכו משאבים נוספים לחסכוניים.

סביר להניח שגם ערב הסעודית מצאה חביות נוספות מאז 1982. יש להן גם גישה לאותם סוגי טכנולוגיה ששיפרו את ההתאוששות בשדות בארה"ב. לכן, אני לא מאמין שזה תרגיל לגיטימי לשקול לדלל את מספר העתודות היסטורי וממנו להעריך את מספר העתודות הנוכחי. תוצאה של תרגיל כזה תציע כי ייצור הנפט בארה"ב יירד לאפס עד 1991.

לפיכך, קשה למצוא בסיס סביר שיסיק כי העתודות של ערב הסעודית נמוכות בהרבה ממספרן הרשמי. מספר העתודות המפורסם שלהם תואמות את הביקורת העצמאית, והן מתיישבות עם הניסיון בארה"ב של גידול עתודות למרות הפקת נפט משמעותית.

אין סיבה טובה לפקפק במספרים הרשמיים של סעודיה. יש להם כנראה 270 מיליארד חביות של עתודות נפט מוכחות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.