Forbes Israel Logo

פורבס שוב תוקף את פישר: מדוע מינויו לסגן יו"ר הפד כל כך מסוכן לכלכלת ארה"ב?

ביום חמישי האחרון, אישר הסנאט סוף סוף את מינויו של סטנלי פישר לסגן יו"ר הבנק הפדרלי של ארה"ב. כסגנה של ג'נט יילן, פישר ישחק תפקיד מרכזי בתכנון וניהול מדיניות הפד ורבים בעולם רואים בכך צעד חיובי. אך עבור אחרים – אלה הרואים בו אחרי לניפוח כלכלה בועתית בארץ בתקופת כהונתו כנגיד בנק ישראל, מדובר בבשורות מדאיגות מאוד.
בתקופת כהונתו כנגיד בין 2005 ו-2013, זכה פישר לשבחים על ניווט הכלכלה הישראלית, במהלך ולאחר המשבר הכלכלי העולמי. הוא קיבל ציון A מהמגזין Global Finance בכל שנה מ-2009 עד 2012 ובנק ישראל הוכתר לבנק המרכזי היעיל ביותר תחת הנהגתו ב-2010.

אך בניגוד לדעה הרווחת, החוזק לכאורה של הכלכלה הישראלית אינו נובע ממדיניות מוניטרית יציבה ומתמשכת שלה אחראי פישר. מראית העין של הכלכלה החזקה היא למעשה תוצר לוואי של בועה כלכלית זמנית שפישר עזר ליצור במהלך כהונתו. פישר הוא חבר באסכולה הקיינסיאנית החדשה הידועה בשימוש בתמריצים מוניטריים קיצוניים (או במילים אחרות "הדפסת כסף") על מנת ליצור צמיחה כלכלית מלאכותית, תוך כדי התעלמות מקיומן של בועות כלכליות ומסכנות ליצירת אינפלציה.


יילן ופישר בטקס השבעתו ביום חמישי. מדיניותו תתקבל בברכה בבנק הפדרלי | צילום: רויטרס

במהלך כהונתו, זינקה הזרמת הכסף אל השוק ב-250%, מה שהוביל את מחירים לעלות בקרוב ל-25% לפי מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלמ"ס. אך נתון זה, בדומה לנתונים רשמיים רבים של הממשלה, מוטלים בספק. מדדים של מוסדות סטטיסטיים רשמיים, נבנים פעמים רבות כך שיציגו תמונה אינפלציונית חמורה פחות מהמציאות.

הציבור הישראלי לא קנה את הנתונים שהוצגו ויצא למחאה החברתית בקיץ 2011. באווירה של הספקת כסף הולכת וגדלה, כפי שהייתה בישראל, עליית ערכו של הנדל"ן מהווה לעיתים שסתום לשחרור לחצים אינפלציוניים. בעוד שבועת הנדל"ן שהתפתחה עזרה להסוות לזמן מה את השפעת האינפלציה על הכלכלה, היא מכשירה את הקרקע למשברים כלכליים שיגיעו ללא ספק כאשר הבועה תתפוצץ.

ישראל חוותה את עליית מחירי הנדל"ן המשמעותית ביותר מבין מדינות ה-OECD בזמן כהונתו של פישר, מה שהפך את שוק הדירות לרווחי הרבה פחות. יחס מחיר הדירה הממוצע לסכום המשכורת הממוצע למשל, נותר כמעט קבוע על רמה של 100 בין 1996 ל-2008, אך קפץ ל-130% בחמש השנים האחרונות. לפי קרן המטבע הבינלאומית, מחירי הדירות בארץ גבוהים כיום ב-25% מערך שיווי המשקל שלהן. גם מחירי השכירות עלו מאז 2008 ב-49% בסיכום ארצי וב-61% בתל אביב.

בועת הנדל"ן תודלקה בעלייה של 78% בחוב על משכנתאות מ-2007 עד 2012. יותר מ-90% מהמשכנתאות שנלקחו בשנים האחרונות הן במסלולי ריבית משתנה – אותה טעות שנעשתה במהלך משבר הדיור בארה"ב. פישר הנהיג מדיניות של הורדת ריבית שעודדה גם את ירידת הריבית על המשכנתאות. הסכנה בפניה אנו עומדים כעת היא עליה מחודשת של שיעורי הריבית על המשכנתאות, מה שיפגע בכל אותם מלווים שהסתכמו על ריבית משתנה.


פישר בעת כהונתו כנגיד בנק ישראל. מדיניותו יצרה כלכלה בועתית במסווה של שגשוג כלכלי | צילום: רויטרס

העובדה שהזרמה מהירה של כסף למשק מובילה לאינפלציה וצמיחת בועות, היא ברורה כמעט לכל מלבד לחסידים ההדוקים ביותר של התיאוריה הקיינסיאנית והניאו-קלסית, שתופסים מושבים רבים מדי בחבר המנהלים של בנקים מרכזיים ברחבי העולם. "אינפלציה מורידה את רמת החיים, תוך כדי מהלך של יצירת מראית עין נוצצת של אווירת שגשוג", אמר הכלכלן האוסטרי מארי רות'בארד ב-1962. למעשה זהו בדיוק המצב בו ישראל נמצאת בו כיום.

כאשר נותנים ציונים לנגידי בנקים, אסור להתבלבל בין פירות של בועות זמניות ובין כישרון. גם יו"ר הפד לשעבר, אלן גרינספן זכה למחמאות רבות עם סיום תפקידו ב-2005, בשיאה של בועת הנדל"ן והקרדיט בארה"ב. כמובן שעד שהבועה התפוצצה, אף אחד לא זכר כבר איפה גרינספן.

בתפקידו החדש, פישר ידחוף עוד את מה שנחשב כהתאוששות הכלכלה, אך למעשה הוא ניפוח בועה נוספת. הודות למדיניות הפד מאז המשבר בכלכלי, בועות חדשות מתנפחות בארה"ב בשוק המניות, אגרות החוב, בחלקים מסוימים של שוק הדירות, בהשכלה הגבוהה ובסטרטאפים הטכנולוגיים. הבועות האלה עוזרות ליצור תחושה של התאוששות כלכלית וצמיחה, אך כאשר הן יתפוצצו, כל זה יסתיים.

מוזר מאוד שדווקא פישר, מנפח בועות ידוע, מונה לפד כאשר יש לא מעט כלכלנים ראויים שחזו את פיצוץ הבועות ב-2009, שהיו יכולים לאזן את מדיניות הבנק. הפיצוץ של הבועות הנוכחיות והמשבר שיגיע עקבותיו, יובילו אולי לדבר אחד טוב – הדחתם של הניאו קיינסיאנים מההנהגה הכלכלית העולמית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.