Forbes Israel Logo

פטריות מרפא: מחקר חדש מצא – סמים פסיכדליים הם תרופה לדיכאון

גל מחקרים חדש מביא עמו תמיכה בטענה לפיה סמים פסיכודליים יכולה להיות המפתח לשיפור הבריאות המוחית עבור מטופלים שלא הגיבו טוב לטפולים המסורתיים. קבוצת התרופות "הבלתי מסורתית" הזו, הכוללת LSD ו-MDMA תמיד משכה את תשומת הלב (חלק מהתרופות יוצרו במעבדות כדרכי טיפול פוטנציאליים לפני שהפכו לסמים בלתי חוקיים), אך מחקרים חדשים חושפים את היעילות התרפויטית שמתברר כי לא ניתן לחלוק עליה.

המחקר האחרון התמקד בפסילוציבין (חומר אורגני הזייתי ממשפחת הטריפטמינים (tryptamine) שקיים בפטריות פסילוציבין). תוצאות המחקר הראו כי שימוש בחומר זה גרם למוח לעשות מעין "ריסט" באזורים הקשורים לדיכאון, והקטין את הסימפטומים במשך שבועות לאחר צריכת התרופה.

לאורך זמן, הסימפטומים של הדיכאון נחלשו | צילום: shutterstock

החוקרים בדקו את התרופה על קבוצה קטנה של מטופלים שלא הגיבו היטב לטיפולים המסורתיים בדיכאון. שתי מנות מהחומר, 10 מיליגרם ו-25 מיליגרם ניתנו למטופלים בהפרשים של שבוע. מוחם של המטופלים נסרק באמצעות fMRI לפני ואחרי צריכת התרופה כדי לאבחן את השינויים בפעילות המוחית, במיוחד באזורים הקשורים לסימפטומים של דכאון כרוני.

תוצאות המחקר היו מעוררות השתאות. סריקות המוח הראו בצורה מובהקת פחות פעילות באמיגדלה, מרכז האזור במוח ששולט בתגובות של מתח, פחד וחרדה, ופעילות יציבה בשאר חלקי המוח.

"הראנו בפעם הראשונה שינויים ברורים בפעילות המוחית אצל אנשים הסובלים מדיכאון, בעזרת טיפול עם פסילוציבין לאחר שהטיפול המסורתי נכשל", אמר ד"ר רובין קרהארט-האריס, ראש המחקר במכללת אימפריאל שבלונדון.

המטופלים דיווחו כי מצב הרוח שלהם השתפר, הם הרגישו פחות מתוחים, וגם לאורך זמן הרגישו כי הסימפטומים של הדיכאון נחלשו. החוקרים דיווחו כי גם סריקות המוח של המטופלים, וגם תחושותיהם של המטופלים מצביעים על אפקט "ריסט" המתרחש במוח באזורים האחראים לדיכאון.

"חלק מהמטופלים שלנו תיארו תחושה של 'ריסט' לאחר הטיפול, ובדרך כלל השתמשו במונחים של מחשב כדי לתאר את הרגשתם. אחד המטופלים אמר שהוא מרגיש שהמוח שלו defragged (אחה) כמו כונן קשיח של מחשב. מטופל אחר סיפר כי הוא הרגיש שמוחו עבר אתחול מחדש", סיפר ד"ר קרהארט-האריס. "פסילוציבין נתן למטופלים הללו, ככל הנראה, את 'בעיטת הפתיחה הזמנית' שהם היו צריכים כדי לצאת ממצבי הדיכאון אליהם נכנסו".

למרות שתוצאות המחקר נראות מעודדות, מדובר במחקר קטן יחסית, שלא הייתה מעורבת בו קבוצת בקרה. מחקרים עתידיים יכללו יותר מטופלים, יותר בקרות, ובדיקות לגבי אפקטים של פלציבו. לעת עתה, התוצאות מציעות תמיכה ראשונית למה שכעת מתפתח לרשימת מחקרים שמראה שסמים פסיכודליים יכולים להפוך לכלי חשוב בטיפול עמיד ומניעתי לבעיות בבריאות הנפש, וביניהם דכאון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.