Forbes Israel Logo

פיקוד צפון: אתר הנופש החדש של הרודן קים ג'ונג און

כחלק מניסיון להגדיל את מספר המבקרים בצפון קוריאה מ-200 אלף למיליון עד שנת 2016, פתח מנהיג המדינה קים ג'ונג און אתר סקי חדש. אולם בעת שהצלם הסינגפורי אראם פאן (Aram Pan) ביקר במקום באישור מיוחד, הוא ראה אך ורק תייר אחד ואף לא פתית שלג.

אתר הסקי החדש, Masikryong Ski Resort, ממוקם בפסגת הר Taehwa בגובה 1,360 מטר וכולל מלון בסגנון בקתות עץ, מתחם לטיפולי ספא, בריכת שחייה, מסעדות ו-110 קילומטרים של מדרונות גלישה בגבהים שונים. אם להאמין לוויקיפדיה, עלות בניית האתר הסתכמה ב-25.5 מיליון אירו (121 מיליון שקל), אולם למרות ההשקעה, פאן, שביקר במקום באוקטובר בביקורו הרביעי במדינה הקומוניסטית, לא היה יותר מתייר אחד לשוחח עמו. "ראיתי תייר מערבי ב'סיור פרטי' באתר הסקי", סיפר פאן על פי הדיווח של הדיילי מייל. "אני לא בטוח מי הוא היה ולא שאלתי".

עדיין אין שלג

עם זאת, הצלם לא התרגש מהמחסור בתיירים, ואף הדגיש כי ביקר באתר הסקי בסתיו, כאשר אין שלג, כך שמובן שלא היה שם אף אחד. עוד סיפר על פי הדיווח של הדיילי מייל שביקורו במקום אפשר לו "לתעד את צבעי הסתיו וגם לעשות סיור מקיף לחלוטין באתר הסקי במהלך התקופה של האוף סיזן".

האתר, הממוקם בסמיכות לבסיס חיל הים 'Wonsan נבנה בעשרה חודשים בלבד ונפתח מוקדם יותר השנה כניסיון של קים ג'ונג און למשוך אליו תיירים בתקווה שיזכה בביקורים של 5,000 איש ביום. למרות שתיירים וצלמים רשמיים מטעם המדינה צילמו תמונות באתר בעבר, פאן קיבל גישה אקסקלוסיבית לכל חלקי האתר, פרט לשני חלקים חדשים שעדיין נמצאים בתהליך בנייה. "הרשו לי לצלם סט צילומים מרשים של האתר כולו", הוא מספר. "הדברים היחידים שלא נתנו לי לתעד הם מנחת המסוקים החדש שכעת נמצא בתהליכי בנייה והתוספת החדשה ביותר למערכת המנופים של האתר, אף היא בבנייה".

הוראה להתנהג באדיבות

פאן שהה במלון בחדר "ברמה שלישית" וניסה את כל המתקנים במקום כולל חדר הכושר, סאונה, ספר ומסעדה, ולמעשה נהנה בעיקר מכך שכל האתר פחות או יותר עמד רק לרשותו. "הבריכות נחמדות במיוחד משום שמזג האוויר בחוץ קר והמים נעימים וחמים", סיפר. נראה שלא רק פאן היה מרוצה. בסוף השנה שעברה תועד קים ג'ונג און בעת ביקור במקום, ועל פי הדיווחים המקומיים סיפר שהוא "מרוצה מאוד" ושהכל "יוצא מן הכלל". הוא נתן הוראות להתנהג באדיבות רבה לאורחים במקום ולוודא שהם נהנים מביקורם.

הצבא של צפון קוריאה שיחק תפקיד מכריע בפרויקט הייחודי וחיילים מהצבא אף עזרו בבנייתו. מאות תותחי שלג יובאו משבדיה, והאתר גם כולל ציוד לפילוס בשלגים מאיטליה ואופנועי שלג מקנדה. אולם באוגוסט 2013 עסקה של 8.5 מיליון דולר עם יצרן מעליות סקי שוויצרי בוטלה אחרי שהממשלה השוויצרית התבססה על חוקי האיחוד האירופי שלא מאפשרים קיום מכירות יצוא מסוימות עם צפון קוריאה. הצפון קוריאנים הצליחו לרכוש לבסוף את המעליות מסין, זאת על פי דיווחו של פאן.

פאן עתיד להגיע בנובמבר הקרוב לישראל לצילום פרויקט דומה שהוזמן על ידי חברת תיירות מסינגפור עבור קטלוג של האתרים הדתיים והתיירותיים בארץ. "סינגפור ידידה של ישראל משום שהישראלים מאמנים את החיילים שלנו ואנחנו סייענו בבניית מערכות כיפת ברזל שלכם", הוא סיפר לנו. "הפרויקט שלי מבקש לסייע לצפון קוריאה להיות מובנת יותר ולהסיר את המחסום התקשורתי".

לכתבה ב-mako

עוד ב- mako:

שיר של אש ושל קרח

לעוד תמונות של צפון קוריאה היכנסו לפרוייקט של Aram Pan – DPRK 360

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.