חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פישר: "אין לי תפקיד – אך אמשיך להיות מעורב בחיים הציבוריים"

"התכוונתי לעזוב בדיוק אחרי 8 שנים. אך לבקשת ראש הממשלה, אחכה שהממשלה תציג את התקציב ואעזוב", כך אמר היום נגיד בנק ישראל הפורש סטנלי פישר, במסיבת עיתונאים שקיים יממה לאחר ההודעה כי יעזוב את התפקיד ביוני.

לטענת פישר, הסיבה לעזיבתו היא השלמת המשימות שהציב לעצמו. "בהתחלה כתבתי רשימה של יעדים וכעת חלק גדול מהם כבר הושגו, ביניהם העברת חוק בנק ישראל, השגת הסכם שכר עם העובדים והאוצר, אירגון מחדש בבנק ישראל והרצון לנהל את המדיניות המוניטרית באופן יעיל לטובת המשק והאוכלוסיה ולשמור על יציבות מחירים ויציבות פיננסית. אני עוזב את הבנק המרכזי של המדינה במצב טוב. המערכת החדשה של הממשל התאגידי בתוך המוסד הזה היא חזקה מאוד".

פישר ציין את המשימות שעוד נותרו לו להשלים עד פרישתו הסופית. "הנגיד הבא יהיה במצב טוב יותר ממה שאני הייתי כשהגעתי. אני משאיר את המשק במצב טוב, עם אתגרים רציניים. האתגרים הם להעביר תקציב שיהיה הבסיס ליציבות המקרו כלכלית של המשק, שהגירעון יהיה ברמה סבירה".

פישר התייחס לבעיה הגדולה שהתפתחה בתקופת כהונתו כנגיד – בועת הנדל"ן. "זו בעיה שהמשק, בנק ישראל, האוצר והממשלה יצטרכו לטפל בה. בנק ישראל יכול לפעול בצד הביקוש, והממשלה יכולה לטפל בצד ההיצע, וזה יותר חשוב, כי כשמגדילים את ההיצע זה מוריד את המחירים, ומוסיף למספר הדירות".

בנוגע להמשך דרכו הציבורית אמר פישר: "מה יקרה עכשיו: אין לי תוכניות, אין לי תפקיד, אבל אני מקווה ומתכוון להיות מעורב בחיים הציבוריים בארץ. אני מקווה שקולי ימשיך להישמע בדיון הציבורי בארץ. ישראל היא הבית השני שלי, ואני לא יודע אם השני פחות חשוב מהראשון". פישר התייחס גם להשערות בנוגע לתפקידיו העתידיים ואמר: "אני לא מקבל תפקידים שאף אחד לא הציע לי לקבל. לגבי משרד האוצר, אני סירבתי מספר פעמים לתפקיד, כולל בעבר".

"ידעתי שאם אגיד שבוע לפני שהבחירות שאני מתכוון לעזוב, יהיה רעש ויטענו שזו החלטה פוליטית. ידעתי שגם אחר כך מישהו יגיד שזה פוליטי, אבל זו החלטה אישית".

כשנשאל פישר לגבי המדיניות הכלכלית של הממשלה, הוא אמר: "יש לי אמון במה שהם רוצים להשיג. אנחנו לא יודעים מה יהיה הצוות הכלכלי בממשלה החדשה. אני יודע שנושא התקציב עומד בראש הרשימה של הנושאים הכלכליים שראש הממשלה והאוצר יודעים שהם צריכים לטפל בהם באופן רציני, וזה יקבל את הטיפול הרציני, אבל יהיה להם את הצורך להקים קואליציה, ונראה מה ייצא מהעניין הזה".

לגבי הגירעון אמר פישר: "בנק ישראל התחיל לדבר על הבעיה כבר ב-2010. אמרנו שאם הממשלה תמשיך להוריד מסים, הגירעון יהיה גדול יותר מיעד הגירעון. אמרנו את זה פעם אחרי פעם. באמצע השנה שעברה יצאנו לציבור. בדרך כלל אני לא מאמין שיועץ צריך להעביר את העצה שלו באמצעות התקשורת. כשהתלחנו לפחד שהעצה לא נקלטת יצאנו לציבור. אנחנו היועצים, אנחנו לא האנשים שמחליטים על התקציב או שמבצעים את התקציב. לו הייתה לנו השפעה גדולה יותר שם הייתי שמח, אבל לא הייתה לנו".

סטנלי פישר | צילום: רויטרס

בנוגע לעמדתו לגבי למדיניות הכלכלית של ראש הממשלה אמר פישר: "הייתה לי ביקורת על מהלכיו. אין מישהו מושלם, כולל נגיד בנק ישראל, יש לי ביקורת גם על ההחלטות שלי. יש לי ביקורת על ראש הממשלה, אבל בסך הכל מה שקרה במשך השנים האחרונות, גם של הממשלות הקודמות, הייתה מדיניות תקציבית מאוד אחראית. בשנתיים האחרונות זה יצא קצת משליטה, אבל ציריכם לטפל בזה. ואין לי ספק שראש הממשלה מבין את החשיבות של העניינים האלה".

בנוגע למדיניות בנושא הדיור אמר פישר: "כל עוד שיעור הבנייה היה בסביבת 40 אלף דירות יכולנו להוריד את הביקוש, אבל כאשר שיעור הבנייה יורד לסביבה של 30 אלף, זה דורש גידול בהיצע הקרקע ובהיצע הדירות, וזה באחריות הממשלה". פישר התחייב כי יפעל לטיפול במצב עד תום כהונתו. "לא ניתן לזה לצאת משליטה. אם זה ידרוש צעדים נוספים מצידנו ננקוט בהם. אני מקווה שיהיה משהו יותר משכנע בצד ההיצע".

פישר התייחס גם לרעיון שהמשנה לנגיד קרנית פלוג תהיה מחליפתו בתפקיד: "לא אגיד מי המועמד הכי טוב לנגיד הבא, אבל לא הייתי ממנה מישהו למשנה לנגיד, אם לא הייתי מאמין שהוא יכול לכהן כנגיד".

פישר הודיע אתמול במפתיע לראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לסיים את כהונתו ב-30 ביוני, בתום למעלה מ-8 שנות כהונה כנגיד. המשמעות היא שפישר יעזוב את תפקידו שנתיים לפני מועד סיום כהונתו המקורי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן