חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פישר מזהיר: אם לא נעלה מסים הגירעון עלול להגיע ל-6%

הגזירות הכלכליות החדשות טובות למשק הישראלי, אך אינן מספיקות, כך סבור נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. פישר התייחס לתוכנית הכלכלית שאושרה בממשלה במהלך דיון בנושא בוועדת הכספים של הכנסת. לדבריו "הממשלה הגדילה את הגירעון כדי להעלות פחות מיסים היום, ולמעשה העבירה את הנטל לדורות הבאים".

עוד אמר פישר כי כעת הממשלה צריכה להתמודד גם עם גידול בהוצאותיה בסך של כ-15 מיליארד. לדבריו, "אם לא נטפל בחריגה מיעד ההוצאה הגירעון יעמוד על כ-4.5% ב-2013, ואם בנוסף על כך הממשלה לא תעלה את המיסים, הגירעון עשוי להגיע לסדר גודל של 6% מהתוצר – רמה מסוכנת מאוד למשק שצומח בסדר גודל של 3% בשנה".

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר | צילום: רויטרס

בנוסף פישר התייחס גם למצב הכלכלי באירופה ובשאר העולם. "באירופה המצב חמור במיוחד, ושיעורי האבטלה מאוד גבוהים. מה שמדאיג במיוחד הוא שיעורי התשואה על איגרות החוב במדינות המצויות במשבר, בעיקר ספרד ואיטליה, שם התשואות עלו למעל 6-7%. בתשואות כאלו יהיה קשה מאוד לממשלות להמשיך לממן את ההוצאות שלהן. ביוון התשואה היא של עשרות אחוזים, ולמעשה ממשלת יוון איבדה לחלוטין את השליטה על גורלה – היא תלויה בחסדיהן של מדינות האיחוד האירופי, אשר לא ברור אם יסכימו להמשיך להלוות לה".

לטענת פישר, יש מצב בו תיתכן עזיבה של חלק מהמדינות את גוש האירו. איננו יודעים מה יהיו התוצאות של המשבר הפיננסי שיתרחש במצב כזה. למעשה, אף אחד לא יודע, ואיננו יודעים מה יהיו ההשלכות על כלכלת אירופה ועל כלכלת ישראל. עלינו להיות מוכנים לאפשרות כזו, כלומר, לטפל במצבו של המשק לפני שניכנס למשבר כזה: לשמור על יציבות המערכת הפיננסית, ולטפל במצב התקציבי של הממשלה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן