Forbes Israel Logo

פערי שכר: מדוע יש כה מעט נשים ברשימת הבדרנים המרוויחים בעולם?

טיילור סוויפט אולי עומדת בראש רשימת 100 הסלבריטאים העולמית של השנה, בה מופיעים 100 הבדרנים המרוויחים ביותר בעולם, אבל היא אחת מתוך 15 נשים בלבד שהצליחו להיכנס לשם. הדירוג, המתייג את הרווחים השנתיים של הידוענים ברחבי העולם, מורכב מ-85% גברים – שהרוויחו יחד סכום משוקלל של 4.2 מיליארד דולר, בהשוואה לסכום של 892.5 מיליון דולר שאספו הנשים. חוסר האיזון הזה משקף היטב את מגפת הפערים המגדריים בשכר, שהיא חוצה תעשיות וגבולות לאומיים.

במופע הלא שוויוני הזה, מוזיקאיות נשים מיוצגות בצורה הטובה ביותר, כש-8 זמרות הצטרפו לרשימה. תחנות הכוח של עולם הפופ – טיילור סוויפט ואדל – הן שתי הנשים היחידות בעשירייה הראשונה, עם רווחים מוערכים של 170 מיליון דולר ו-80.5 מיליון דולר לפני מסים, בהתאמה. הן מובילות בדירוג על פני המיליונריות של עולם המוזיקה – מדונה, ריהאנה, ביונסה, ג'ניפר לופז, בריטני ספירס וקייטי פרי.

Jana Zills ,סוויפט. מובילת רשימת 100 הבדרנים המרוויחים בעולם | צילום: ויקיפדיה

"אני יזמית… אני לא רוצה להתבייש בכך" אמרה פרי לפורבס בשנת 2015.

הדירוג של השנה כולל שתי נשות עסקים, קים קרדשיאן ווסט ואלן דג'נרס, שהצליחו לחרוג מגבולות המסך הקטן. קרדשיאן יצאה מתכניות ריאלטי בטלוויזיה ועברה לעולם המשחקים בסלולר ומאז התרחבה גם לעולם האימוג'י ואפליקציה אישית.

"כשאנשים הסתכלו עליי בצורה כזו כמו 'למה היא נכנסת לעולם הטכנולוגיה? זו לא הטריטוריה שלה! שתדבוק בתכניות ריאלטי!' אני אמרתי 'לא'", מתארת קרדשיאן באזניי פורבס.

דג'נרס הפקידה השנה בחשבונה סכום מרשים של 75 מיליון דולר, שמרביתו הגיע מתכניתה היומית בטלוויזיה, על אף שגם היא גיוונה את עיסוקיה זה מכבר ופיתחה משחק למכשירים ניידים ורשת דיגיטלית. השופטת ואשת הטלוויזיה האמריקאית ג'ודי שיינדלין (עם 47 מיליון דולר) וכוכבת הסדרה משפחה מודרנית סופיה ורגרה (עם 43 מיליון דולר) מסכמות את כל הנשים המרוויחות מעולם הטלוויזיה שנכנסו לרשימה. בינתיים, ורגרה הבינה כי חסויות מכניסות יכולות להיות משתלמות יותר מתפקידים, שבהם נשים מרוויחות כאמור שכר לא שוויוני על פי רוב: רוב הכנסותיה מגיעות מפרסומות ומעסקאות רישוי, בין היתר לקו הריהוט של רשת Rooms To Go, לאחד מיצרני הקפה ואפילו למדי אחות בעיצוב דמוי עור צ'יטה.

בעוד שכל הנשים המופיעות בדירוג מרוויחות מיליונים יותר ממה שרוב בני האדם יכולים אפילו לחלום עליו, הן עדיין מרוויחות משמעותית פחות, ומספרן הכולל נמוך בהרבה, מעמיתיהן הגברים. מתעשיית הקולנוע ג'ניפר לורנס ומליסה מק'ארת'י הן שתי הנשים היחידות שמפקידות בחשבונן יותר מ-30.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-11 שחקני קולנוע גברים המצויים ברשימה.

Fotolia :נשים מהוות 15% בלבד מהבדרנים המרוויחים בעולם | צילום

הנשים המובילות יכולות להרוויח בין 10 מיליון ל-20 מיליון דולר לסרט ולנהל גם משא ומתן על נתח מהרווחים שיכניס הסרט לאחר שיווקו, אבל בהינתן העצימות של סרטי האקשן בתיבת הסרטים הפופולאריים, והעובדה שבז'אנר הזה שולטות דמויות גבריות, הרי שזה נדיר בהרבה למצוא נשים שיזכו בתפקיד בסרט שובר קופות כזה שיאפשר לה לדרוש את אותן עסקאות ענק ששחקנים גברים דורשים ומקבלים לרוב.

כמו ורגרה, גם מק'ארת'י רועה בשדות זרים כדי לייצר השפעה. ב-2015 היא השיקה קו ביגוד לכל המידות, תחת המחשבה כי "אם אני יכולה לעשות כל דבר שהוא על מנת להרים את מעמדן של נשים, חוץ מהבכי הרגיל והקבוע על זה, אז אני הולכת לעשות את זה".

פערי השכר בתעשיית הסרטים בולט יותר אפילו מחוץ לארצות הברית. השנה נכנסו לדירוג שני שחקנים מתעשיית הקולנוע של הודו – הבוליווד – אבל אף לא אישה אחת. הסיבה לכך היא ששחקניות הודיות בולטות מאוד יכולות להרוויח כה מעט, עד לגובה של שישית משכרם של עמיתיהם הגברים, כפי שאומרים לנו מקורות בתעשייה.

Eva Rinaldi ,קרדשיאן. התפרסמה בריאלטי והיום חזקה בטכנולוגיה | צילום: ויקיפדיה 

כהערת אגב, פערי השכר של בדרנים הם קבועים בכל רחבי התעשייה, ובכל רמות ההכנסה. בממוצע, נשים לבנות מרוויחות 78 סנט על כל דולר שירוויח גבר לבן, בעוד שנשים היספניות ירוויחו 56 סנט בהשוואה אליו ונשים שחורות יגיעו ל-64 סנט. נשים ילידות אמריקאיות ירוויחו 59 סנט בהשוואה לדולר אחד של גבר לבן בארצות הברית.

בהינתן הנתונים המדכאים הללו, זה נהיה הכרחי לעורר מרבצם את הקוראים מכל המינים. אבל הדבר הזה הופך לקשה למדי לאור כך שהנשים המעטות שמרוויחות סכומי עתק מגלות זהירות רבה ולא נוטות לדבר על ההצלחה שלהן לרבות סכומי הכסף. בדרניות נשים "חשות שזו התגנדרות, או נצנוץ" לדון בענייניהן הכלכליים, טוענת פרי, למרות שלעמיתיהם הגברים אין בעיות כאלו.

"גם אם מדובר בלהיות אמא שיש לה בכל זאת עבודה מעולה שהיא אוהבת, אם את עובדת קשה, את יכולה לשבור מחסומים", אומרת קרדשיאן. לא נותר אלא לקוות שעוד נשים רבות אחרות ייכנסו לאור הזרקורים ויתגאו בהצלחתן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.