חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פצצה של הון: עלי חמינאי שולט על סכום אגדי של 95 מיליארד דולר

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה היום תחקיר מקיף אודות ההון העצום עליו שולט מנהיגה הרוחאני של איראן, עלי חמינאי. על פי התחקיר, אשר נערך במשך לא פחות מ-6 חודשים, חמינאי שולט על סכום מדהים של 95 מיליארד דולר.  

על הון עצום זה שולט חמינאי, על פי התחקיר, באמצעות תאגיד הענק האיראני אשר הוא עומד בראשו: "סטאד", אשר חולש על עשרות חברות – פרטיות וציבוריות הפועלות במגוון תחומים. הארגון השתלט לאורך שנים על אלפי נכסי נדל"ן ברחבי אירן – כשהכל נעשה בגיבוי השלטונות ובסמכות בתי המשפט המקומיים.

לאחר שהצליחו ליצור תאגיד מבוסס, החלו אנשי "סטאד" לפזול גם אל תחומי תעשייה נוספים – במטרה להוות תאגיד ענק למטרת הנעת הכלכלה האיראנית. כיום שולט "סטאד" כמעט על כל תחום תעשייה במשק האיראני – החל מתעשיות הנפט והפיננסים וכלה בחקלאות. בין היתר, התבסס התחקיר על מידע רשמי שפרסמה קבוצת "סטאד", מידע אשר פורסם מטעם הבורסה בטהרן, ומידע שנאסף במשרד האוצר האמריקאי.  

מורם מעם. עלי חמינאי | צילומים: רויטרס

חמינאי הוא ה"איש החזק" העומד בראש הפירמידה של תאגיד הענק. אמנם הכסף אינו רשום ישירות תחת שמו, אך ברור לחלוטין כי הוא שולט ביד רמה בכל הנעשה בסכום האגדי. לשם השוואה, לו אכן היה רשום הסכום תחת שמו של חמינאי, מנהיגה הרוחני של איראן היה חולף בשעטה על פניהם של מיליארדרים כביל גייטס, קרלוס סלים ו-וורן באפט, ומבסס את מעמדו כאיש העשיר בעולם.

השליטה בהון העצום מוסיפה מימד נוסף לאחיזתו המוחלטת של חמינאית באיראן. בנוסף לשליטתו בצבא ושליטתו הרוחנית והפוליטית, מסתבר שהוא גם שולט הלכה למעשה במשק האיראני כולו. יש בכך, כנראה, גם כדי להסביר כיצד חמינאי ממשיך לאחוז בשלטון באופן יציב לחלוטין, כבר 24 שנים ברצף. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן