Forbes Israel Logo

פרס: "קיומנו שוב אינו מוטל בספק, צה"ל ערוך ומוכן לכל תרחיש"

אירועי יום הזיכרון לשנת תשע"ג נפתחו הערב (א') באופן רשמי עם צפירה בת דקה שנשמעה בכל רחבי המדינה. מיד לאחר הצפירה החלה עצרת הפתיחה הממלכתית של אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות וישראל ונפגעי פעולות האיבה במעמד נשיא המדינה שמעון פרס והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ.

"אנו היודעים כי שיגרת חייכם לעולם כבר לא תהא כמו זו שלנו", פנה פרס למשפחות השכולות בפתח דבריו. "אנו היודעים את סוד הכרית הרטובה שלכם בלילות. אנו שהלכנו לצד ילדיכם, והיו בתוכנו שגם ראו אותם ברגעי חייהם האחרונים, אנחנו יודעים היטב שאין העֶרב בפינו מילים שיכולות לרפא כאב. אנחנו יודעים היטב שעוד לא מצאו בעולם את החיבוק שיחזיר לאחור את גלגל החיים, כאילו לא קרה דבר. כאילו נגמר הסיוט, כמו היה זה חלום בלהות".

"לכאבכם אין סוף, אין יום ואין לילה, לא חודש ולא שנה. אתם, ההורים, הרעיות, הילדים, האחים והאחיות – אתם הגיבורים האמיתיים של החיים", אמר פרס. "מחר-מחרתיים תחזרו לְבָּית, החסר את הבן או הבת, תתבוננו בתמונות על הקיר ובאלבום, תִיזָכרו בכל רגע, בכל אמירה, בכל פרץ צחוק – והדמעות יזלגו מעיניכם. לא נהיה נוכחים כאשר אתם בוכים, אבל אנחנו יודעים היטב את נחלי דִמעוֹתֵיכם. אנחנו יודעים את אשר השקעתם בגידול הילדים הנפלאים הללו".

מוקדם יותר אחה"צ נפתחו אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה לשנת תשע"ג בטקס בבית יד לבנים בירושלים, כאשר מדינת ישראל מרכינה את ראשה לזכרם של 23,085 חללי מערכות ישראל מאז שנת 1860 ו-2,493 האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מאז תום מלחמת העצמאות.

בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, הרבנים הראשיים לישראל שלמה עמאר ויונה מצגר, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ומשפחות שכולות.

בפתחו של שבוע הזכרון, התקומה והעצמאות אנו מרכינים את ראשנו ודגלנו לזכרם של 23,085 הנופלים והנופלות במערכות ישראל", אמר נתניהו בפתח נאומו. "יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, בדואים, צ'רקסים. הנופלים באו מכל שדרות החברה בישראל. אנו מוקירים את תרומתם העצומה של כל הנופלים. בעוד כמה שעות שתהדהד הצפירה, נתכנס בכאב עמוק ובגעגועים עזים ליקירנו גיבורי התהילה".

משפחה שכולה בבית עלמין צבאי, היום | צילום: מרק ישראל סלם

"מאז היותנו לעם, נאלצנו להילחם על חרותנו וקיומנו. שונאי ישראל בכל דור ודור היגלו אותנו, רדפו אותנו, פרעו בנו וניגשו למחוק את זכר ישראל מעל פני האדמה. גם היום יש מי שקם ומאיים לכלותנו. הם לא הצליחו בעבר ולא יצליחו לעולם. נצח ישראל לא ישקר. אם ייגזר עלינו, נאחז בחרבנו ונצא לשדה המערכה אל מול מבקשי רעתנו. איננו ששים אלי קרב ואיננו צמאי דמים. ידנו מושטת לשלום לכל העמים ולכל המדינות, קרובים כרחוקים, אבל במהלך הדורות למדנו שרק כח מגן חזק יבטיח שלא תאונה לנו רעה", הוסיף.

"גם משפחתי שילמה את מחירה של קוממיות ישראל", סיפר נתניהו בנימה אישית. "גם אני חוויתי את ייסורי האובדן והחסר. הזעקה שבלב. נחמתי היא נחמתנו בכך שהבנים והבנות, האבות והאמהות, האחים והאחיות לא נפלו לשווא. רק בזכות מסירות נפשם, אנו יכולים להיות עם חופשי בארצנו".

"עשרות שנים אחרי מותו של אחי יוני, פרסם אבי את עבודת חייו – מחקר גדול על יהדות ספרד. ובדף הראשון הוא כתב שהוא מקדיש את הספר לבנו יונתן, שנפל בהצלת בני עמו באנטבה. והוא אמר 'אני מקדיש את הספר ביגון שאינו מרפה'. והיגון אינו מרפה מאף אחד מאיתנו בני משפחת השכול, אבל אני מזהה גם אצלכם שפצעי השכול לא גרעו מהנשמה הגדולה ומהרוח האיתנה שלכם. זהו סוד כוחנו וזהו סוד עוצמתנו".

נציגת המשפחות השכולות, שלומית חביון, אימו של סמ"ר עופר חביון שנפל ב-18 ביולי 1986, היתה מאד נרגשת כשעלתה לשאת דברים והתקשתה לדבר. היא עצרה מספר פעמים למשך שניות ארוכות.

צילום: מרק ישראל סלם

"בריח הפסח שמציף את בתי כולם, אני מחפשת אותו ויודעת ששירת ימי השכול האישי שלי רק מתחילה", אמרה. ספירת העופר מתחילה אצלי בסדר פסח ונגמרת רק אחרי החגים. ימיי הנוראים. כי יש עולם ויש אנחנו ובתוכם אני, ויש דממה אבלה ויש שקט. שקט שמחלחל ברטט כבר חצי יובל וצרחת ה'למה' קורעת את תקרת הרקיע שלו".

"פעם היה לי ילד חי וצוחק ואוהב וזה למעלה משני עשורים יש לי ילד מת בלב וכדור פינג פונג בגרון ששונק את נשימתי ונשמתי. כשאני באה והולכת, ישנה או עובדת, יש לי ילד מת בלב. וכשאני מציירת וכותבת ושרה וצוחקת יש לי ילד מת בלב ונשמתו עומדת בתוכי כל הזמן על קצות אצבעותיה והלסתות כואבות מהכעס שנאגר בהן", סיפרה בכאב.

"הלב מנתר כי יש לי ילד מת בלב, אני יודעת שכך הדבר אצל רבים. מי בצרחה ומי בדממה. והכאב לא מתקהה ואני לא מנצחת אותו וכבר לא מנסה, כי כמו כולם אני יודעת שחיי המדף שלי אוזלים וכבר אין טעם. ורק רציתי לומר לכם שאם – וחלילה וחס – אז רק בחיקו של צבא הגנה לישראל. דווקא כאן ובעת הזו אני שבה ומבקשת בעיקר מבני דור ההמשך – שמרו על עצמכם למענכם, למענם, למענינו. זו אינה חזרה גנרלית – אלה החיים עצמם", הוסיפה.

סגן שר הבטחון דני דנון, דיבר גם הוא: "אני עומד כאן כיתום צה"ל. גם אני ומשפחתי הצטרפנו למשפחה יקרה זו. גם באומות שאיבדו מאות אלפים, לא ניתן למצוא את העצבות ושותפות הגורל שמשותפת לעם ישראל ביום קדוש זה. בכל אתגר ידענו להילחם על הזכות הסיסית והנצחית של עם ישראל לחיות בשלווה בארץ ישראל. למען מימוש זכות זו שילמנו מחיר יקר, יקר מאד".

"גם היום, כמו בימי הקמת המדינה יש מי שמטיל ספק בזכות זו. היום ישראל היא מדינה חזקה עם הישגים אדירים – לא רק בביטחון – גם בחינוך, במדע, בהיי-טק. מתוך תחושה זו אנו אומרים לאויבנו – נעמוד על זכותנו להגן על  עם ישראל בכל דרך. כולנו כמהים לשלום אבל נחושים לפעול כדי לאפשר לעם ישראל לחיות בשלום. מדי שנה אנו מספרים לילדים שלנו את סיפורי הגבורה", הוסיף. 

צילום: מרק ישראל סלם

יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין אמר: "מה כבר אפשר לומר אל מול דמעה של אם, קדיש יתום של אב, בכי של ילדה וגעגוע של רעיה אוהבת. הלשון הופכת כבדה והמילים דלות, מתקשות להביע את תחושת הכאב".

"יותר מכל הייתי רוצה לעמוד לצידכם, כתף אל כתף, לאחוז בידכם ולא לומר דבר, להביט בעיניכם ולהביע ללא מילים את הבלתי ניתן להיאמר. את עוצמת המחויבות כלפיכם, בני משפחות יקרות. אתם לא צריכים יום זכרון מיוחד – אתם זוכרים את הרגע ההוא שגדע את החיים. הרגע הזה צורב את נשמתכם לנצח. אתם זוכרים את התקווה שנכזבה, את הגעגוע, את הצמא שאי אפשר להרוות", הוסיף.

בשעה 20:00 תישמע צפירה בת דקה בכל רחבי המדינה ומיד אחריה יחל טקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי, במעמד נשיא המדינה שמעון פרס והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ.

בשנה החולפת נוספו 92 שמות לרשימת החללים, ומספרן של המשפחות השכולות עומד על 10,245, בהן 2,324 יתומים ו-4,964 אלמנות. בשנה החולפת (מתום יום העצמאות האחרון) נהרגו עשרה אזרחים בפעולות איבה. מתחילת האינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, נרצחו 1,006 ישראלים בפעולות איבה.

לידיעה המקורית באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.