חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פרצה בתקנות האוצר מאפשרת למצטרפים לפנסיה להרוויח מאות אלפי שקלים

פרצה בתקנות אגף שוק ההון במשרד האוצר מאפשרת למצטרפים חדשים לחיסכון פנסיוני לקבל תוספת כספית הנאמדת במאות אלפי שקלים. לסופהשבוע הגיעו נתונים מגופי החיסכון לפנסיה, לפיהם התנאים המועדפים המוענקים למצטרפים חדשים באים על חשבון החוסכים הקיימים.

על פי התקנות, חוסך בקופת גמל או באפיק השקעה ארוך טווח אחר רשאי לקחת את סכום ההשקעה ההוני ולהפקידו בקרן פנסיה המבטיחה לו את התשלומים לאורך התקופה ולא באופן חד פעמי.

כשהלקוח מעביר את חשבונו לקרן הפנסיה, הזכויות האקטואריות מחושבות על פי ריבית האוצר. הבעיה נוצרת כתוצאה מהפער בין ריבית השוק הקיימת כיום (1.25%), לבין ריבית האוצר (4%). ההפרש יוצר את מה שמכונה "פערי ארביטראז'", המיטיבים עם המצטרפים החדשים, שזכויותיהם מחושבות על פי תשואה פנימית של 4%, ועל חשבון הקיימים.


פועלים לסגירה הפרצה. לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

הפרצה מביאה לכך שאדם שצבר בקופת גמל מיליון שקל, יקבל עם הגיעו לגיל 60 והצטרפותו לקרן הפנסיה זכויות יתר של כ-150 אלף שקל (ובסך הכול 1.15 מיליון שקל). מצב זה יישאר ללא שינוי כל עוד האוצר לא ישנה את התקנות באמצעות קביעת ריבית ריאלית התואמת את המצב בשווקים.

בענף החיסכון הפנסיוני, מודעים היטב לבעיה ואף התריעו עליה בפני האוצר. יו"ר מנורה מבטחים יהודה בן אסייג החליט לחסום את האפשרות לביצוע הפקדות חדשות, כדי שלא לפגוע בחוסכים הקיימים. לדברי בן אסייג, "הבעיה לא ניתנת לפתרון ללא התערבות האוצר. ניתן לשנות את הריבית הקובעת לצורך הפנסיה או לפצות את החוסכים הוותיקים". למרות ההחלטה של מנורה מבטחים, גורמים אחרים בענף הביטוח עדיין מאפשרים לחוסכים להפקיד סכומים חד פעמיים ולקבל זכויות פנסיוניות מועדפות.

הסיבה בגללה הנושא טרם טופל על ידי האוצר היא הניסיון להימנע מיצירת זעזועים בחיסכון ארוך הטווח ופגיעה בפנסיה המשולמת. למרות זאת, באוצר מתנהלים דיונים קדחתניים על מנת למצוא פתרון. דובר האוצר מסר בתגובה: "המשרד מודע לבעיה. היא בטיפול ובקרוב תימצא הדרך לפתרונה".

מתלבטים היכן להשקיע? דירוג פורבס: קרנות הפנסיה הטובות בישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן