Forbes Israel Logo

פרשת מסמכי פנמה: הדלפת הענק שופכת אור על המיליארדרים של פורבס

אחת מהדלפות המידע הגדולות בעולם, "מסמכי פנמה", מטילה זרקור על ההעברות הפיננסיות למקלטי מס ברחבי העולם, שנעשות לעיתים קרובות על ידי רבין מהאנשים העשירים והחזקים ביותר מסביב לגלובוס, ביניהם אנשי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מקור אנונימי דיווח לעיתון הגרמני Suddeutsche Zeitung, אשר שיתף לאחר מכן את המידע עם התאגיד הבינלאומי של העיתונאים החוקרים (ICIJ).

לאחר שנה של חקירה, ICIJ ו-100 שותפים ברחבי העולם החלו לפרסם אתמול (א') סדרת מאמרים שמבוססת על מסמכי פנמה, שכוללים את דליפתם של 11.5 מיליון קבצים כולל אימיילים, חשבוניות מס ודוחות בנק. ההדלפה מגיעה מ-Mossack Fonseca, חברת עורכי דין בפנמה אשר לפי הדיווחים היא אחת מהיצרנים הגדולים בעולם של חברות קש. לפי ICIJ, הקבצים משתרעים על פני עשורים – מ-1977 ועד לדצמבר 2015, וכוללים פרטים על 214,000 ישויות שהעלימו מס עם קשרים ל-140 פוליטיקאים כולל נשיא ארגנטינה, ראש ממשלת איסלנד ומלך ערב הסעודית. ישנם גם פרטים על לפחות 33 אנשים וחברות בנמצאות ברשימה השחורה של ארה"ב, כולל קרטלי סמים מקסיקנים וארגוני טרור. Mossack Fonesca הגיבה לדוח של ICIJ והצהירה כי בתור סוכן רשום היא פשוט מסייעת ללקוחות שלה לאגד חברות שחברת עורכי הדין מנהלת דרך בדיקת נאותות, "כזו שבכל מקרה פוגשת ועולה בקנה אחד עם כל החוקים, הרגולציות והסטנדרטים המקומיים הרלוונטיים – אשר להם אנחנו ואחרים מחויבים. בדיקת נאותות עושה רוכש של חברה מסוימת, או חתם של ניירות ערך, כדי לוודא שכל המידע החיוני שקשור לחברה או לנייר הערך הובא לידיעתו.

חלק מהפרטים שהתגלו עד כה, שופכים אור על אנשים שפורבס מסקר כבר זמן מה. למעשה. דוח ICIJ מצהיר כי הוא כולל מידע על "29 מיליארדרים מרשימת 500 האנשים העשירים ביותר של פורבס", כמו גם על כוכב הסרטים ג'קי צ'אן שפורבס ערך לו פרופיל והכדורגלן המצליח ליונל מסי, אשר דורג רביעי ברשימת הספורטאים בעלי המשכורת הגבוהה ביותר לשנת 2015 של פורבס. רבים מ-29 המיליארדרים טרם זוהו, אך פורבס בדק ומצא קישורים לכמה מהם, שמות שלא יהיו מפתיעים לקוראי המגזין. המסמכים שהודלפו טרם זמינים, אך לפניכם רשימה קצרה ולא סגורה של מיליארדרים ומיליארדרים לשעבר שמופיעים במסמכי פנמה או שיש להם קשר לאלו שצוינו שם.

11.5 מיליון קבצים הודלפו מחברת עורכי דין בפנמה | צילום: fotolia

דימיטרי ריבולובלב
במשך שנים מקורות הצביעו על כך שהמיליארדר הרוסי דימיטרי ריבולובלב השתמש בכלים של העלמת מס והעברת עסקים למדינות אחרות על מנת להחביא נכסים מאשתו לשעבר אלנה. היא תבעה אותו ב-2012, ואמרה כי הדירה במנהטן בשווי 88 מיליון דולר שהמיליארדר קנה לבתו בת ה-22 דרך כלי העלמת מס, היתה מזימה כדי להחביא נכסים בגירושים שלהם. כעת פרטי תפקיד כלי העלמות המס ששיחקו בגירושים האלה נראים במסמכים שהודלפו. המסמכים, לפי ICIJ, מראים כיצד ריבלובלב השתמש בכלי העלמת מס כדי להסתיר את עושרו. Xitrans Finance, לדוגמא, אשר Mossack Fonesca הקימה באיי הבתולה הבריטיים עבור ריבולובלב, החזיקה בנכסים כמו ציורים של פיקאסו, ואן גוך ומונה, כמו גם ריהוט של לואי ה-16. לפי המסמכים, ריבולובלב העביר את הפריטים משוויץ למקומות שאשתו לשעבר לא תוכל להגיע אליהם. השניים סירבו להגיב להדלפה.

בידזינה איבנישבילי
איבנישבילי, אשר חי בשטח בגודל 10,033 מטר מרובע בהרים הצופים על טביליסי, נבחר לראשות ממשלת גיאורגיה באוקטובר 2012. 13 חודשים לאחר מכן הוא התפטר, לאחר שהמפלגה שלו זכתבה בבחירות לנשיאות, ואמר כי הוא מילא את משימתו. כאיש העשיר ביותר של גיאורגיה אי פעם, הוא צבר את הונו ברוסיה וחזר הביתה ב-2003. לפי ההדלפות, סוכנות החקירה הפיננסית של איי הבתולה הבריטיים ביקשה מ-Mossack Fonesca מידע על הבעלות שלו בחברת Lynden Management והפעילות שלו בה ב-2011. המשרד הסינגפורי שלה אישר כי איבנישבילי היה מוטב נאמן שהציב הבנק Credit Suisse. שנתיים לאחר מכן, לפי ICIJ, סניף Mossack Fonesca באיי הבתולה הבריטיים זיהה את איבנישבילי כ"אדם חשוף מבחינה פוליטית" וביקש מהמשרד הסינגפורי שלו מסמכים שמוכיחים את הזהות של איבנישבילי ואת מקור המימון של Lynden Management. המשרד בסינגפור, לפי דוח ICIJ, לא היה מסוגל להשיג אותם ושאל אחר כך אם Credit Suisse יכולה לטפל בבדיקת הנאותות. חברה שוויצרית שמייצגת את איבנישבילי השיבה ל-ICIJ ככל הנראה, ואמרה כי איבנישבילי ישמח להיות שקוף לגבי השימוש שלו בחברות שנמצאות מחוץ לגבולות חוקיים, ושבנקים כמו Credit Suisse משתמשים בהם באופן קבוע.

בוריס וארקדי רוטנברג, סוליימאן קרימוב ואלכסיי מורדאשוב
הודות למסמכים שהודלפו, כתבים גילו כי המוזיקאי סרגיי רולודגין, חבר ותיק של פוטין, הקים חברות מעבר לים שבוודאי קיבלו כסף מחברות שקרובות לאנשי עסקים רוסים, בהם המיליארדרים בוריס וארקדי רוטנברג, סוליימאן קרימוב ואלכסיי מורדאשוב. חתנו של פוטין, קיריל שמאלוב, אשר פורבס דירג אותו כמיליארדר השנה, והוא חבר כמו הארבעה האחרים ב-Secret Cretaker. ככל הנראה Ozon, חברה רוסית שקיבלה הלוואות מועדפות מהחברה של רולדוגין, קנתה שטח שהפך לאתר הסקי Igora, שם התחתנה בתו של פוטין קטרינה טיחונובה עם שמאלוב, לפי רויטרס.

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו
לפי הניתוח של ICIJ, נשיא אוקראינה הפך לבעל מניות יחיד ב-Prime Asset Partners Limited, אשר Mossack Fonesca הקימה עבורו באיי הבתולה הבריטיים באוגוסט 2014. זה היה בדיוק באותה תקופה בה התנהלו הקרבות העקובים מדם של רוסיה באוקראינה. לפי אחד מהמאמרים, בזמן שהוא נאבק ברוסיה, המיליארדר לשעבר אשר ידוע כמלך השוקולד של אוקראינה בשל עסקי המגדניות המצליחים שלו, חיפש עותק של חשבון על שירות ציבורי כדי לסייע בהקמת חברת הקש שלו. הנציגים שלו השיבו לטענות, ואמרו כי הפעולה הזו הייתה חלק מארגון מחדש כדי לסייע למכור את החברה שלו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.