Forbes Israel Logo

צום ושופינג: כיצד משפיע הרמדאן על העסקים במדינות המזרח התיכון?

מוסלמים באזור המזרח התיכון ומסביב לו מתאימים בימים אלו את עצמם ואת שגרת היומיום שלהם לחודש הרמדאן. ענפים עסקיים שונים, ובמיוחד שירותים, לרבות בתי ספר ומשרדים שונים, פועלים במסגרת מצומצמת כדי להתאים לעובדים הצמים.

לעומת זאת, קניונים ומסעדות נוטים בדרך כלל דווקא לשעות פעילות מורחבות יותר, בערבים. לחלק מהמסעדות יש גם התר לפעול בשעות היום, על מנת להסעיד את הכוח העובד ופועל באזור, שאיננו צם, אבל גם שם יכוסו חלונות הראווה והדלתות – גם בשביל לספק פרטיות לסועדים, ובעיקר בכדי לכבד את הצמים.

בתנאי צום כאלו, ניתן להניח שהעסקים עובדים בקצב מואט, ושהם פחות יעילים במהלך הרמדאן. אלא שמנגד, דווקא משום שמועסקים רבים לא לוקחים הפסקות, לא אוכלים ולא שותים במהלך היום, יש ביכולתם לבצע מספר משימות נוספות בזמן שהתפנה.

כמו כן, עסקאות רבות נחתמות דווקא במהלך הרמדאן, כשהאנשים מתרועעים זה עם זה בארוחות האפטאר, שמוכיחות את עצמן לא אחת בתור הזמן הטוב ביותר לקיום עסקים. בענפים כמו קמעונאות למשל, הפעילות הצרכנית עולה משמעותית ברמדאן, והיא גבוהה בממוצע ב-30% בהשוואה ליתר חודשי הקיץ.

אלא שלרמדאן יש גם אפקט עונתי אחר שמשפיע על חלק מענפי עולם העסקים. בניגוד לקמעונאות, שכאמור חווה בדרך כלל עלייה בביצועים במהלך העונה, ענפים כמו אירוח, נסיעות וטיולים הופכים למושכים יותר רק לקראת סוף הרמדאן – לקראת חופשות החג.

ענף הבנייה, וכמוהו גם ענפים נוספים שקשורים לכוח עבודה פועל, מושפעים בדרך כלל יותר מהפיחות בשעות העבודה, היות שהזמן חשוב בהם במיוחד לשם הפקת רווחים, והצלחת פרויקטים בהם תלויה בזמינותם של פועלים.

הקניונים עמוסים בשעות הערב | צילום: fotolia

שינוי הוא הזדמנות

הפסקות הצהריים בעסקים השונים מוחלפות לעתים קרובות במהלך הרמדאן במפגשים חברתיים אחרים: במהלך "ארוחות השחר" (סחור) – הארוחה שלפני תחילת הצום לפנות בוקר ברמדאן – ובמהלך ארוחות האפטאר – שבירת הצום. אנשי עסקים שמוצאים את עצמם מוזמנים לארוחת אפטאר, צריכים לראות בכך סימן לאמון ולידידות ומומלץ להם לקבל את ההזמנה. בניית מערכות יחסים חזקות היא אחד המפתחות להצלחה עסקית באזור הזה.

אבל כיצד העסקים משמרים את אותן מערכות יחסים גם בתוך מקום העבודה, כששעות הפעילות בו מצומצמות או מושהות כליל לרגל חודש הרמדאן? לא אחת נכנסים כאן לתמונה יועצים חיצוניים שמסייעים להנהלות.

מודעות פנימית לתחומים בעייתיים בעסק ולצורך בשיפור שלהם היא קריטית, משום שהם לא בהכרח עולים תמיד בקנה אחד עם עונת הרמדאן ואופיה. אלא שדווקא כששעות הפעילות מתקצרות, ההנהלה הבכירה יכולה להקצות שעות עבודה נוספות ללימוד של דרכים לשיפור כישורי הניהול שלה. טיפים שיעניק יועץ מומחה לתחום יכול לעזור לעסק להפיק את המיטב משעות הרמדאן, ואפילו לייצר הכנסה שתשמר את ההכנסות הקבועות. למרות שהפעילות העסקית חווה האטה, אין זה מחייב להכניס אותה להשהיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.