Forbes Israel Logo

צעירים, מבטיחים – וישראלים: הנציגים שלנו ברשימת "הצעירים המבטיחים" של מגזין פורבס

בשבוע החולף פרסם מגזין פורבס בארה"ב את אחת הרשימות המדוברות, האקסקלוסיביות, והמסקרנות ביותר אשר הוא מוציא מדי שנה: זוהי רשימת הצעירים המבטיחים ביותר בארה"ב, אשר מציגה צעירים (מתחת לגיל 30) אשר נבחרו בפינצטה, זכו להמלצות חמות ממיטב המומחים, ונחשבים כבר היום ל"דבר הגדול הבא" – איש איש בתחומו.

המגזין בחר 30 צעירים בכל תחום ותחום (מכאן השם "30 מתחת 30"), כשקשת התחומים נעה בין מדע, מכירות והשקעות ועד לחינוך, מוסיקה, קולנוע וקולינריה. אותם צעירים וצעירות אשר נבחרו לרשימה היוקרתית זוכים כמובן לכבוד גדול ולהערכה רבה – ורובם המכריע, מספרים עורכי הרשימה, גם מוכיח את הבחירה בו בהמשך הדרך ותורם לשינוי ממשי בתחום פעילותו.

"המועמדים כמעט תמיד מצדיקים את הבחירה בהם"

בין השמות השונים ברשימה היוקרתית, תוכלו למצוא גם כמה שמות ישראלים למהדרין. חלקם נולדו בישראל והיגרו לארה"ב עם משפחתם עוד בילדותם, בעוד חלקם עברו לארה"ב לתקופת זמן קצרה בלבד לצורך עבודתם. אך כך או אחרת, מדוברת בצעירות וצעירים בעלי זיקה ממשית לישראל, אשר חיים ופועלים כיום בארה"ב – וגם זוכים, כפי שמעידה הכללתם ברשימה, גם בלא מעט כבוד והערכה.

אלו הם הצעירים הישראלים אשר נכללו ברשימה האקסקלוסיבית, ונבחרו על ידי מיטב המומחים ל"צעירים המבטיחים ביותר" בארה"ב.

ערן הודיש (29). הודיש הוא עדיין סטודנט בבית הספר למדעי הרפואה באוניברסיטת הרווארד היוקרתית, שם הוא נחשב לאחד הכוחות העולים במאמץ העולמי לחקר הסרטן. הוא נולד בחיפה, וכשהיה בן חודשיים נסעה המשפחה עם אביו לבוסטון לתקופה שאמורה הייתה להסתיים לאחר 3 חודשים. "3 חודשים הפכו לחצי שנה", הוא מספר בראיון לפורבס ישראל. "והחצי שנה התארכה עוד יותר, ובינתיים עברו כבר 29 שנים מאז שנסענו".

הוא למד תואר ראשון בבוסטון, שם התמקד במתמטיקה ובביולוגיה. ללימודי התואר השני החליט לשוב לישראל, והתמקד בביולוגיה במכון ויצמן ברחובות. "זו הייתה הפעם הראשונה שהרגשתי שפונים אלי כאל העתיד של המוסד, ולא כאל סטודנט פשוט", הוא מספר. "זו הייתה חוויה אדירה שדחפה אותי מאוד לעסוק במדע". בלימודיו במכון חקר שיעתוק רגולטורי של שמרים – או, במילים פשוטות יותר, בחן את מנגנון ה"הדלקה" וה"כיבוי" של הגנים בשמרים.

אך דווקא נסיבות מצערות הן שהובילו לשינוי הכיוון של החוקר הצעיר. אמו חלתה בסרטן, והודיש החליט לשנות כיוון – והחל לחקור את פעולתם הביולוגית של תאי הסרטן בגוף. הוא גילה שתי מוטציות בגנים של תאי מלנומה, ובהמשך הסתבר כי מדובר במוטציות שכיחות במיוחד כל סוגי הסרטן למיניהם. גילוי המוטציות מסייע כיום להסביר כיצד מצליחים תאים סרטניים להגביר את הפקתו של אנזים בשם "טלומרסה", אשר למעשה מאפשר להם להתרבות ללא הפסקה ולהפוך ל"בני אלמוות".

כיום, כאמור, הודיש משלים את לימודיו בבית הספר היוקרתי לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ובאוניברסיטת MIT. הוא נכלל ברשימת "הצעירים המבטיחים" בתחום המדע, כשעורכי הרשימה טוענים כי מדובר באחד המוחות המבטיחים במאבק האנושי כנגד מחלת הסרטן.

"הדבר הראשון שחשבתי כשסיפרו לי שנבחרתי לרשימה היה שסבתא רינה תשמח מאוד", הוא מספר. "אף אחד לא יודע בדיוק בת כמה היא, כי היא עלתה מתימן ללא כל מסמכים או תעודות. אבל היה לי ברור שזה מאוד ירגש אותה. הדבר השני היה כמובן איזה כבוד אדיר זה וכמה זה חשוב. הרבה פעמים הפעילות שלנו, המדענים, לא מגיעה לציבור הרחב. אבל זה מאוד חשוב שכולם יכירו וידעו מה אנחנו משיגים".

מתן גריפל (26). גריפל נולד ברמת השרון, אך כבר בגיל שנתיים עזב עם משפחתו לארה"ב – שם אביו, אשר בדיוק השלים את עבודת הדוקטורט בפיזיקה יישומית באוניברסיטת ת"א, עבר לאוניברסיטת קל-טק היוקרתית בקליפורניה. הוא גדל בקליפורניה, ועבר ללמוד באוניברסיטת ניו-יורק, שם השלים את לימודיו בכלכלה ובפילוסופיה. את עבודת התזה שלו, אם תהיתם, הוא כתב בנושא "המטאפיזיקה של התודעה".

מתן נבחר לרשימת הצעירים המבטיחים ביותר דווקא בתחום החינוך. לפני מספר שנים הקים את חברת One Month ("חודש אחד"), אשר הוא מגדיר כ"מערכת פשוטה למדי לחינוך ברשת". במסגרת הפלטפורמה האינטרנטית שהקים, גריפל מאפשר לאלפי משתמשים מרחבי העולם ללמוד קורסים קצרים ובסיסיים למדי בתחומי התכנות, העיצוב והאינטרנט. קורסי ההכשרה באתר מאפשרים למשתמשים ללא כל רגע בתחום ללמוד את יסודות הקמת האתרים, תכנות האפליקציות, כתיבת שורות קוד ועוד.

מאז הקים את האתר, גריפל נחשב לאחד הגורמים המבטיחים ביותר בתחום הלמידה ברשת המתפתח. עם הצלחותיהן של פלטפורמות כמו קורסרה או יו-דמי, יותר ויותר גולשים מרחבי העולם כולו בוחרים ללמוד ולהרחיב את ידיעותיהם במגוון תחומים באמצעות הרשת. הפלטפורמה של גריפל מאפשרת להם להשיג זאת בקלות – גם אם הם חסרי כל ידע או ניסיון בתחום.

גריפל אמנם נבחר רק השנה לרשימה היוקרתית, אך הוא כבר זכה להכרה רבה במהלך השנים האחרונות. הוא הפך למרצה מבוקש ונאם באוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת "סינגולריטי" של נאס"א ועוד מגוון מוסדות, וייעץ לחברות ענק דוגמת ג'יי.פי. מורגן, ג'נרל אלקטריק ובלומברג.

מורן בלדר (27). גם בלדר אמנם נולדה בישראל, אבל עברה בצעירותה לארה"ב עם משפחתה. היא גדלה בניו ג'רזי, השלימה את לימודיה באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק (שם למדה אומנות וכלכלה), והצטרפה לבנק ההשקעות הידוע ג'יי.פי. מורגן. לאחר שבמשך מספר שנים שימשה כסוחרת בחירה בבנק, הצטרפה לאחד המתחרים הגדולים ואחת מפירמות ההשקעות הגדולות והמובילות בעולם – "גולדמן זאקס". 

כיום, משמשת בלדר כלא פחות מסגנית נשיא בבית ההשקעות היוקרתי, והיא אחראית על כל תחום ההשקעות של הפירמה בשווקים המתפתחים ברחבי העולם. אמנם בלדר נבחרה לרשימה היוקרתית כאחת ההבטחות הגדולות של תחום הפיננסים בארה"ב – אך מעט קשה להתייחס למישהי במעמדה כ"הבטחה" בלבד.

צעירים, מבטיחים – וישראלים. משמאל: ד"ר קירה רדינסקי (צילום: מיקרוסופט), מתן גריפל (צילום מסך), ד"ר ערן הודיס (צילום מסך)

קירה רדינסקי (28). לרדינסקי בהחלט יש סיבה טובה להתרגש מהכללתה ברשימה היוקרתית, אך ממש לא מדובר בפעם הראשונה ששמה מוזכר כאחת ההבטחות הגדולות של השנים הקרובות. היא כבר הספיקה להיכלל ברשימת "35 החוקרים המבטיחים מתחת לגיל 35" שפרסם המגזין של אוניברסיטת MIT, ובשנה החולפת כיכבה גם ברשימת 50 הנשים המשפיעות בישראל שפרסמנו כאן.

רדינסקי נולדה באוקראינה, וחיה כיום בישראל. את עבודת הדוקטורט שלה הגישה לטכניון כשהייתה בת 26 בסך הכל, לאחר שהחלה את לימודי התואר הראשון במוסד החיפאי כבר כשהייתה בת 15. במסגרת עבודת הדוקטורט שלה, פיתחה רדינסקי מנגנונים מורכבים לניבוי אירועים. המנגנונים מתבססים על מאגרי מידע עצומים אשר נמברו לאורך מאות שנים (דוגמת כלל הפרסומים של מגזין הניו יורק טיימס מאז שנת 1880 ועד היום), ביחד עם כריית מידע בזמן אמת מרשת האינטרנט.

רדינסקי היא ללא ספק אחת החוקרות המבטיחות של הדור הצעיר, אך היא לא מזניחה גם את הצד היזמי הקיים בה. לאחרונה הקימה את חברת SalesPredict שם היא משמשת כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה עושה למעשה שימוש בכלי הניבוי אשר פיתחה רדינסקי כדי לאפשר מידול כלכלי מוצלח יותר של חברות ומיזמים במגוון תחומים. ברשימה הנוכחית, היא נבחרה כאחת הצעירות המבטיחות בתחום היזמות והטכנולוגיה.

האחיות לבית משפחת חיים | מתוך ויקיפדיה

לכל אלו ניתן להוסיף גם את האחיות אסתי, דניאל ואלנה חיים, אשר נכללו ברשימה היוקרתית בתחום המוזיקה. הן אמנם לא נולדו בישראל, אך הזיקה למדינה קיימת בהחלט: שלושת האחיות הן בנותיו של מוטי חיים, לשעבר שחקן כדורגל בקבוצת מכבי יפו ומתופף בלהקת "צדיקוב". חיים היגר לארה"ב, שם גידל את משפחתו בסן פרנסיסקו. שלושת הבנות גדלו עם חינוך מוזיקלי למדי, והמשפחה הקימה עם השנים להקה משפחתית אשר ביצעה קאברים והופיעה באירועים.

אך בהמשך, שלושת האחיות החלו להתפתח באופן עצמאי. אסתי, הבת הבכורה, סיימה לימודי אתנו-מוזיקולוגיה באוניברסיטת UCLA, שם התמקדה במוזיקה מבולגריה ומברזיל. דניאל, האחות האמצעית, החלה להתמקצע כנגנית גיטרה, ואף הצטרפה לסבב הופעות כנגנית בלהקתו של סולן להקת "הסטרוקס", ג'וליאן קזבלנקה. ביחד עם אלנה האחות הצעירה, השלוש הקימו להקה הנושאת את שם משפחתן, "חיים", ואשר נחשבת לאחת ההבטחות הגדולות בתחום המוזיקה בארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.