Forbes Israel Logo

צפון קוריאה מנסה להפוך ל-“גרעינית מדי מכדי ליפול”

צפון קוריאה האיצה את לוחות הזמנים לייצור הטילים שלה, וערכה בחודש יולי שני ניסויים במערכות הטילים הבין יבשתיים שלה (ICBM). לאחר מכן, ארצות הברית הִנדסה החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שנועדה להשבית את ייצוא הפחם, הברזל ופירות הים מקוריאה הצפונית, ובכך להפעיל לחץ על קים ג'ונג און עד שיוותר על תכנית הגרעין שלו. צפון קוריאה הגיבה באיום, לפיו היא תנקוט ב"פעילות אקטיבית". ב-24 השעות האחרונות סוכנות החדשות הקוריאנית KCNA, המנוהלת על ידי המדינה כמובן, מדווחת שהצבא "בוחן את התכנית המבצעית" לתקיפת האי האמריקאי גואם, שבאוקיינוס השקט.

לאן הולך המשבר? | צילום: Fotolia

הנשיא דונלד טראמפ הזהיר כי אם צפון קוריאה תוסיף להשמיע איומים כנגד ארצות הברית, "היא תיתקל באש ובזעם שהעולם עוד טרם ראה". זה נראה כמו זמן טוב למדי לקחת נשימה עמוקה ולבחון את הסיכויים, האינטרסים והאסטרטגיות של שני הצדדים.

מלחמת המילים הזו מדגישה גם את הדחייה שמעורר בקרב האמריקאים הרעיון להיות פגיעים אל מול קים ג'ונג און חמוש בגרעין, וגם את רמת הסיכונים שתלך ותתרחב במציאות שבה לצפון קוריאה תהיה באמת היכולת לממש את איומיה התוקפניים, ולתקוף את ארצות הברית בנשק גרעיני. האינטנסיביות של ההחרפה הרטורית בין הצדדים מדגישה את העובדה שצפון קוריאה נמצאת על מסלול של עימות עם וושינגטון, עימות מהסוג ששר ההגנה האמריקאי ג'יימס מטיס הגדיר כ-"קטסטרופלי".

אז כיצד אפשר להימנע ממשבר קוריאני מזדחל ויקר להפליא, שנראה כעת כמעט בלתי נמנע?

לאזן את מגרש המשחקים

כשהוא מודע היטב לנקודות התורפה החיצוניות והפנימיות של ארצו, ולחולשתה היחסית של צפון קוריאה, קים הבין ששום דבר פחוּת מיכולת גרעינית יספיק בכדי להבטיח את שרידותו, והטמיע את עצמו בשרשרת האספקה העולמית, בה בשעה שהגביר את הבידוד הפוליטי סביבו. לאחר שלמד לקח מהמקרים של איראן, עיראק ולוב, המנהיג הצעיר מעוניין לייצר צפון קוריאה 'גרעינית מדי מכדי ליפול'.

צפון קוריאה מעוניינת גם לאזן את מגרש המשחקים שלה מול ארצות הברית, לאחר שהיא עצמה חיה תחת איום השמדה גרעיני מאז שארצות הברית איימה להשתמש בנשק כזה במהלך מלחמת קוריאה. עבור קים, נשק גרעיני הוא "חרב פלאית" ו-"קליע של כסף", כזה שמסוגל לרסן אויבים פנימיים ובינלאומיים כאחד. קים לא יכול לוותר על נשק גרעיני מבלי שיקבל ערובות זהות באיתנותן לשרידות המשטר שלו. בלי ארסנל שכזה, לקים אין שום אמצעים למשוך פנימה את ארצות הברית.

ניסוי צפון קוריאני בטיל בליסטי בין יבשתי בשבוע שעבר | צילום: יוטיוב

סנקציות

וושינגטון רוצה להפעיל לחץ באמצעות סנקציות כלכליות בינלאומיות על מנת לדחוף את קים בחזרה אל שולחן הדיונים ולגרום לו להתפרק מנשקו הגרעיני. מזכיר המדינה, רקס טילרסון, השמיע הבטחות שארצות הברית אינה מחפשת חילופי שלטון, התמוטטות של צפון קוריאה, איחוד מהיר מחדש של שתי הקוריאות או כניסת חיילים אמריקאים לצפון קוריאה, תוך שהוא מנסה לכופף את מחוג הלחץ כך שיאלץ את קים לחזור אל הדיונים.

כל הדגמה פיזית מצד צפון קוריאה של היכולות הגרעיניות שלה, ושל יכולות הטילים שלה, מאששת את האמירות לפיהן המשטר שם הוא מערער יציבות באופן אינהרנטי וכי שושלת קים מציבה סיכון ישיר גם לאינטרסים הלאומיים של סין. היא גם מדגישה את העובדה שארצות הברית צודקת בכך שהיא מפעילה סנקציות כלכליות במטרה לחתוך את חבל הטבור של צפון קוריאה אל הכלכלה העולמית, זה שאִפשר לקים להרחיב את איומיו עד כה.

אלא שידה של סין גם היא מונחת על מחוגי הלחץ, וידה של ארצות הברית מונחת על ידה של סין, מה שמגביל את היכולת שלה לאיים במיטוט כלכלי של צפון קוריאה. ארצות הברית מעוניינת לפרק את צפון קוריאה מנשקה הגרעיני ולשים סוף לאיומיה הגרעיניים המתרחבים והולכים. אבל צפון קוריאה לא יכולה להראות חולשה נוכח הלחץ האמריקאי, והיא מכפילה את מאמציה לעצב את הבחירות האסטרטגיות של ארצות הברית באמצעות הרחבה של ניסויי הטילים והגרעין שלה. ככל שהמשבר יחריף, כך גוברת הסכנה לחישובים מוטעים וכך יילך וייעשה קשה יותר, עבור שני הצדדים, למצוא דרך לסגת מהמשבר המסוכן.

הרחוב האמריקאי

סקר חדש שפרסם הארגון ללא מטרות הרווח "The Chicago Council on Global Affairs" גילה שהאמריקאים מעדיפים באופן גורף לעכב את תכנית הגרעין הקוריאנית באמצעות סנקציות, על פני פעולה צבאית. הסקר גם גילה כי הפחד מהשאיפות הגרעיניות של פיונגיאנג הגיע לשיא של כל הזמנים ברחוב האמריקאי – 75%. אכן, רמות הפחד עלו ב-15% מאז 2016 בלבד. התמיכה הציבורית בהגנה אמריקאית על דרום קוריאה, באמצעות כוחות קרקעיים, נוכח תקיפה עתידית מצד הצפון, התגברה גם היא באופן יציב למדי בשנים האחרונות, וב-2017 היא עומדת כבר על 62%. זהו נתון גבוה באופן משמעותי מזה של אמצע שנות ה-90, כשרק 39% מהאמריקנים תמכו אז בפעולה צבאית שמטרתה להגן על דרום קוריאה במקרה של פלישה לשטחה מצפון.

העדפות הציבור האמריקאי | Forbes.com

כשזה מגיע לפתרון המשבר הנוכחי ולסיומן של השאיפות הגרעיניות של פיונגיאנג, 76% מהאמריקנים מעדיפים מתיחת סנקציות הדוקות יותר על צפון קוריאה, בעוד ש-68% אמרו שהם תומכים גם בהצבת סנקציות על חברות סיניות שעושות עסקים עם המשטר הקוריאני. בהינתן האיום הממשי של נקמה והסלמה, פחות אנשים, באופן מובהק, תומכים בפעולה צבאית. 40% אמרו שהם יעדיפו תקיפות אוויריות על מתקני גרעין בעוד ש-28% תמכו בשליחת חיילים אמריקאים להרוס את תשתית הגרעין של צפון קוריאה מהקרקע. למרות שהאפשרות הצבאית פחות פופולארית, מעט מאוד אמריקאים אמרו שהם יוכלו לגלות סבלנות כלפי צפון קוריאה חמושה בגרעין. הסקר מצא כי רק 11% מהאמריקאים יקבלו את העובדה שצפון קוריאה תמשיך להפיק עוד נשק גרעיני, בעוד ש-21% אמרו שיוכלו לקבל מצב שבו המשטר ישמור על הנשק שלו בתמורה להפסקת הייצור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן