חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

צפו בתחקיר האוסטרלי: האסיר X – "איש מוסד שהתאבד בכלא איילון"

רשת הטלוויזיה האוסטרלית ABC שידרה אתמול תחקיר המדבר על התאבדותו של האסיר המסתורי המכונה "X" שמת בתא מבודד בכלא איילון ברמלה בשנת 2010. על פי התחקיר, האיש שירת כסוכן מוסד ועבר לגור בישראל לאחר מכן. הפרשה הותרה הבוקר לפרסום בישראל על ידי בית המשפט. 

בתחקיר סופר כי בן זייגיר היה בשנות ה-30 לחייו. הוא עבר לישראל והחליף את שמו לבן אלון. על פי התחקיר זייגיר התאבד ב-15 בדצמבר 2010 בתא מבודד באגף 15 של בית הכלא, שנבנה במיוחד עבור רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל – יגאל עמיר. 

12 שנה קודם לכן עבר זייגיר לישראל והחל לעבוד כעורך דין. בארץ הוא פגש את אישתו ולשניים נולדו שני ילדים. זייגיר ומשפחתו החדשה התגוררו ברעננה. על פי מקור המצוטט בתחקיר, זייגיר למעשה היה סוכן מוסד והשתמש בקריירה החלופית שלו כהסוואה. לדברי המקור, "משהו רע קרה בקריירת הריגול שלו". בחודשים שלאחר ה"מקרה" המסתורי נעלם זייגיר ולאחר מכן נמצא בתא המאסר הסודי. 

תמונתו של האסיר Xמתוך התחקיר של רשת ABC האוסטרלית

ברשת ABC טענו כי מדובר באחת מהפרשיות הסודיות והרגישות בקהילת המודיעין הישראלית, שהוסתרה במשך זמן רב על ידי הממשלה והגורמים המעורבים מפני התקשורת. בעת ששהה זייגיר בכלא עקבו אחריו מצלמות אבטחה. על פי התחקיר, לאחר שהתגלתה גופתו של האסיר ניסו הסוהרים להצילו אך ללא הצלחה. גופתו הוטסה למלבורן שם נולד והוא נקבר בבית העלמין של חברת קדישא בעיר. 

על פי התחקיר, כליאתו של זייגיר עוררה בזמנו מחאה בקרב ארגונים למען זכויות אדם. באותה תקופה פנתה העמותה לזכויות האזרח בישראל ליועץ המשפטי בנושא וטענה כי אין זה הגיוני שאסיר מוחזק בבידוד ולא ידוע עליו דבר. היועץ המשפטי של העמותה שלח מכתב ליועץ המשפטי של הממשלה שענה כי צו איסור הפרסום בנושא חיוני לשמירה על ביטחון המדינה. 

התחקיר צוטטו גורמים בגופי המודיעין האוסטרליים שאמרו כי הם מודעים לכך שאזרחי המדינה היהודים מגוייסים למוסד. עוד אמרו הגורמים כי המגוייסים משנים את שמותיהם ומקבלים דרכונים זרים על מנת להיכנס למדינות ערביות ולפעול שם.

שר החוץ האוסטרלי אמר לרשת ABC בתגובה לתחקיר כי אין ביכולתה של ממשלת אוסטרליה לעשות הרבה כדי לשפוך אור על הפרשה, בייחוד בשל העובדה כי משפחתו של זייגיר לא יצרה קשר עימה לאחר מעצרו.  

וורן ריד, איש המודיעין האוסטרלי לשעבר אמר לרשת ABC כי הפרשה המדוברת תשאר סודית בדומה לפרשיות מוסד אחרות למשך עוד כ-50-75 שנה וכי הוא מטיל ספק בכך שפרטי הפרשה יתגלו במלואם אי פעם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן