Forbes Israel Logo

צפו בתמונות: כך ייראו שטרות הכסף החדשים בארנק שלכם

ממשלת ישראל אישרה בישיבתה הבוקר את כניסתם של שטרות הכסף החדשים, עם דיוקנות גדולי המשוררים בישראל, לשוק. הנושא עורר התנגדות בקרב כמה מחברי הכנסת והשרים. הסיבה: בין הדמויות לא ניתן למצוא משוררים ממוצע מזרחי.

"נגיד בנק ישראל יציג היום את השטרות החדשים. הם יפים ונוגעים בנפש שלנו, בשירה", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח הישיבה. "אני מסכים עם אלה שאומרים שהיה מקום ושיש מקום, להביא נציגים של משוררי יוצאי קהילות ספרד וגם של יוצאי קהילות אחרות. אני מציע הצעה קונקרטית – שהראשון שנביא בשטרות הבאים יהיה מי שאני חושב שהוא אחד מגדולי משוררי ישראל – רבי יהודה הלוי, שאני מעריך את שירתו כגאונית וכחשובה למורשת עמנו. אבל בוודאי יהיו גם הצעות אחרות. אתם מוזמנים לתת אותם לנגיד בנק ישראל הבא", אמר נתניהו.

"כולם ענקי שירה, אבל אעמוד על כך שייכלל גם משורר/ת מיהדות ספרד בשטרות החדשים", מסר שר הכלכלה והמסחר, נפתלי בנט. "לא ייתכן שלא מצאו ולו משורר מזרחי אחד להטביע את דיוקנו על השטרות. הבהרתי כי כסף עם דמות מזרחית לא שווה פחות וקראתי לשרי הממשלה לא להרים יד בעד אישור השטרות החדשים", הוסיף אחד מראשי ש"ס, אריה דרעי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מדובר בשטרות של 50 שקל ו-200 שקל – עליהם יופיע דיוקנם של שאול טשרניחובסקי ונתן אלתרמן, ועל השטרות של 20 שקל (עם דיוקנה של רחל המשוררת) ו-100 שקל (עם דיוקנה של לאה גולדברג). כפי שכבר פורסם, מעצבת שטרות הסדרה החדשה הינה הגב' אסנת אשל שנבחרה במסגרת תחרות עיצוב פומבית שערך הבנק.

בנק ישראל חשף אחר הצהריים את השטרות החדשים בערך של 50 שקל ו-200 שקל, שייכנסו כבר השנה למחזור, עם דיוקנות שאול טשרניחובסקי ונתן אלתרמן. על פי הבנק, המוטיבים ששולבו בעיצוב השטרות לקוחים מן השירים שנכתבו על ידי המשוררים:

1. שאול טשרניחובסקי – השיר "הוי ארצי מולדתי" – השיר שהיווה את ההשראה לעיצוב חזית השטר, הכולל את הפיסקה – "ריח פרדסי אביב" ולכן מופיע עץ הדרים ופירותיו. בגב השטר משולב עמוד בסגנון קורינתי על שום חלקים מיצירתו ותרגומיו המופלאים של טשרניחובסקי ליצירת יוון העתיקה.

 

2. נתן אלתרמן – השיר "פגישה לאין קץ" – השיר כולל את הפיסקה – "כי סערת עלי" אשר היוותה את ההשראה לשילוב עלי השלכת, ופיסקאות נוספות בהן מוזכר הליל והירח, ואשר היוו את ההשראה לעיצוב גב השטר הכולל צמחיה בליל ירח.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הציג לממשלה את העיצובים של ארבעת השטרות שמתוכננים להיכנס למחזור במסגרת סדרת השטרות החדשה. הנפקת שני השטרות הראשונים של 50 שקלים חדשים ו-200 שקלים חדשים צפויה להתרחש לקראת סוף השנה, ושני השטרות הנותרים – 20 שקלים חדשים (עליו תתנוסס דמותה של רחל המשוררת) ו-100 שקלים חדשים (עליו תתנוסס דמותה של לאה גולדברג), צפויים להיות מונפקים במחצית הראשונה של שנת 2014.

השטרות בסדרה החדשה יישאו סימני ביטחון מקידמת הטכנולוגיה ויהיו בעלי גדלים שונים, על מנת להקל על ציבור העיוורים וכבדי הראייה את ההבחנה בין הערכים השונים השטרות.

בבנק ישראל משוכנעים כי "הדור הבא של השטרות בישראל מציג סטנדרט חדש של רמת ביטחון, פיתוחים ייעודיים של סימני ביטחון ואלמנטים נוספים שיחזקו את האמון בשטרות הכסף ואת הביטחון האישי שלנו עוד יותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.