Forbes Israel Logo

קטנות אך בולטות: המדינות הבלטיות כובשות את עולם הסטארט-אפים

כאשר סקייפ הוקמה לפני עשור על ידי קבוצה של יזמי הייטק אסטוניים, מעטים ציפו לסטארט-אפ בלטי שיגיח לעולם בעקבותיו. למעשה, היסודות למערכת עניפה של סטארט-אפים מלאת חיים, יעילה ופרודוקטיבית כבר היו באזור.

למרות שהן החברות הצעירות ביותר במשפחה ההולכת וגדלה של מרכזי סטארט-אפים טכנולוגיים, המדינות הבלטיות ליטא, אסטוניה ולטביה מתבגרות מהר מאוד. הן גם בין המדינות הקטנות ביותר, אבל זה לא בהכרח דבר רע כאשר סטארט-אפים צריכים לבחון את ההמצאות הטכנולוגיות האחרונות שלהם בתוך הקהילה המקומית ולקבל תוצאות, כמה שיותר מהר.

אסטוניה, ליטא ולטביה | צילום: thinkstock

אסטוניה

בתור זו שידועה בעיקר כביתה של סקייפ, סצנת הסטארט-אפים של אסטוניה משגשגת מאוד. פעילות משקיעי אנג'ל והון סיכון מקבלת מומנטום גם היא. מוקדם יותר השנה, Testlio.com גייס מימון בגובה 945 אלף יורו, ו-Bondora.com קיבל 4.5 מיליון יורו בגיוס הון סיכון ממשקיעים אמריקאיים.

סטארט-אפים אסטוניים שכדאי לעקוב אחריהם כוללים את Lingvist, אשר פיתח תוכנת למידת שפה "שניתנת להתאמה". לפי החברה, התוכנה מצמצמת באופן משמעותי את הזמן המושקע בלמידת שפה חדשה. התוכנה עוקבת אחר מה שהמשתמשים יודעים ומה שלא, ולאחר מכן קובעת מה הם צריכים ללמוד בשלב הבא כדי למלא את הפער בצורה היעילה ביותר. לצוות מאחוריה יש רקע במקומות יוקרתיים כמו סקייפ והארגון האירופי למחקר גרעיני (CERN).

חברת האפליקציות המקומית Taxify שואפת לעקוף את הישגיה של אובר, עם הבטחות של טכנולוגיה ושיווק טובים יותר עבור חברות המוניות של המדינה והנהגים שלהן. היא גייסה 1.4 מיליון יורו בסיבוב הראשון בסוף השנה שעברה, ואלו יושקעו במטרת החברה – להוביל את השוק המזרח אירופאי ולהתרחב לכלל השוק האירופאי.

חברת גיוס האונליין Jobbatical מתמחה בנתח שוק התעסוקה המורכב מבעלי הכישורים המחפשים עבודה לטווח קצר. היא מחברת בין אנשים אשר מתכננים הפסקה בקריירה, לבין חברות שמחפשות כישרונות למטרת תעסוקה קצרת טווח. לפי מייסדי הסטארט-אפ, זוהי קריירה אוטופית עבור אנשים רבים – 75% מבעלי המקצוע למעשה. Jobbatical גייסה 260 אלף דולר בסיבוב הראשוני, בעיקר מחברת הון הסיכון SmartCap ומשקיעי אנג'ל. כיום הפלטפורמה מארחת הצעות עבודה לטווח קצר בקרוב ל-30 מדינות, כולל אירופה והמזרח הרחוק.

ליטא

עם מיקום אסטרטגי במרכז אירופה, וכישרונות טכנולוגיים דוברי כמה שפות, ליטא היא אחד ממרכזי הסטארט-אפים האטרקטיביים ביותר בעולם, וגם כזו שמציעה מחירים נוחים. היתרונות האלה מועצמים על ידי מהירויות חיבור לאינטרנט מעוררות קנאה, אשר בזכותן דורגה המדינה במקום ה-7 בעולם על ידי מדד Ookla Net ב-2014, ובמקום ה-11 בשל הקלות בה עסקים מתבצעים, על ידי דוח Doing Business שיצא השנה. במקביל, הבירה וילנה נכנסה לרשימת עשרת הערים החכמות של ה-CNN.

ליטא מארחת מספר מרשים של האקאתונים שנתיים, סדנאות ואירועי סטארט-אפים, כאשר הפופולריים ביניהם כוללים את LOGIN, SV2B ושבוע הסטארט-אפים של ליטא. המדינה גם מתגאה בחללים עבודה משותפים באיכות גבוהה מאוד, כולל אלו שנמצאים ב-StartupHighway, Sunrise Valley ו-Namas Hub. סקר שנערך ב-2014 על ידי ארגון היזמות הליטאי, גילה כי סטארט-אפים במדינה יצרו מעל ל-130 מקומות עבודה חדשים בשנה.

הסצנה הלטבית קטנה יותר בהשוואה לאחרות, אך מתפתחת במהרה | צילום: thinkstock

בליטא נמצאת גם סצנת השקעות שהולכת וגדלה. ב-2014, סכום ההשקעות שהושג על ידי סטארט-אפים היה גדול פי שלושה מהסכום ב-2013, כאשר המשקיעים הקצו כ-16 מיליון יורו.

סטארט-אפים שכדאי לעקוב אחריהם כוללים את Inside Warehouse, שמאפשר למפרסמים ברשת למכור מוצרי תוכן רלוונטיים ישירות באתר ואת פורטל הקולינריה ברשת Plate Culture, בו סועדים יכולים למצוא ארוחות ערב בבתים של מקומיים בדרום מזרח אסיה, ולהזמין מהם מקומות. Rotten Wifi הוא פרויקט מיקור המונים שמטרתו לבחון ולהעריך חיבורי ווייפיי ו-3G בכל העולם.

לטביה

סצנת הסטארט-אפים של לטביה היא קטנה יותר בהשוואה לאחרות, אבל מתרחבת במהרה עם כמות של מיזמים חדשים אשר מצטרפים למערכת הקיימת. ספינות הדגל כוללות את CoBook ו-Ask.fm. תמיכה ממשלתית בתחום השתפרה בהרבה, בעיקר דרך עזרה מסוכנות הערבות הלטבית.

סטארט-אפים שכדאי לשים לב אליהם כוללים את כלי תכנון הנסיעות Trip.Center, שהתוכנה שלו מקיפה את כל תהליך התכנון, ונותנת למשתמשים חופש מוחלט בדרך בה הם מתכננים את הנסיעות שלהם. חברת ההכשרה התאגידית BranchTrack מתכננת לשבש את המגזר עם פלטפורמת סימולציית הלקוח שלה, החכמה אך גם ידידותית מאוד למשתמש. היא כבר אומצה על ידי כמה מהמותגים הגלובליים המובילים.

סטארט-אפ הביוטק Conelum משתמש בטכנולוגיה שלו כדי להאיץ תהליכי בדיקת מזון מחייבים. החברה, מבית היוצר של האוניברסיטה הטכנית בריגה, עובדת כעת עם חברות מוצרי חלב אירופאיות ושותפים רוסים, אך לוטשת עיניים לשוק העולמי.

כחממה טכנולוגית עולה ליזמים עם רעיונות גדולים, למדינות הבלטיות יש תכניות עבור העתיד והן בוחנות את השוק הגלובלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן