חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

קמרון: "נקיים משאל עם על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי"

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון הבטיח היום לקיים משאל עם ולאפשר לבריטים לקבוע אם המדינה תישאר באיחוד האירופי או תצא ממנו, אם ינצח בבחירות שיתקיימו ב-2015.

בנאומו בבריטניה, אשר נדחה מן השבוע שעבר, סיים ראש הממשלה הבריטי חודשים של ספקולציות עם תוכנית לפיה תיערך הצבעה בין השנים 2015 ל-2018, ולדחות אזהרות כי מהלך כזה עלול לפגוע בדיפלומטיה ובכלכלה ולגרום לריחוק מצד המדינות החברות.

קמרון אמר כי ההתפכחות מאשליית האיחוד נמצאת ב"שיא של כל הזמנים". "הגיע הזמן שהציבור הבריטי יאמר את דברו. הגיע הזמן לסגור את השאלה האירופית בפוליטיקה הבריטית", אמר, והוסיף כי המפלגה השמרנית בראשותו תרוץ לבחירות 2015 בהבטחה להיכנס למשא ומתן מחודש על תפקידה של בריטניה באיחוד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים מפורבס ישראל – עשו לנו לייק בפייסבוק

"כשניכנס למו"מ להסכם חדש, נערוך משאל עם ברור עם בחירה פשוטה – להישאר באיחוד תחת התנאים החדשים או לצאת ממנו".

אין כל ודאות כי קמרון אכן יזכה בסופו של דבר לערוך את משאל העם, משום שצפוי לו מאבק חריף בבחירות ב-2015. המפלגה השמרנית מפגרת בסקרים אחר הלייבור, וממשלת הקואליציה דוחפת אל עבר קיצוצים כואבים בהוצאות הציבוריות בניסיון להפחית את הגירעון, מה שצפוי לפגוע בתמיכה הציבורית במפלגה.

ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון | צילום: רויטרס

הבטחתו של קמרון אמורה לספק את מפלגתו, אשר הייתה חצויה בסוגייה, אך עלולה ליצור אי ודאות על רקע האופציה המועדפת על קמרון – גרסה משוחררת יותר לחברות מלאה בגוש ובחירת תנאי החברות. הדבר עשוי גם לעורר חוסר נחת בקרב מדינות החברות באיחוד, כמו צרפת וגרמניה. בכירים אירופים כבר הזהירו את קמרון כי האיחוד הוא לא מסעדה שבה ניתן לבחור את המנות בהן חושקים. נאומו בלונדון צפוי לאכזב גם את ארה"ב, בעלת ברית קרובה, שמעוניינת שבריטניה תישאר בגוש היורו.

קמרון אמר כי הוא מעדיף שבריטניה, הכלכלה השישית בגודלה בעולם, תישאר בתוך האיחוד בן ה-27 מדינות, אך הבהיר כי באיחוד חייבות להתבצע רפורמות מהותיות. האיחוד החדש צריך להיבנות על חמישה עקרונות, לדבריו: תחרותיות, גמישות, הכוח זורם בחזרה למדינות הריבוניות, אחריות דמוקרטית והוגנות.

משבר החוב בגוש היורו הוא הסיבה העיקרית לרצונה של בריטניה להעריך מחדש את יחסיה עם האיחוד האירופי. "האיחוד האירופי שייצא ממשבר החוב בגוש יהיה גוף שונה לגמרי", הוא אמר. "הוא ישתנה לבלי הכר בשל האמצעים שיידרשו כדי לעזור לגוש לצאת מן המשבר. אנו צריכים לתת לזה זמן לקרות – ולעזור לעצב את עתיד האיחוד האירופי, כך שכאשר תגיע הבחירה היא תהיה אמיתית"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן