Forbes Israel Logo

קנאביס בארה”ב: המדינות מחוקקות והממשל בעיקר מתנגד

המדינות בארצות הברית יכולות להמשיך לדחוף קדימה עוד חוקים ותקנות שהופכים את המריחואנה לחוקית, אבל וושינגטון די.סי עשויה בהחלט לקחת דווקא צעד לאחור. קהילת עסקי המריחואנה מחזיקה בהשקפה מעורבת בנוגע לאופן שבו המנהל החדש יתייחס לתעשייה הצומחת שלהם בת מיליוני הדולרים. חלק מהם אומרים "השד יצא מהבקבוק והם לא ידחסו אותו חזרה פנימה", בעוד שאחרים מנתחים בחרדה כל אמירה בנוגע לקנאביס מצד פוליטיקאים.

בניוזלטר Marijuana Moment שמוציא תום אנגל, הוא מצביע על כך שבמהלך השימוע לקראת מינוי שנערך שלשום לג'ף סשנס לתפקיד התובע הכללי, ציינה הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן את הנטייה שלו "להעמיד לדין בחריפות מואשמים בעבירות מריחואנה" בטרם הושתקה. הסנטור מהוואי בראיין שץ אמר שהוא מאמין כי השקפותיו של סשנס בנושא מריחואנה חורגות מהזרם המרכזי והציע שהוא יגיד לחולי הסרטן "שאנשים טובים לא מעשנים מריחואנה" – אזכור של אחד הציטוטים המוכרים של סשנס בנושא. הסנטורית מוושינגטון מריה קאנטוול אמרה שסשנס "מסרב לכבד את זכותן של המדינות" לחוקק חוקי מריחואנה משלהן.

במקום אחר, הנשיא טראמפ נפגש עם בכירים במערכת אכיפת החוק האמריקאית, כשהנושא של עיקולי נכסים עלה. מדובר בנושא רגיש מאוד מבחינתם של עסקים רבים בענף הקנאביס. מספר דוכני מכירה כבר מספרים כיצד פשטו עליהם וכיצד איבדו את כל המלאי והמזומן שהם מאכסנים בכספות שלהם, משום שהם לא יכולים לפתוח חשבונות בנק. מצד אחד לא מוגשים נגדם כתבי אישום על ביצוע עבירות, ובמקביל ההאשמות גם לא מוסרות כליל, וכך או כך, הם לא מקבלים לעולם את כספם או את המלאי שלהם בחזרה. שריף מטקסס התלונן באזני הנשיא בפגישה על כך שסנטור מטעם המדינה רצה לאסור שם את השיטה הזו, והנשיא טראמפ איים, יתכן שבצחוק, כי הוא מעוניין להרוס את הקריירה של אותו מחוקק. אין זה ספק שזה לא מה שבעלי עסקי הקנאביס מעוניינים לשמוע.

אולי מוקדם מדי לחגוג גם בארה"ב: הממשל החדש אינו אוהד קנאביס | צילום: Fotolia

לא רק התובע הכללי הטרי סשנס מתכוון לפעול באופן שיפגע בתעשיית המריחואנה, אלא שגם השר המיועד למשרד הבריאות ושירותי האנוש האמריקאי, טום פרייס, הוא מתנגד בולט של הענף. הוא יהיה מי שיפקח על רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA), על המכונים הלאומיים לבריאות הציבור ועל השירותים השונים לטיפול בהתמכרויות ולבריאות הנפש. פרייס הצביע בעקביות נגד חקיקה בעד מריחואנה. קשה לדמיין כיצד השניים הללו לא ישכנעו את טראמפ לראות את הדברים בהתאם להשקפתם זו. גם כך הנשיא מאמין כבר כעת שרוב הסמים הם הסיבה שעומדת מאחורי פשעים רבים שמתרחשים כיום.

"לא נוצר דבר חדש ברמה הפדרלית שאפשר את התרחשותן של כל (החקיקות) הללו", אומר אנדרו איטלמן, שותף במשרד עורכי הדין פיורסט איטלמן, שבין עיסוקיו גם נושא הקנאביס. "אם הם רוצים לשנות את המסלול שאליו צועדת התעשייה, בהחלט יש בכוחם לעשות זאת". הוא אף מוסיף שהוא לא רואה בלוח הזמנים של טיפול בנושא המריחואנה תופס כיוון חיובי תחת ממשל טראמפ.

בה בעת, המדינות השונות בארצות הברית ממשיכות לאשר מגוון רחב של חוקים מתקדמים שנוגעים למריחואנה רפואית ולאי הפללה. ג'ורג'יה מעוניינת להרחיב את תנאי הזכאות למריחואנה רפואית, וויסקונסין תצביע השבוע על הרחבת הגישה לקנבידיול (CBD; הרכיב שאינו בעל השפעה פסיכואקטיבית בקנאביס), יוטה אישרה חוק למחקר בקנאביס רפואי וניו המפשיר הצביעה בעד התקדמות לכיוון של אי הפללה. ישנם אולם גם סימנים לנסיגה לאחור. במדינת מיין בוחנים אפשרות לדחות מכירות קמעונאיות של מריחואנה בשטחה ובארקנסו מנסים לתקן מחדש חוק מריחואנה רפואית שכבר אושר על ידי הבוחרים.

לעת עתה, התעשייה מתקדמת קדימה עם הנחה שהעסקים יתנהלו כרגילל ושהקנאביס הוא נושא בעדיפות נמוכה בסדר היום של טראמפ. מצד שני, שום דבר בממשל החדש הזה הוא "עסקים כרגיל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.