Forbes Israel Logo

קפריסין דחתה את ההצבעה על החילוץ עד תום כינוס מנהיגי היורו

המאבק על הבנקים בקפריסין נמשך. שרי האוצר של גוש היורו יתכנסו מחר לדיון מיוחד במצב באי, זאת כאשר הניקוסיה עדיין לא השיבו לאולטימטום שהציב הבנק האירופי, לפיו אם עד יום שני לא תגייס ממשלת המדינה 5.8 מיליארד יורו, היא עלולה לאבד את התמיכה השוטפת למערכת הבנקאית שלה.

אמש לאחר שהטרויקה הודיעה לממשלת קפריסין כי היא לא מקבלת את ההצעות החלופיות שלה, לביטול המס על פקדונות נמוכים מ-20 אלף יורו, התכנס בית הנבחרים הקפריסאי כדי לדון בתוכנית, אולם הבוקר הוחלט שלא להצביע על תנאי תוכנית החילוץ המקוריים עד לאחר הפסגה של 17 החברות בגוש.

בתוך כך, הפרלמנט החליט אמש כי על מנת למנוע את קריסתם של הבנק תתבצע חלוקה בין פקדונות הבנקים שחשופים מדי לחוב היווני, שגרם להחרפת המשבר באי ולאלה שחשופים פחות. הבנק הראשון שחשבונותיו יפוצלו יהיה השני בגודלו במדינה סייפרוס פופולר. 

ביום חמישי הציב כאמור, הבנק האירופי המרכזי אולטימטום לממשלת קפריסין. הכספים אליו מתייחס האולטימטום הם כספים שעל קפריסין לגייס כתנאי לקבלת הסיוע מהאיחוד האירופי בסך של 10 מיליארד יורו. החלטתו של הבנק מגיעה בשעה שהנהגת קפריסין מנהלת מגעים אינטנסיביים עם ממשלת רוסיה במטרה להשיג ממנה הלוואה שתספק את הסכום הדרוש לה לקבלת החילוץ. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המגעים עם רוסיה החלו לאחר שהפרלמנט הקפריסאי דחה את חבילת החילוץ הבינלאומית של האיחוד האירופי וקרן המטבע, שכללה הטלת מס חד פעמי על כל פקדונות הבנקים במדינה. אולם בסופו של דבר רוסיה סירבה להעניק לקפריסין את ההלוואה הנוספת. 

מריו דראגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי | צילום: רויטרס

לסוכנות רויטרס הודלפה שיחת ועידה שקיימו אתמול שרי האוצר של גוש היורו ובו הם טוענים כי המצב בו שרויה ממשלת קפריסין אינו מאפשרת את המשך המשא ומתן על חילוץ כלכלת המדינה. אחד המשתתפים בשיחה הסביר כי הרגשות בקרב מנהיגי קפריסין "סוערים" ולכן לא ניתן להגיע איתם לפתרונות הגיוניים של המשבר. 

עוד הוסיף המקור כי בעקבות המצב יש דיבור גלוי על האפשרות שקפריסין תצא מגוש היורו. בשיחת הוועידה השתתפו נציגי מערכות כלכליות של 17 החברות בגוש היורו וכן מספר נציגים בכירים של הבנק האירופי המרכזי. קפריסין החליטה שלא לקחת חלק בשיחה, החלטה שהוגדרה על ידי כמה מן המשתתפים כ"הוכחה לבלבול הגדול השורר במדינה". 

לדברי נציג צרפת בשיחה, "ברור לכולם הממשל הקפריסאי לא מסוגל להכריע בסוגיה לנוכח הבלבול בו הוא שרוי. העובדה שהם אפילו לא מוכנים להשתתף בשיחה היא בעיה גדולה עבורנו". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.