Forbes Israel Logo

קץ ליצירתיות ולתעוזה? צו ממשלתי חדש בסין אוסר על ארכיטקטורה "מוזרה"

בשורות רעות עבור אדריכלים נועזים – סין הסירה את מדיניות הילד האחד שלה, אבל היא מפילה פטיש על ראשה של הביטוי האומנותי – ובמיוחד על "ארכיטקטורה מוזרה". מועצת המדינה של סין נענתה לקריאתו הדחופה של הנשיא שי צ'ינפינג להביא לקיצה את מה שהממשלה מכנה תקופה של "ארכיטקטורה גדולה מדי, אקסצנטרית ומוזרה" אשר אינה קשורה למסורת התרבותית של סין.

לפי העיתון South China Morning Post, הצו הממשלתי קובע כי על כל מבנה חדש להיות "מתאים, כלכלי, ירוק ונעים לעין," כמו אצבע אמצעית מתריסה המופנית אל העיור המואץ והאדריכלות הנועזת התפרצו בערים הסיניות בשנים האחרונות.

קו הרקיע של שנגחאי המודרנית | צילום: Patrick Fisher

באשר לסטנדרטים המגדירים את הביטוי "נעים לעין" – יופי נתון כעת לשיפוט עינה של הממשלה. ההוראה למעשה אוסרת על "בניינים בעלי צורה משונה" ו-"אדריכלות מוזרה שאינה כלכלית, פונקציונאלית, מרצה מבחינה אסתטית או ידידותית לסביבה". אין לדעת מה תהיה משמעות ההוראה הזו לגבי קו הרקיע המודרני של בייג'ינג ושנגחאי, אבל נראה שזו רק עוד אבן נוספת בחומה המוקמת במדינה הקומוניסטית בפני ביטוי יצירתי.

השגשוג הכלכלי של סין הוליד התחדשות עירונית מסיבית בקנה מידה ארצי, כולל הנדסה יוצאת דופן, גורדי שחקים אקזוטיים, הגשרים הארוכים והגבוהים ביותר בעולם, סכרי ענק וב-2008 גם את המתקנים האולימפיים הטובים ביותר. באופן אירוני, שני מתקנים אולימפיים שזכו לשבחים – האצטדיון הלאומי בבייג'ינג (הקרוי גם "קן הציפור") ומרכז הספורט הימי הלאומי בבייג'ינג (הקרוי "ביתן קוביית המים") – עשויים בקלות להיראות "מוזרים". אילו הייתה נאסרת בניית מבנים מרהיבים שכאלו היה זה הפסד ארכיטקטוני עצום – ושערורייתי.

chumsdock cheng :אצטדיון "קן הציפור" בסין | צילום

Charlie fong :ביתן קוביית המים בבייג'ינג | צילום

ואמנם, מבנים רבים בסין דוחפים את כל הגבולות של הטעם, ההיגיון הבסיסי והפונקציונליות. ובכל זאת, ההחלטה נראית כבדה מאוד. ב-2014, תלונותיו במקוריות של הנשיא שי תקפו מבנים "מוזרים" כמו בניין המטה של CCTV בבייג'ינג שעוצב ע"י פירמת האדריכלים ההולנדית-בינלאומית OMA – בניין נוצץ, עם שני מגדלים הקרוי בקרב המקומיים "מכנסיים גדולים". ישנם אפילו מכנסיים גדולים יותר – גורד השחקים "השער למזרח" בעיר סוג'ואו (מחוז ג'יאנגסו) של פירמת האדריכלים הבריטית-בינלאומית RMJM.

גשר על נהר הג'יאלינג | צילום: Tylin international group

נשיא סין ביקר גם מבנים בעלי צורה ארוטית, שיש להניח שדווקא היה מעדיף שילבשו "מכנסיים גדולים" – כולל בניין המטה החדש של העיתון הסיני בעל התפוצה הארצית People's Daily (שלמעשה דומה מאוד לפאלוס ענקי, עוד בעודו תחת מעטה הפיגומים); וגשרים החוצים את הנהרות יאנגצה ו-ג'יאלינג שדומים (אם יש לצופה דמיון מלוכלך) לאבר מין נקבי.

גשר על נהר הג'יאלינג | צילום: Tylin international group

שי מעוניין גם למשוך את הקרקע מתחת לבניינים חקייניים – הנפוצים בסין (שמאופיינת בהערכה רבה למונומנטים מפורסמים). סין היא ביתם של לפחות 10 בתים לבנים, שלושה שערי ניצחון ומגדל אייפל אחד, לפי הניו-יורק טיימס. אזרחי סין אוספים גם פסלונים של מותגים ארכיטקטוניים וחפצי אמנות מסוג זה בבתיהם.

בטרם שגשוגה הכלכלי של סין, האדריכלות בה נטתה משך מאות בשנים לכיוון של סימטריה דו-צדדית, ובניה לרוחב ולא לגובה. אך יותר לאחרונה, אדריכלים בינלאומיים החדירו השפעה עכשווית לערים של סין ושינו את קו הרקיע שלה ואת הנוף הלאומי בה.

sheraton resorts :מלון של רשת שרתון בסין | צילום

שנגחאי היא דוגמה נוצצת לכך. ב-1990 העיר דמתה מאוד לאומהה (נברסקה) – היא הייתה מאופיינת בפרקים ירוקים, רבי קומות בינוניים, הרבה מלט ושלטי חוצות. רק 26 שנה לאחר מכן, שנגחאי היא אחת מטרופולין מהמודרניים ביותר בעולם, המתפאר בגורדי שחקים נוצצים בפלדה וזכוכית, ואורות בוהקים המשתקפים ממימי נהר היאנגצה.

הקווים המנחים החדשים של הבניה האורבנית בסין צפויים לרסן את הביטוי החופשי בכל מה שקשור במבני ציבור (וגם בקרב קהילות מגודרות שגם אליהן התייחסה הוראת הממשלה מתוך שיקול של גודש בגבישים). האם הצו ישפיע על מבנים בבעלות פרטית היא שאלה שעדיין לא ברורה התשובה לה.

אם לתפוס את תפקידו של פרקליט השטן, אולי שי שואף לייצר קווי נוף אחידים יותר בסין – כדי להימנע מקווי השמיים המבולבלים והמעורבבים שניתן לראות בחלק מהערים למשל במזרח התיכון. דוגמא בוטה לכך היא למשל אסטנה, בירת קזחסטן, שיש בקו הנוף שלה אפס המשכיות. על-פי מגזין האדריכלות והעיצוב Dezeen, שי דוחק בקהילה היצירתית בסין שלא להקריב את הערכים המוסריים בעבור רווחים מסחריים.

הנשיא שי. מגבילים את היצירתיות האדריכלית בסין | צילום: ויקיפדיה

"יצירות אמנות צריכות להיות כמו שמש בשמיים הכחולים והרוח באביב – שמעוררת השראה במוחות, מחממת את הלבבות, מתפתחת את הטעם ומנקה סגנונות עבודה שאינם רצויים," צוטט הנשיא הסיני במגזין.

במילים אחרות, השמש שוקעת מעל ליצירתיות העממית של סין – אלא אם תאשר אותה הממשלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן