Forbes Israel Logo

קריאות להדיח שופט שאמר בדיון: "יש בנות שאוהבות להיאנס"

ח"כ ד"ר עליזה לביא, פנתה הבוקר (ד') לשרת המשפטים ציפי לבני בדרישה להדיח מיד את השופט ניסים ישעיה מתפקידו בבית המשפט המחוזי, זאת לאור דברים שאמר שלשום בעת דיון במשפט על אונס נערה בת 13 בידי ארבעה צעירים פלשתינים.

"לא ייתכן ששופט שזוהי תפיסתו ישב בדין אפילו שעה אחת נוספת", אמרה יו"ר הוועדה למעמד האישה. "מטרידה לא פחות תגובת הנהלת בית המשפט, שמצאה לנכון לומר לכתבת גלי צה"ל 'כי לא היתה בדברים כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס'. הנקודה איננה אם הייתה לו כוונה לפגוע אלא איך ייתכן שזוהי תפיסתו של שופט".

"אנו מדברים כבר שנים על חינוך והסברה, ואז נחשפים להתבטאות מסמרת שיער דווקא מפיו של שופט מחוזי שאמור לקבוע נורמות התנהגות. אני קוראת לשרת המשפטים להדיח את השופט מיד, ולחייב את כל השופטים בישראל לעבור הכשרה בנושא תקיפות מיניות, הכשרה שהנהלת בתי המשפט מסרבת כבר שנים לחייב בה את השופטים", הוסיפה ח"כ לביא.

כמו כן, בעקבות דבריו של ישעיה קראה יו"ר מרצ זהבה גלאון לנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס להשעות מיידית את השופט מכסאו, ולפעול לאלתר לעקירת תפיסות שוביניסטיות נתעבות כאלו ממערכת המשפט, כפי שנשמעו לאחרונה מפי שופטים שונים. ״לא יתכן ששופטים במערכת המשפט שאמורה להגן על הקורבנות, ינהלו אותה באופן חשוך, חסר בושה וחסר אחריות", אמרה.

ישעיה. עוד פליטת פה מביכה של שופט. צילום: אתר בתי המשפט

גלאון הוסיפה כי ״התנצלות במקרה כזה אינה מספיקה ויש לפעול להדחתו של השופט ישעיה פן יפגעו נשים נוספות מתפיסותיו החשוכות. אני מציעה לראשי מערכת המשפט בישראל לא להקל ראש במקרים אלו, ולבצע ניקוי יסודי של המערכת מדעות ומשופטים שסורחים. שופטים אינם חסינים מפני החוק – ניתן ואף רצוי להגיש נגדו קובלנה משמעתית, ולסלקו במהרה מהמערכת".

את תוכן הדיון המדובר חשפה הבוקר הדס שטייף בגלי צה"ל. הדיון התקיים בבוקר יום שני, ועסק בערעורה של צעירה על החלטת משרד הביטחון שלא להכיר באונס שעברה, בהיותה בת 13 ותושבת יישוב סמוך למחסום חיזמה על ידי ארבעה צעירים פלסטינים ממחנה הפליטים שועפט, כפעולת איבה כפי שהיא דורשת.

במהלך הדיון ניסתה עורכת-דינה של הצעירה לשכנע את שופטי ההרכב, בראשם השופט בדימוס ניסים ישעיה, כי ישנם מקרי אונס שנסיבותיהם מצדיקים הכרה כאירוע פעולות איבה. עורכת-הדין רוני סדובניק תיארה: "תוך כדי להט הדיון הוא פתאום אמר בקול רם לאזני הנוכחים: 'יש בנות שאוהבות להיאנס'. השתרר שקט באולם. גם החברים להרכב שם שתקו לכמה דקות. הוא אפילו לא הבין מה הוא אמר. הוא לא הבין למה כולם שותקים".

הנאנסת נסערה ונפגעה מאוד. שני חבריו להרכב ניסו להרגיע את הרוחות ולגמד את המשפט. "אין לי ספק שלא נאמרו כאן דברים מאיזה שהיא כוונת זדון או רוע", הוסיפה סדובניק, "הבעיה היא שהוא הלך הרוח, זאת המחשבה, זאת הדעה הקדומה שיש כלפי נפגעות תקיפה מינית. אנחנו נתקלים בקצה הקרחון כשהשופטים נופלים בלשונם ונותנים ביטוי למה שבליבם".

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי "בלהט הדיון נאמרו דברים ברוח זו. וכי לא היתה בהם כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס. השופט מתנצל על הדברים. הנהלת בתי המשפט תבחן את המקרה והשופט בדימוס יזומן לבירור בימים הקרובים".

ישעיה החל לכהן כשופט בבתי משפט השלום במחוז המרכז ב-1981. בהמשך עבר בבית משפט השלום ברחובות, לפני שהחל לכהן כשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב ב-1990.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.