חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

קרן המטבע הבינלאומית: "סביבה של ריבית נמוכה עלולה להזין עליות נוספות במחירי הדיור"

משלחת קרן המטבע הבינלאומית הגישה הבוקר מסמך ראשוני המסכם את עבודת המשלחת על כלכלת ישראל לשנת 2013. הדו"ח הסופי צפוי להתפרסם בחודש פברואר 2014.

בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, מזהירים היום בקרן המטבע כי סביבה של ריבית נמוכה עלולה להזין עליות נוספות במחירי הדיור. אם הם אכן ימשיכו להאמיר, "ראוי להדק עוד יותר את האמצעים המקרו-יציבותיים, ובפרט אלה שמגבילים ישירות את גודל המשכנתאות ואת הסיכון הטמון בהן. יש לשקול בנוסף העלאה זמנית של מס הרכישה על דירה שלא למגורים. אך הדבר החשוב ביותר הוא, שייעשו מאמצים מתואמים להקלת ההגבלות על צד ההיצע, לרבות דרך יישום המלצות ועדת הדיור".

הכלכלה הישראלית צומחת בקצב מתון, אומרים בדו"ח. קצב הצמיחה צפוי להישאר 3.5 אחוזים ב-2013, ולהתמתן מעט ל-3.25 אחוזים ב-2014. בניכוי השפעת הפקת גז בקנה מידה גדול, שיעור הצמיחה צפוי לעמוד בשנת 2013 על 2.5% בלבד.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד | צילום: רויטרס

כלפי חוץ, הסיכונים העיקריים מתקשרים לתקופה הממושכת של האטת הצמיחה באירופה ובארה"ב ולאכזבות מהצמיחה בכלכלות מתעוררות. כלפי פנים, הסיכונים כוללים המשך היחלשות הסקטור הסחיר, תיקון בשוק הדיור והתחדשות המתיחות הגיאופוליטית, שעשויות להשפיע על תפיסת סיכון המדינה. מנגד, הסיכויים לצמיחה מהירה יותר יכולים לנבוע מהאפשרות שתחול התאוששות מהירה מהצפוי של שותפות הסחר הגדולות של ישראל, והשפעות עקיפות על הצמיחה הנובעות מסקטור הגז.

"קיים צורך בהגברת חוסנה של המערכת הפיננסית לזעזועים. תיקון בשוק הדיור וההשלכות הקשורות לכך עלולים לפגוע באיכות הנכסים וברווחיות של הבנקים, וליצור סיכונים ליציבות הפיננסית. זאת ועוד, למרות התקדמות בטיפול בריכוזיות, עדיין נשקפים סיכונים לקיום הפיננסי של כמה מהתאגידים הממונפים הגדולים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן