חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

קרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה העולמית ל-3.1%

קרן המטבע הבינלאומיות הורידה היום את תחזית הצמיחה העולמית בפעם החמישית מאז השנה שעברה, בעקבות ההאטה בשווקים המתפתחים והדאגות סביב המיתון באירופה. בדוח לגבי מצב הכלכלה העולמית, הזהירה קרן המטבע כי הצמיחה העולמית עלולה להאט אם הנסיגה של הבנק הפדרלי בארה"ב מתוכנית ההרחבה הכמותית תביא לחשש בשווקים ותפגע בצמיחה במדינות מתפתחות.

קרן המטבע קיצצה את תחזית 2013 לצמיחה עולמית של 3.1%, שיעור דומה לשנה שעברה ומתחת לציפיות לצמיחה של 3.3% שנרשמו באפריל. היא הורידה גם את התחזית ל-2014 ל-3.8% אחרי שקודם לכן חזתה שהצמיחה תהיה 4%.


יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד | צילום: רויטרס

הקרן הורידה את תחזית הצמיחה ל-2013 בכל אחד מהדוחות הגדולים שפרסמה מאז אפריל 2012, אחרי שבתחילה חזתה צמיחה של 4.1% השנה, מה שמעיד על ההתאוששות האיטית של כלכלת העולם מן המשבר המתמשך. הקרן ציינה כי היא העריכה לא נכון את עומק המשבר באירופה, ולא ציפתה שארה"ב תבצע את הקיצוצים האדירים שהתרחשו בתקציב.

השווקים המתפתחים, אשר היוו מנועי הצמיחה המרכזיים להתאוששות העולמית, הוסיפו לתמונה העגומה בתחזית האחרונה. קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה למדינות המתפתחות ל-5%, כולל הורדת תחזית לסין, ברזיל, רוסיה, הודו ודרום אפריקה, המכונות BRICS.

אנליסט בכיר בגולדמן זאקס אמר בשבוע שעבר כי המשקיעים צפויים לשלם מחיר כבד בשל ההימור הגדול מדי על העולם המתפתח. "הסיכון להאטה ארוכה בצמיחה בשווקים המתפתחים גדל", נכתב בתחזית של קרן המטבע.

גם ארה"ב נחתכת

הקרן ציינה בדוח כי התנודתיות בשווקים היא תגובה זמנית לצמיחה האיטית יותר במדינות המתפתחות ולאי וודאות לגבי המועד שבו יחל הבנק הפדרלי לסגת מתוכנית רכישות האג"ח. "אם התנודתיות תימשך, פוטנציאל הצמיחה יהיה גרוע אף יותר", נכתב בתחזית.

קרן המטבע צופה כי גוש היורו יישאר במיתון השנה, ויתכווץ ב-0.6%, לפני שיתאושש מעט עם צמיחה של 1% בשנה הבאה. הקרן ציינה גם כי הגוש יהיה חייב לבצע פעולות מתואמות על מנת להחיות את הצמיחה הכלכלית.

הקרן חתכה גם את תחזית הצמיחה של כלכלת ארה"ב ל-1.7%, תחזית פסימית יותר מאשר סיפק הבית הלבן אתמול, לטענתה בשל תוכנית הקיצוצים החדה של הממשלה.

עם זאת, הקרן העלתה את תחזית הצמיחה ליפן ב-2% השנה על רקע תוכנית ההרחבה הכמותית במדינה, אשר הגדילה את הביטחון ואת הצריכה הפרטית. קודם לכן היא חזתה כי יפן תצמח ב-1.6%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן