Forbes Israel Logo

ראלי בשוקי איטליה בעקבות בחירתו של נפוליטנו לנשיא

ההערכות כי חודשיים של מבוי פוליטי סתום באיטליה הסתיימו להם, הניעו את השווקים הפיננסיים במדינה. זאת בעקבות בחירתו מחדש של ג'ורג'יו נפוליטנו בן ה-87 לנשיא, אשר עשויה על פי הדיווחים לקרב בין הצדדים הפוליטיים ולהאיץ את תהליך הרכבת הממשלה.

נפוליטנו הבהיר כי הוא מעדיף ממשלה חדשה על פני בחירות חדשות. זאת לאחר שהבחירות האחרונות בפברואר פיצלו את הפרלמנט לשלושה צדדים חלוקים ביניהם, מה שהותיר את הכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו כשהיא שרויה במאבק להיחלצות מהמיתון העמוק.

אנשי עסקים זועמים דחקו כבר בפוליטיקאים להתגבר על המחלוקות ולפעול כדי לבלום את גל פשיטות הרגל ואת האבטלה הגואה במדינה. "כעת השווקים זזים כי המנדט החדש לנפוליטנו מקטין את הסיכון לבחירות חוזרות וסולל את הדרך לממשלה", אומר סוחר מבוסס ממילאנו.

המדד העיקרי בבורסת איטליה, MIB FTSE, עלה הבוקר בעד 1.8%, מעל למדדים המקבילים בלונדון, פאריס ופרנקפורט. המניות איטלקיות היוו יותר ממחצית מהעליות הבולטות במדד המניות הכלל האירופי המוביל, בראשות חברת הביטוח ג'נרלי שעלתה ב-4%.

ג'ורג'יו נפוליטנו | צילום: רויטרס

 קואליציה רחבה?

נפוליטנו, הנשיא הראשון בהיסטוריה של איטליה שנבחר מחדש לכהונה שנייה, צפוי להסביר את האסטרטגיה שלו מאוחר יותר היום. מקור בארמון הנשיאות אמר לרויטרס כי נפוליטנו עשוי גם לקיים סיבוב התייעצויות מהיר שיתחיל מחר, או בכלל לדלג על פגישה עם מנהיגי המפלגות לאחר שכבר נפגש עם כל אחד מהם פעמיים מאז החל הקיפאון. "בהתחשב בתמיכה החזקה בנפוליטנו, סביר להניח כי תהיה תמיכה גם בקואליציה גדולה", נכתב באגרת ששלחה קרדיט סוויס ללקוחותיה.

אחדות דעים בין גושי המרכז-ימין והמרכז-שמאל באיטליה הובילה כאמור לבחירתו של נפוליטנו שלשום. התנועה האנטי ממסדית (5 הכוכבים) של הקומיקאי לשעבר בפה גרילו תמכה במועמד השמאל סטפאנו רודוטה, בטענה כי הבחירה בנפוליטנו מהווה ניסיון נואש של המפלגות המסורתיות להתחבר למוקדי הכוח.

"קואליציה פוליטית רחבה אינה מהווה גורם סיכון: יש למדינה גירעון תקציבי מוגבל והיא אינה זקוקה לתיקון תקציבי", אמר אלסנדרו ג'יאנסנטי, אסטרטג ב-ING. "כעת ינתן הדגש על מדיניות שתתמוך בצמיחה, ולא בצנע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.