Forbes Israel Logo

רגע לפני תערוכת הרכב השנתית בשנגחאי: לא תאמינו מה קרה ל"דוגמניות הרכב" המסורתיות

השבוע תיפתח בשנגחאי תערוכת הרכב השנתית המפורסמת אשר תהיה ה-16 במספר, וצפויה למשוך לעיר הענק הסינית עשרות אלפי מבקרים, אנשי מקצוע וראשי תעשיית הרכב בעולם כולו, כשלא פחות מ-2,000 חברות שונות יציגו במהלך הימים הקרובים. באופן מסורתי מגיעים לתערוכת הענק אנשי מקצוע וחובבים, אשר מבקשים להיחשף ראשונים לפיתוחים, לעיצובים ולטכנולוגיות החדישות ביותר אשר חושפות יצרניות הרכב הגדולות בעולם במהלך התערוכה.

אך כשתפתח התערוכה ביום ד' הקרוב, אלפי המבקרים אשר יסתובבו בין הדוכנים והביתנים השונים ויתרשמו מדגמי הרכבים הנוצצים אשר יוצבו בה, לבטח ישימו לב לשינוי אחד מהותי במיוחד: לראשונה מאז החלה תערוכת הרכב המפורסמת את דרכה, השנה לא תמצאו את "דוגמניות הרכב" המפורסמות אשר הפכו לאחד מסימני ההיכר של תערוכת הענק.

"דוגמניות הרכבים" הן דוגמניות אשר נשכרות במיוחד למהלך התערוכה, מולבשות בביגוד מינימאלי בלבד, נשענות על הרכבים השונים ומציגות אותן לראווה. השנה, כאמור, "דוגמניות הרכבים" לא יגיעו לתערוכת הרכב – שכן הממשלה הסינית הוציאה איסור חמור על שילובן של הדוגמניות בעלות הביגוד הפרובוקטיבי בתערוכה עצמה.

אז מה הביא את שלטונות סין להחליט על האיסור המדובר? למרות שקולות רבים כבר מברכים את האיסור, לא זכויות הנשים או חשש מפני החפצת גופן הוא שעמד בבסיס החלטת הממשל. גם סוגיות מוסריות ושאלות צניעות אינן הסיבה, לפחות על פי הדיווחים בכלי התקשורת הרשמיים במדינה. על פי אותם כלי תקשורת, הסיבה להחרמת "דוגמניות הרכבים" מהתערוכה השנה היא פשוטה: הן פשוט מאוד מסיטות את תשומת ליבם של המבקרים מן הרכבים עצמם.

"דוגמניות בתערוכות רכב מואשמות לא פעם כי הן מסיחות את הדעת בעקבות העובדה שכמות הבגדים שהן לובשות פוחתת בין תערוכה לתערוכה", נכתב בעיתון הנפוץ צ'יינה דיילי. "אותן נשים יפיפיות יכולות בקלות למשוך את קהל המבקרים, ולמנוע מלקוחות פוטנציאליים מלמקד את מלוא תשומת ליבם בכלי הרכב, שהם העניין לשמו הגיעו לערוכה", המשיכו.

"דוגמנית רכב" בשנגחאי, 2014. השנה היא לא תהיה שם | צילום: מתוך פליקר

קצב מכירות הרכבים בסין פוחת בהתמדה

החלטתם של השלטונות בסין לצאת למאבק באותה "הסחת דעת" של הלקוחות הפוטנציאליים היא אינה חסרת בסיס לחלוטין. בין אם אלו אכן דוגמניות הרכבים אשר "מסיטות" את תשומת לב הלקוחות ובין אם מדובר בגורמים אחרים לחלוטין, הרי שהנתונים היבשים מעלים תמונה אשר אכן צריכה להדאיג את ראשי סין, לפיה שוק הרכב במדינה, אשר נחשב כבר שנים לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק, נמצא בדעיכה. השוק עדיין צומח, אך שיעור הצמיחה מאט מדי שנה: לאחר שהגיע לשיעור דו ספרתי בשנים האחרונות, בשנה החולפת צמח שוק הרכב בסין ב-7% בלבד. על פי סיכום הרבעון הראשון של שנת 2015, צופים גורמים רשמיים במדינה כי שיעור הצמיחה השנה יעמוד בסך הכל על 3.9%.

כמובן שבין הצורך (המוצדק) של השלטונות להיאבק בהאטת הצמיחה בשוק הרכב במדינה לבין החרמת דוגמניות הרכבים בתערוכת הרכב המפורסמת של שנגחאי עובר מרחק לא קטן, ורבים מראשי תעשיית הרכב דווקא באים בטענות כי שלטונות סין משתמשים במצב השוק כתירוץ כדי לאכוף מהלכי "צניעות" אשר הפריעו לראשי המפלגה הקומוניסטית לכל אורך השנים. על פי הערכות שונות, כמה מחברות הרכב צפויות לנסות ולעקוף את האיסור – וגורמים בתעשיית הרכב כבר הזהירו כי חברות שונות ישלבו את הדוגמניות החשופות בתפקידים שונים בסביבת הרכב, דוגמת "סוכנות מכירות מיוחדות", לדבריהם. "ככל שהדוגמניות מושכות יותר, כך המותג נראה טוב יותר", הסביר לכלי התקשורת בסין מומחה בין לאומי ליחסי ציבור, אשר מכיר היטב את תעשיית הרכב. "זה כלל ידוע בתעשייה – כולם רוצים להפוך את המותג שלהם למפתה ככל הניתן".

בינתיים, החלטת השלטונות בסין מתקבלת ברחבי העולם ברגשות מעורבים. מחד, קולות רבים טוענים כי גם אם ההחלטה נובעת מהסיבות הלא נכונות, הרי שהתוצאה מבורכת – ותערוכת הרכב המפורסמת תוכל להתמקד בנושאים מקצועיים ולא בגופן של הנשים המקיפות את הרכבים. מנגד, אחרים טוענים כי מדובר בצעד "חשוך", וכי השלטונות במדינה עושים צעד בכיוונם של משטרים קומוניסטים וחשוכים אחרים, אשר מרחיק אותם עוד יותר מהמערב.

כך או אחרת, עובדה אחת נותרה ברורה: כשתיפתח התערוכה ביום ד' הקרוב, הרכבים הנוצצים יעמדו לבדם, ללא הדוגמניות החשופות אשר עמדו בסמוך אליהם באופן מסורתי. האם המהלך אכן יסייע לסין להתניע פעם נוספת את שוק הרכב במדינה? רק ימים יגידו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן