Forbes Israel Logo

רודפי הציורים: מדריך לאספן האומנות המתחיל

כשטוני גרינברג, מפתח נדל"ן קמעונאי בן 35, ומשפחתו עברו לפני ארבע שנים לבית בשטח של 650 מ"ר בקונטיקט, הוא החל למלא אותו באמנות. כיום תלויות שם יצירות שעושות שימוש באשליות אופטיות, שאספה סבתו בשנות השישים וגרינברג אוורר מקבורתן במרתף של אמו. כמו כן, תלויות שם גם יותר מתריסר עבודות אחרות שהוא קנה במחירים הנעים בין 300 דולר ל־10,000 דולר, שמהוות את תחילתו של אוסף פופ־ארט סוריאליסטי.

יצירות אלה כוללות תדפיסים במהדורה מוגבלת של האמנים הפיגורטיביים הסוריאליסטיים לורי ארלי ומארק ריידן, ושלושה פסלי פלסטיק מסדרת ״dissected companion״ של אמן הרחוב KAWS. גולת הכותרת שלו, שגם פרצה את מחסום ה־10,000 דולר, היא ״Flower Hairpins״ – ציור בגודל של 1.5 על 2 מטרים, בו מתוארת אסופית אסייתית מטופחת, מאת הצייר התאילנדי סאנג.

צידה לדרך

בין אם אתם צעירים ועברתם לבית חדש עם הרבה קירות למלא, ובין אם אתם הורים לילדים שעזבו את הקן ומחפשים לקשט את הדירה החדשה, החיפוש אחר אמנות יכול להיות מהנה, ועם קצת מחשבה, הרכישות אף יכולות להפוך לאוסף – אולי אפילו להשקעה.

גולת הכותרת. מתוך הציור של סאנג | באדיבות: Greenberg Van Doren Gallery, New York

 

למדו את השוק: איש העסקים ואספן האמנות, סרג' תירוש, ממליץ להתחיל בשלב הראשון עם קצת מחקר: ביקורים במוזיאונים, בגלריות וכן, גם בספרי ההיסטוריה של האמנות. בשלב הבא יש ללמוד ולהבין קצת יותר את שוק האמנות: מי השחקנים, מה חשיבותם ואיך הם משתלבים. אחת הדרכים לעשות זאת, לדבריו, היא דרך מכירות פומביות.

תקציב: גם אם התקציב שלכם נמוך, נסו לקנות את הטוב ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם. "חיפוש אחר מציאות, יכול להתברר כטעות", מזהירה איליין בנקס סטיינטון, מנהלת מכירות בבית המכירות דויל ניו יורק.

אספן האמנות בנו כלב, שמלקט אמנות ישראלית זה למעלה מיובל, ממליץ לקנות "רק מה שאוהבים". לדעתו, אם אתם לא מתרגשים מאמנות, עדיף שכלל לא תיכנסו לתחום ("השקעה זו לא, אבל אהבה -כן"). אם בכל זאת תרכשו יצירות מטעמי השקעה, כלב ממליץ לשכור יועץ מקצועי ואמין, ולרכוש יצירות בהתאם לעצותיו. "לא פעם, גם אנשים שהגיעו לרכישת אמנות מתוך חשיבה עסקית, נתפסים לכך ומגלים את הקו האישי שלהם", הוא אומר.

מיקוד: מומלץ לבחור תקופה שמדברת אליכם ולנסות לרכוש אוסף שמתאפיין בהמשכיות כלשהי. אל תתמקדו רק באמן אחד; השקיעו במגוון אמנים – כך גדל הפוטנציאל שאחד מהם אכן ימריא.

סטיינטון מספרת על לקוח אחד, שהתעקש לקנות בכל פעם את הדבר הכי זול שמצא. לאחר עשרים שנה שבהן ניזון מהקרקעית, יש לו כיום אוסף מעורבב של שאריות. לעומת זאת, להרולד פורצ'ר, גם הוא מנהל מכירות בדויל, היה לקוח שקנה רק עבודות אמריקניות אבסטרקטיות על נייר מהשנים 1945-1927. כעת, בסוף ימיו, הוא זכה להציג את האוסף שלו במוזיאון.

מתוך יריד הצבע האחרון: מקטע מיצירה של נטליה זרבוב

תירוש סבור כי הגדרת המכנה המשותף של אוסף היא ככל הנראה המשימה הקשה ביותר לאספן מתחיל. הקשר הזה בין היצירות יכול להיות תנועה מסוימת, טכניקה, נושא או תקופה. "לגיטימי, ואף צפוי, שהטעם ישתנה עם הזמן. לכן, כל אספן עשוי בבוא הזמן להפוך לסוחר קטן", הוא אומר.

לכו לסטודיו: כלב מציין כי יצירות שכבר הוכרו כחשובות או כטובות הן או יקרות מאוד, או שהן כבר במוזיאון. לכן, ככלל, הוא ממליץ ללכת לסטודיו של האמנים. "טייקון שרוצה לקנות היום פיקאסו, רוב הסיכויים שלא יצליח לשים יד על אחת היצירות הטובות שלו", הוא מנמק ומוסיף כי "אספנות זה עסק יקר".

פורצ'ר מוסיף, כי אספנים חדשים עשויים לחפש יצירות לא מוכרות של אמנים ידועים, עבודות של אמנים שנשכחו בעבר ונהנים היום מקאמבק, או של אמנים שהיו להיט בשנות השמונים ושעבודותיהם נמכרות בפחות מהמחיר שבו יצאו מהגלריה. "אין טעם לקנות קישוטים כשאתה יכול לקנות אמנות יפה", הוא אומר.

תירוש מעיד על עצמו כי הוא מעדיף להפנות את המשאבים שלו לאמנים צעירים: "במחיר של יצירה אחת של אמן מבוסס, אני יכול לקנות שלוש עבודות של אמנים צעירים. אז גם התרומה שלי לקידומם גדולה יותר". הוא מספר כי הוא מנצל את טביעת העין שלו ואת ניסיונו לצורך זיהוי עבודות שיכולות להפוך לאייקוניות. "אני מכיר את האמנים, עובד איתם, הם שולחים לי עבודות כל הזמן. זה ההבדל בין אספנות מקצועית למזדמנת".

הזמינו יצירה: יש לכם נקודה מסוימת בבית שברצונכם למלא וגם מצאתם אמן שאתם אוהבים, אבל הציור לא מתאים? שקלו להזמין ממנו עבודה. לדברי ג'ולי מוספר, מייסדת הגלריה ג'ולס פלייס בבוסטון, רבים מהאמנים שלה עובדים בסדרות, והם יציירו משהו דומה בגודל שונה תמורת תוספת של 10% עד 20%.

סעו בעקבות האמנות: תירוש מספר שכשמדובר באמנות למטרות השקעה, הוא נוהג לסייר ברחבי העולם ולרכוש, לעתים בעזרת שותפים, יצירות מאמנים מעט יותר מוכרים ומבוססים במדינות מתפתחות. הוא מתמקד ביוצרים שזיהה בהם פוטנציאל למכירה בשוק הבינלאומי, או כאלה שכבר החלו לממש חלק ממנו. במקרים אלה, מחיר היצירות גבוה בהתאם – אבל הסיכון, לדבריו, קטן יותר.

מתוך יריד צבע טרי האחרון: יצירה של מיכל גבע

מקומות שמומלץ לאספנים לפקוד, אם הם המחפשים משהו חדש ומעניין במחיר נמוך יחסית, הם ירידי אמנות. בדרך כלל, מציגים שם כמה מאות אמנים ועשרות גלריות, כולם תחת קורת גג אחת. שיחה עם בעלי גלריות ולעתים אף עם האמנים עצמם, תספק לכם שפע של מידע.

כמעט בכל עיר גדולה בארצות הברית מתקיים יריד אמנות. יריד האמנות היפה ביוסטון נערך ב־18-16 בספטמבר; ארט סן דייגו נערך גם הוא באחרונה; ארט שיקגו על המזח ייערך במארס 2012; כדי לנעוץ עיניים בקרם־דה־לה־קרם יש את יריד ארט באזל מיאמי ביץ' (ה־1 עד ה־4 בדצמבר), אירוע מקביל לארט באזל בשווייץ, שנערך ביוני; והרשימה עוד ארוכה.

בלי בושה: לכו למפגשי אמנות מובילים. "אמנות נתפסת כאקסקלוסיבית", מודה ג'ונתן לייב, מנהל מכירות בכריסטי'ס בעיר ניו יורק. מצד שני, הוא מתעקש שאפילו כריסטי'ס, שמכר בשנה שעברה ציור של רוי ליכטנשטיין מ־1964 עבור 42.6 מיליון דולר, פונה גם לאנשים עם תקציבים נמוכים יותר. לדבריו, במכירות "סוף העונה" שלהם נמכרות לצד יצירות במחיר של שש ספרות, גם כאלה שההכרזה עליהן נמוכה מ־20 אלף דולר.

המכירות הפנימיות של כריסטי'ס, הכוללות אמנות יפה לצד אמנות דקורטיבית וריהוט, נשלטות בידי מעצבים. אבל גם קונים פרטיים יכולים למצוא שם פנינים חבויות. במכירה הפנימית באוגוסט, למשל, הוערך ציור אימפרסיוניסטי של עץ ברוש מאת הצייר הרוסי־אמריקני, מישה אשכנזי,

ב־1,500-1,000 דולר, ונמכר ב־4,375 דולר. ציור טבע דומם של זר פרחים צבעוני של הצייר הצרפתי פייר למרשאנד, הוערך ב־1,200-800 דולר, ונמכר ב־675 דולר בלבד.

סיבוב גלריות: רובן המכריע של יצירות האמנות מאבדות מערכן ברגע שלוקחים אותן הביתה. לכן, כדאי לקנות כאלה שלא יימאסו עליכם. אם אתם קונים עבודה מאמנים מתפתחים, או אפילו מאמנים ידועים שעדיין חיים, לא בטוח שיהיה לזה שוק משני, מזהירה מוספר מג'ולס פלייס. "כדאי לכם לחשוב מה מושך אתכם מנקודת מבט אסתטית, לא מנקודת מבט של השקעה", היא אומרת.

אל תתייאשו: הלכתם לגלריה והמחירים בשמים? אל תאבדו תקווה. מלבד התצוגה על הקירות, יש עבודות זולות יותר מאחור, של אותם האמנים המציגים, וגם של אחרים. דורסי ווקסטר, מנהלת גלריית Greenberg Van Doren, הציגה את ציוריו הגדולים של סאנג בתצוגת 2009, בזמן שגרינברג רכש את הציור שלו. עכשיו יש לה סדרה של ציורים קטנים יותר של האמן שנמכרים ב־18 אלף דולר, וצבעי מים שנמכרים ב־6,000 דולר.


עשה ואל תעשה של בנו כלב:

1. לא לעשות רשימה ולמחוק ממנה כל אמן שרוכשים ממנו.

2. לא לרוץ לשמות הגדולים – סביר להניח שלא תוכלו לקנות יצירת מופת.

3. הקדישו זמן לתערוכות ולצפייה באמנות, כדי לגבש קו משלכם.

4. לא להתייחס למקום שבו תלויה העבודה.

5. טעו לפעמים. אין מה לעשות, זה שכר הלימוד, וכך זה בכל מקום.

סרג' תירוש ממליץ:

לא חסרות גלריות מקומיות לבקר בהן. האספן הוותיק, סרג' תירוש, מציע לאספנים המתחילים לבקר בגלריות מובילות כמו זומר, דביר, נגה, רוזנפלד, אלון שגב, ברוורמן וחזי כהן. לדבריו, אמנות ישראלית עכשווית מבוססת, אפשר למצוא בגלריות גורדון, גבעון וזימאק.

את מחפשי האמנות הישראלית הצעירה (כלומר, במחירים הכי נמוכים), הוא מכוון לגלריות שיתופיות כגון גלריית אלפרד, וכמובן לחממת האמנים שלו – ST-ART. אמיצי האספנים יכולים לפקוד גם תערוכות בוגרים של בתי ספר כמו בצלאל, המדרשה ואחרים.

כמו כן, מציין תירוש, כי חשיפה רוחבית מצוינת אפשר לקבל ביריד האמנות "צבע טרי" המתקיים מדי שנה, ובירידים ספציפיים. אם אתם מעוניינים להשקיע כסף רב באמנות בינלאומית, סעו לירידי האמנות הגדולים (כמו ארט בזל, FIAC ודומיהם) או השקיעו דרך קרנות ייעודיות. כך או כך, הוא ממליץ בחום להיצמד ליועץ מיומן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.