Forbes Israel Logo

רוצה לבד: האם קטלוניה תיפרד מספרד ותצא לעצמאות?

לא מכבר קטלוניה ידועה בייחודה ובשונותה משאר המדינות בחצי האי האיברי. זהו אותו המקום ממנו הפליג כריסטופר קולומבוס לגלות את העולם החדש, באותה התקופה בה ההנחה הרווחת הייתה שהעולם שטוח. זו אותה האדמה שהייתה ביתם של אמנים וארכיטקטים ייחודיים כמו פיקאסו, מירו וגאודי. אדמה שספגה מהלומות קשות במהלך מלחמת האזרחים בספרד ושלטון הדיכוי של העריץ פרנסיסקו פרנקו.

זהו אזור שיש לו שפה משלו (קטלאנית דומה במקצת לצרפתית), הרגלים, מסורות ושלטון משלו. רבים הם שמוצאים את ברצלונה כעיר שיש לבקר בה מאשר את מדריד (עיר הבירה שאינה חלק מקטלוניה). מדובר גם באזור המהווה את "המנוע הכלכלי" של המדינה. ב-2014 קטלוניה הייתה אחראית ל-19% מהתמ"ג של ספרד וליותר מ-25% מהייצוא שהכניס למדינה 12 מיליארד דולר.

ברצלונה היא אחד מערי הנמל המובילות באיחוד האירופי בהתייחס לכמות הסחורה שהיא מייצרת ומספקת. קטלוניה עצמה היוותה את היעד המרכזי של יותר מרבע מהסך הכולל של תיירים שביקרו במדינה שעמד על 75 מיליון.

לאור כל אלו, אין זה מפתיע שהרעיון של יציאה לעצמאות תלוי באוויר מזה זמן מה.

האם קטלוניה תצא לעצמאות? | צילום: Fotolia

מורידים את הכפפות

סערה בבית המשפט בה מדריד טענה שמדובר בצעד המנוגד לחוק מצד קטלוניה, לא הפחידה את האחרונה. המאבק בין שתי הערים החזקות התעצם והוביל למשאל עם לא חוקי בתחילת החודש, בו 43% (בערך 2.3 מיליון מצביעים) קטלונים בחרו ברוב של 90% לצאת לעצמאות.

באזורים מסוימים במדינה, משאל העם הוביל למהפכה ואלימות החלה לפרוץ ברחובות. חיילים ספרדים ניסו להרגיע את המפגינים הקטלונים, ופצעו כ-900 איש. המאבק הזה הרחיב את החזית בין מדריד לברצלונה, בצורה שלא נראתה כמותה מאז מלחמת האזרחים בספרד.

המאבק האלים מסמל אסון עבור יחסי הציבור של נשיא ספרד, מריאנו ראחוי: שוטרים חמושים מתנגשים עם מפגינים אזרחיים בלתי חמושים בסצנה שנראית מ"מלחמת הכוכבים". איש עסקים בריטי בשם ג'ונתן, שחי ועובד במדריד בתשע שנים האחרונות אמר בראיון כי "ראחוי נראה כמו דוב שהתעורר מתרדמת החורף שלו חודש מוקדם מדי.

השיטות והפעולות שלו הן מהעבר – ונראה שהוא שכח שהיום יש לכולם טלפונים סלולריים. בינתיים, הבדלנים ניצלו את המצב בצורה צינית וחכמה".

נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון וממשלתו, איימו להכריז על עצמאות, והוסיפו כי אם ממשלת ספרד תתפוס את השלטון הקטלני, מדריד תבצע "טעות שתשנה את הכל".

מלך ספרד, פליפה השישי, ניסה להתערב ופנה לאזרחים בשידור חי, וקרא להם להתאחד. הוא טען כי המארגנים פועלים "מחוץ לחוק".

ניהול נשיאותי כושל

"הוא חיזק בצורה מסיבית את התנועה הבדלנית", ממשיך לספר איש העסקים הבריטי. "ראחוי גרם לניכור בקרב בעלי בריתו הטבעיים, והסיכון הוא שאפילו אנשים מתונים יותר, שאינם בדלנים בקטלוניה, יתחילו להטיל ספק אם להישאר תחת מדריד זו אכן התשובה עבורם".

ההפרדה כבר אינה נראית אפשרות רחוקה, ואם היא תקרה קטלוניה תעמוד בפני אתגרים רבים. אחד האתגרים הוא החוב הציבורי של קטלוניה, אשר כעת מסתכם ביותר מ-35% מהתמ"ג. ממשלת קטלוניה חייבת כ-95 מיליארד דולר לממשלת ספרד. קטלוניה גם תאבד את הגישה לקרן ההלוואה הלאומית על ידי מדריד ולא תוכל לסייע לאזורים שאינם מסוגלים ללוות בשווקים הבינלאומיים.

המצב לא היה צריך להגיע לכדי זה. לראחוי היו אפשרויות פעולה שהתעלם מהן לטובת ירידה כבדה לאלימות.

ראחוי. היה יכול למנוע את המצב? | צילום מסך מיוטיוב

כפי שאומר איש העסקים הבריטי ג'ונתן, ראחוי יכול היה "לאפשר משאל עם, ולהתעקש על השתתפות מינימלית ומצביעים בינלאומיים". או, כפי שציין ג'ונתן, הוא יכול היה לקרוא לאחדות עצמו בנאום בשפה הקטלאנית, ולהצביע על המסורות התרבותיות של ספרד ועל המגוון שגורם למדינה כולה להיות חזקה יותר מסכום חלקיה. נדוש? אולי, אבל יכול להיות שזה היה גורם להרבה פחות אלימות מאשר שליחתם של החיילים.

לא ברור מתי או אם אף יתקיימו צעדים רשמיים משני הצדדים, אם כי במדריד יש התנצלות על הפצועים באלימות בעקבות משאל העם. אלפי הפגנות לאיחוד פרצו ברחבי ספרד מאז משאל העם הקטלאני; האזורים האוטונומיים האחרים של ספרד, כמו הבאסקים, נשארו שקטים, וגם האיחוד האירופי, אבל הוא לא יוכל בטווח הארוך להימנע מלהתערב בנושא של אזורים המבקשים עצמאות ממדינותיהם אבל לא מאירופה. כל זה יכול לצייר את המפה של אירופה מחדש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.