Forbes Israel Logo

רוצים להפוך לאנשי עסקים מצליחים? קראו יותר רומנים

ההורים שלי היו משוכנעים שתואר ראשון באמנויות הוא המפתח להצלחה בחיים. הם טענו שלא משנה מה עושים אחר כך ובאיזה מקצוע בוחרים – עריכת דין, אדריכלות, ניהול או כל דבר אחר, רקע בספרות יפה והבנה בסיסית ברוחב היריעה של ההיסטוריה האנושית והתרבות יספקו את הבסיס הטוב ביותר ללימודים בעתיד וליכולת לתקשר היטב עם אנשים אחרים. בעיקרון, הסכמתי איתם. אמנם המקצוע הראשי שלי בקולג׳ היה מוזיקה, אבל קראתי באובססיביות, בעיקר סיפורת והיסטוריה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לא מזמן נתקלתי בכתבה נהדרת בבלוג HBR של אן קריימר, The Business Case for Reading Novels (ההצדקה העסקית לקריאת רומנים), שדנה במחקרים מרתקים התומכים בדיוק במה שטענו הוריי. (גילוי נאות: אן היא גיסתי. נראה שמדובר באמונה המשותפת לכל בני המשפחה).

קריאה מגבירה את היכולת ליצור יחסים חיוביים עם אנשים | צילום: ingimage/ASAP

בכתבה היא מצטטת מחקרים המראים כי קריאת סיפורת מגבירה את האינטליגנציה הרגשית של האנשים: המודעות המדויקת שלהם לעצמם ולאחרים, ויכולתם ליצור מערכות יחסים חיוביות עם אחרים בהתבסס על ניהול התגובות של עצמם.

נהניתי לקרוא זאת, לא יכולה לומר שהופתעתי. במשך שנים רבות שמתי לב שמנהלים שאותם אני מאמנת, שקוראים רק ספרות עיונית, נוטים להיות יותר דו־ממדיים בדרך שבה הם תופסים אנשים אחרים ומצבים; דומה שיש להם פחות אפשרויות לבחור מתוכן כשהם מקבלים החלטות או פותרים בעיות.

תהיתי בנוגע לביצה והתרנגולת בהקשר זה: האם אנשים שקוראים הרבה הם מלכתחילה אנשים שרואים יותר גוונים של אפור ושל ניואנסים בחיים, או שמא הקריאה היא זו המאפשרת להם להבחין ביותר צבעים מאשר שחור ולבן?

המחקר שמצטטת אן פותר את הסוגיה: נראה שקריאת סיפורת משפרת את הרגישות למצבים אנושיים מורכבים ואת היכולת להעריך אותם; היא מספקת "ארגז כלים״ עשיר יותר של הבנה, שממנו אפשר לבחור כשמקבלים החלטות ובונים מערכות יחסים. ככל שהחיים העסקיים שלנו הופכים מורכבים יותר, מהירים יותר, היררכיים פחות ותלויים יותר ביכולתנו להיתמך בסובבים אותנו – ארגז כלים מסוג זה הופך גורם מכריע עוד יותר בהצלחתנו.

אז אם אתם מרגישים שאתם מתבטלים כשאתם יושבים במרפסת בסוף השבוע ומחזיקים ביד את "קן הקוקיה״ או את "מאהבה של ליידי צ׳טרלי״ – אתם יכולים להיות רגועים ובטוחים שייתכן כי אתם משפרים את סיכוייכם להצלחה עסקית ממש ברגעים אלה. הוריי יהיו גאים בכם.

הכותבת היא שותפה מייסדת של חברת פרוטיאוס אינטרנשיונל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.