Forbes Israel Logo

ריבית גבוהה לכו-לם?

חמש שנים לאחר שהרשות לניירות ערך הניחה את אבן הפינה להשקת קרנות כספיות בישראל, הענף מקבל השנה חיזוק משמעותי מכיוון המפקח על הבנקים, שקובע כי דין מלווה קצר מועד (מק״מ) וקרן כספית כדין פיקדון בנקאי: החל מ־2013, חל איסור על גביית דמי משמרת של ניירות ערך על נכסים. הצעד הזה מעמיד את הקרן הכספית כאלטרנטיבה המובילה בישראל לחוסכים שמעוניינים בהשקעה סולידית מאוד. 

קרן כספית היא קרן נאמנות המשקיעה בנכסים הסולידיים ביותר לטווח קצר, ונחשבת תחליף לפיקדון בנקאי קצר מועד (פק״מ). מדיניות ההשקעה של קרן כספית מוגבלת למשך חיים ממוצע (מח״מ) של כלל נכסיה – עד 90 יום, ובאיכות הנכסים המותרים להשקעה. מדובר בעיקר בפיקדונות בנקאיים, תעודות פיקדון ג׳מבו ואג״ח לא צמודות של ממשלת ישראל לתקופות קצרות.

בניגוד לפיקדון רגיל, שבו היקף ההשקעה משפיע על גובה הריבית שיקבל החוסך, היתרון המהותי בהשקעה בקרן כספית היא שאין בה אפליה ושכל המשקיעים בה זוכים ליהנות מהיתרון לגודל של הקרן. באופן כללי, קרנות כספיות מקבלות על פיקדונות ריבית ג׳מבו, שקרובה מאוד לריבית בנק ישראל (1.75% כיום). כלומר, חוסך שברשותו 10,000 או 50 אלף שקל ייהנה מריבית מקסימלית בקרן הכספית במקום ריבית של כחצי אחוז בפיקדון הבנקאי. 

חשוב לציין שלמוצר זה יש חלופה והיא המק״מ, שמונפק על ידי בנק ישראל. היתרון בהשקעה במק״מ הוא ששיעור התשואה המגולם בו מקורב לריבית בנק ישראל. עם זאת, שני החסרונות הבולטים במק״מ ביחס לקרן כספית הם עלויות הקנייה והמכירה, שעלולות לנגוס ב־0.2%־0.3% מהתשואה השנתית וכן המיסוי הנומינלי המוטל על המשקיע הפרטי. 

חיסכון במיסוי

בדומה לפיקדון בנקאי ולהשקעות לא צמודות אחרות, נדרש משקיע במק״מ לשלם מס של 15% על רווחיו, מבלי להתחשב בשיעור העלייה באינפלציה במהלך תקופה ההשקעה. השקעה במק״מ שמגלם תשואה שנתית ברוטו של 2%, צפויה להניב למשקיע פרטי ממוצע תשואה נטו של 1.4%־1.5%. 

לעומת זאת, בקרן כספית שמוגדרת כקרן נאמנות פטורה (רוב קרנות הנאמנות בישראל נכללות בהגדרה זו) ישלם המשקיע שיעור מס של 25% על הרווח הריאלי שהשיג במהלך תקופת ההשקעה. כלומר, במידה שהתשואה בקרן עמדה על 2% וקצב האינפלציה באותה תקופה עמד על שיעור זהה, המשקיע לא ישלם כלל מס. במידה שקצב האינפלציה עמד על 1.6% למשל, שיעור שנרשם בפועל במהלך שנת 2012, המשמעות היא שהשקעה בקרן כספית הניבה למשקיע הפרטי תשואה נטו של 1.9%. 

חשוב להזכיר שעד לתחילת השנה האזרחית החדשה, בה הוחל האיסור לגביית דמי משמרת על קרנות כספיות ומק״מ, חלק מהמשקיעים בנכסים אלו נאלצו לשלם עמלה בשיעור של 0.4%־0.8% כדמי משמרת. כאמור, חסם זה הוסר השנה, וכעת יכול ציבור החוסכים לבדוק היכן מושקעות יתרות הנזילות שלו ולהסיט את הכספים לעבר האלטרנטיבה המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן