Forbes Israel Logo

רפורמת התקנים של משרד הכלכלה: "נוריד מחירי עשרות מוצרים ב-10%"

משלמים מחיר גבוה על על אבקת כביסה? לפחות על פי משרד הכלכלה, זה עתיד להשתנות: שר הכלכלה נפתלי בנט הודיע היום כי יאשר במסגרת חוק ההסדרים את רפורמת "לתקן את המחירים" – במסגרתה יושוו התקנים הישראליים במוצרים נרחבים במלואם לתקנים הבינלאומיים – לצורך הגברת התחרות והוזלת מחירים.

בין המוצרים שמחירם עתיד לרדת ניתן למנות אבקות כביסה, נעליים, שטיחים, משקפי שמש, ברזי מים, כיורים, מדיחים, מקלחונים, אריחי קרמיקה, מנורות, מנעולים לדלתות, אופניים, משחקי שולחן לילדים ועוד.

במצב הקיים כיום, מוצרים רבים המיובאים מחו"ל חייבים, על מנת לקבל תקן ישראלי, לפתוח קו ייצור מיוחד למוצרים הישראליים בניגוד המוצרים המיוצרים לשאר העולם. הדבר מקשה מאד על היצרנים, וכתוצאה מכך – ישנן חברות המקימות קו מיוחד לישראל ומשיתות את עלויות הייצור המיוחדות על הצרכן הישראלי – וישנן חברות שמוותרות על השוק הישראלי ובכך מקטינות את התחרות למוצר, במה ששוב מתגלגל לבסוף על הכיס של הצרכן הישראלי.

הרפורמה, שנחשפת לראשונה היום, תיערך על פי משרד הכלכלה במסגרת תיקון ל"חוק התקנים" שיכנס לתוקפו במסגרת חוק ההסדרים. התיקון, מסבירים במשרד הכלכלה, יביא להקלה ניכרת בכניסת מוצרים מהשוק הבינלאומי לישראל ויוזל את הליך היבוא – ובכך יוזלו מוצרים רבים בשיעור של עד 10%, בהם משקפי שמש, נעליים, אופניים, מוצרי טואלטיקה ועוד.


שר הכלכלה, נפתלי בנט | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף, יקטין החוק את "הקנס הכפול" המוטל על הצרכן בתשלום עבור שני מכוני תקנים שונים באותה הרמה. החוק אמור לאפשר הקטנת מגוון מוצרים שלגביהם יש צורך באישור של מכון התקנים והאישור יועבר למשרד הכלכלה והממונה על התקינה, הליך שיוזיל את עלות היבוא ויכניס יבואנים נוספים שיגבירו את התחרות ויתרום להוזלת יוקר המחייה.

בנוסף, הדבר יגרום לכך שהיבואן לא יצטרך לשלם פעמיים למכון תקנים (הן לישראלי והן למכוני התקנים בעולם) ויקל משמעותית על יבואנים קטנים לעמוד בעומס העלויות המשולמות למכון התקנים הישראלי.

"זהו צעד חשוב במטרה שהצבנו לעצמנו להוריד את יוקר המחייה לצרכן הישראלי ולהסיר חסמים בדרך לתחרותיות במשק", מסר שר הכלכלה נפתלי בנט. "אנו מקווים שבסוף התהליך הרפורמה תורגש בכל כיס. אין שום סיבה שמוצר כמו משקפי שמש, שעבר תקן בינלאומי ממדינה כמו אוסטרליה, לא יכול להגיע לארץ ולאפשר תחרות הוגנת לצרכן הישראלי. גם אבקת כביסה היא מוצר יומיומי, והוזלה שלה, יחד עם מוצרים נוספים תוריד את יוקר המחיה. אימצנו ונמשיך לאמץ תקנים מהמתקדמים בעולם ובכך נפתח את השוק הישראלי לתחרות הוגנת שתאפשר לגם לצרכן הישראלי להנות ממנה".

"עם הוזלת הליך היבוא עבור היבואנים, אנו מצפים מהיבואנים לגלגל הוזלה זו על הצרכנים", המשיך בנט, "וכך מצד אחד הצרכן ירגיש את התחרות והשפעתה הן במגוון המוצרים והן במחירם ומצד שני בטיחותו לא תפחת".

במשרד הכלכלה מעריכים כי "גורמים בעלי אינטרסים כלכליים" ינסו לעצור את הרפורמה שתוזיל את המחירים בטענות הנוגעות בבטיחות ובפגיעה ביצרנים הישראליים, ומדגישים מראש כי מדובר בתקנים בינלאומיים מחמירים ביותר, וכי הפיקוח על המוצרים בשווקים יגדל פי 4 ממה שהיה בעבר. בנוסף יחויבו העסקים, יבואנים וספקים, לדווח לממונה על התקינה, על מוצרים שיש לגביהם ספק ולו הקל ביותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.