Forbes Israel Logo

רשת העכביש של עמק הסיליקון: מנהל ההשקעות שכל יזם חולם להכיר

בהיררכיה הקיימת כיום בעולם ההשקעות, הברוקרים (הסוחרים במניות) נמצאים אי שם בתחתית המארג החברתי. עשרות אלפי ברוקרים פועלים כל העת ומתחרים ביניהם, בתקווה להצליח להתדפק על דלתם של ה"כרישים" הכבדים יותר בעסק אשר יממנו עסקאות, ירכשו מניות, ישקיעו בחברות צעירות – ויגזרו קופון שמן בהרבה ביחס לזה הזניח אשר יזכו הברוקרים לשמור לעצמם (או לפירמה בה הם עובדים).

אך בין כל עשרות אלפי הרוקרים הפועלים כיום בארה"ב ומתחרים אלה באלה, בולט במיוחד סיפורו של דאבש מאקאן – אשר מיקם את עצמו בשנים האחרונות במרכזה של רשת ענפה ואקסקלוסיבית אשר כוללת כמה מהאנשים העשירים ביותר בעמק הסיליקון, ואשר הפכה אותו לאחד האנשים שכל יזם מתחיל רוצה להכיר.

מאקאן בן ה-41 הוא בן למשפחה הודית אשר נולד בדרום אפריקה, ועבר לארה"ב לאחר שסיים את לימודיו. בצעד אמיץ ומאוד לא שיגרתי, הוא החליט לקחת את הניסיון הרב אשר צבר לאורך השנים בהן עבר כברוקר כפירמה היוקרתית "גולדמן זאקס", ולהקים קרן השקעות פרטית, סודית – ואקסקלוסיבית במיוחד. גם גורמים המעורים בפעילותו מתקשים להגדיר אותו: הרוב הסכימו כי הוא נמצא על קו התפר הדק שבין יועץ השקעות, מנהל כספים, מנהל אישי – וחבר. וכשכמה מעשירי העולם משתכנעים, משקיעים מאות מיליוני דולרים ונותנים לו לנהל את ענייניהם – זה בהחלט הוכח כצעד משתלם.

ה"רשת" של מאקאן: (צילום מסך)


מהראשונים לתמוך בצוקרברג

אין ספק כי המקפצה הגדולה עבור מאקאן הגיעה בדמותו של יזם צעיר אשר פגש במשרדי גולדמן זאקס בשנת 2004. שמו של היזם הצעיר היה מארק צוקרברג – שבדיוק חיפש משקיעים להמשיך ולפתח את הרשת החברתית אשר הקים, ואשר בדיוק זכתה לשם "פייסבוק". מאקאן טיפח רבות את הקשר האישי ביניהם, והמשיך לייעץ ולסייע לצוקרברג גם מעבר לשעות העבודה. 

כיום, צוקרברג הוא גדול המשקיעים בקרן של מאקאן (העונה לשם "אייקוניק"). וכשאחד המיליארדרים המפורסמים בעולם הצטרף, הגיעו עוד רבים ממקריו הקרובים: כך הצטרפו לסוכנות גם שותפיו להקמת פייסבוק דסטין מוסקוביץ ושון פרקר, כשברבות הימים הצטרפה גם שיל סנדברג (יד ימינו של צוקרברג בניהול הרשת). אליהם ניתן להוסיף את אחד ממיסדיי טוויטר ג'ק דורסי, מייסד לינקדין רייד הופמן, וגם תעשיינים מובילים מתחומים נוספים בשוק האמריקאי, לרבות ראשי תעשיית הברזל במדינה.

כיום, כוחו האמיתי של מאקאן אינו טמון ביכולות הייעוץ שלו (גם לא ביכולות הניהול האישי שלו, למרות שגורמים שונים מעידים כי הוא כבר מילא טפסי ההרשמה לבתי ספר עבור ילדיהם של לקוחותיו – ואפילו רכש טבעת אירוסין עבור אחד מהם). כוחו המשמעותי ביותר כיום נעוץ ברשת הלקוחות אשר הקים סביבו – רשת אקסקלוסיבית במיוחד, אשר מאגדת כמה מהאנשים העשירים ביותר בעולם – ושווה הרבה מאוד כסף.

צילום: thinkstockphotos

מאקאן פועל בצורה מאוד פשוטה. בנוסף לשירותי הייעוץ והניהול אשר הוא ממשיך להציע גם כיום, הוא נוהג לקשר בין מיזמים מסקרנים במיוחד, אשר הוא מזהה כפוטנציאל השקעה ממשי, לבין המשקיעים השונים החברים באותה רשת מדוברת. לכן יזמים מתחננים שיסכים להיפגש איתם – שכן אם יסכים להציג אותם בפני רשת מכריו, סיכוי סביר שהם יצאו מרוצים. גם הלקוחות עצמם נהנים מהמיזמים אשר מגיעים אליהם באופן בלעדי, ומאקאן עצמו נהנה מהאפשרות להתלוות כמשקיע נוסף, לצד ההשקעה ה"כבדה" של המיליארדרים השונים.

לאט לאט, על פי ההערכות, גם הוא והקרן בראשה הוא עומד מרוויחים סכומי כסף מרשימים במיוחד. וכך, עיקר פעילותו נותרת מאחורי הקלעים: הוא אמנם מנהל את השקעות הקרן באופן אישי ומוביל סבבי גיוס גדולים, אך עיקר הפעילות נותר לחשוף ולהציג את היזמים השונים בפני חבר מכריו – המפורסמים והעשירים במיוחד. יזם אשר צלח את המשוכה והצליח לחדור למעגל של מאקאן – בהחלט יכול להיות מרוצה. מכאן, הדרך עשויה להיות קלה ומרופדת בהרבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן