Forbes Israel Logo

שגריר ישראל ברוסיה לשעבר: "לרוסים אין יכולת ומשאבים להפוך למעצמת על, אך הרצון קיים"

עם כל הכבוד למזרח התיכון ובעיותיו, הקונפליקט המשמעותי והחשוב ביותר בעולם כיום הוא המתח המתמיד בין המזרח והמערב, או אם תרצו סימני החיים המחודשים שמראה המלחמה הקרה. לא מדובר בעניין חדש, אך התפרצות המחאה האחרונה באוקראינה סביב התרחקותה מהאיחוד האירופי לטובת הפטרונית הגדולה מהמזרח, מרכזת בשבועות האחרונים את תשומת הלב אל הנושא.

אתמול חתמו רוסיה ואוקראינה על הסכם שיתוף פעולה כלכלי, במסגרתו תכסה רוסיה 15 מיליארד דולר מחובה של שכנתה, ובנוסף תמכור לה גז למשק האנרגיה שלה במחיר הנמוך בכ-33% מהתעריף המקורי. צבי מגן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ושגריר ישראל לשעבר ברוסיה ובאוקראינה מתאר זאת כ"מתנה רוסית על התנהגות למופת של אוקראינה". בעוד שהעסקה היא על פניה בשורה נפלאה למשק האוקראיני הנמצא על סף פשיטת רגל, מדובר למעשה בהסכם שיכבול את אוקראינה לרוסיה ויצמצם משמעותית את יכולתה לחבור למדינות אירופה כאלטרנטיבה לתמיכה כלכלית, ולברית נאט"ו כחלופה לתמיכה אסטרטגית ביטחונית. כעת, כאשר רוסיה מחזיקה בידיה את השאלטר למשק האוקראיני, נראה כי השפעתה הפוליטית והכלכלית על קייב תהפוך חזקה עוד יותר.

זהו בדיוק המצב ממנו חוששים עשרות אלפי המפגינים הממלאים את רחובות קייב בשבועות האחרונים ודורשים את התקרבות מדינתם אל המערב. האמריקאים כך נראה גם הפעם "בולעים את הצפרדע, כפי שעשו בעבר, אבל לא לאורך זמן" מסביר מגן.


רוסיה "קונה" את אחיזתה באוקראינה. פוטין ויונקוביץ' | צילום: רויטרס

רוסיה, המנסה לבנות מחדש את מעמדה כמעצמה כלכלית וצבאית, מנסה בשנים האחרונות לגבש סביבה ברית חדשה ישנה שתכלול את מדינות המשטר הסובייטי לשעבר ותשמש כקונטרה לאיחוד האירופי, לכלכלת ארה"ב ולכלכלת סין המתחזקת והולכת. העברת אוקראינה לצידה, הוא צעד מרכזי בתוכנית זו בהתחשב בעושר משאבי הטבע האוקראיני וב-46 מיליון אזרחיה.

העיתונאי והסופר האמריקאי דוויד פרום טען במאמר שכתב לאחרונה עבור CNN כי רוסיה ללא אוקראינה היא מדינה חזקה, אך לא מעצמת על. אבל מה באמת תהיה ההשפעה של ספיגתה של אוקראינה אל חיקה של רוסיה? האם בסיומו של תהליך כזה רוסיה תהיה מעצמת על?

לפי נתוני הבנק העולמי, אוכלוסיית רוסיה ואוקראינה ביחד מונות קצת פחות מ-200 מיליון איש, לעומת כ-300 מיליון בארה"ב ויותר מחצי מיליארד באיחוד האירופי. אם בוחנים את התמ"ג הפערים גדולים עוד יותר וגם ההוצאה על ביטחון מראה פער משמעותי לרעת רוסיה-אוקראינה, לעומת ארה"ב והאיחוד האירופי.


למוסקבה אין את המשאבים, אך יש את הדרייב לחזור למעמד של מעצמה | צילום: רויטרס

כלומר רוסיה רחוקה מלהגיע אל הנתונים של מתחרותיה מן המערב, גם אם מכללים כחלק ממנה את אוקראינה. "לרוסיה אין יכולת ומשאבים כדי להפוך למעצמת על, אך בהחלט יש לה את הרצון ואת הדרייב", אומר מגן. הכלי העיקרי אותו היא מנסה להקים כבר מספר שנים הוא האיחוד האירו-אסיאתי שיכלול 15 מדינות בקווקז ובאסיה המרכזית, ובראשן אוקראינה.

אך זו לא הזירה היחידה בה רוסיה משחקת תפקיד. "בכל גזרה של פעילות בין לאומית חשובה, רוסיה חייבת להופיע ולהשפיע, מול ארה"ב". גם כאשר אין בכוחה להשפיע, עצם התערבותה והשמעת קולה, מחזקים את מעמדה בעולם וממקמים אותה קרוב יותר למעמד של מעצמה. כך קורה גם במזרח התיכון, כפי שהיה ניתן לראות בשיא המשבר בסוריה.

עבור ישראל, אומר מגן, אין מדובר בהכרח בסיטואציה מאיימת. "לישראל יש עניין ביחסים טובים עם רוסיה, כמו גם עם מדינות שונות באיחוד האירו-אסיאתי העתידי שרובן מוסלמיות, ויכולות לשמש כפתח לשיפור יחסיה של ישראל עם העולם המוסלמי".


ההפגנות ידעכרו ויתחדשו שוב בשנה הבאה | צילום: רויטרס

באוקרינה מעריך מגן, ימשכו בימים הקרובים פרפורי גסיסה אחרונים של המחאה עד לדעיכתה וחידושה בסבב נוסף בשנה הבאה. ומה יעלה בגורל אוקראינה? "קשה לומר. יש רבדים שונים בחברה האוקראינית. חלקם מעוניינים בהתקרבות או אפילו באיחוד עם רוסיה וחלקם מתודלקים על ידי גורמי מערב לחתרנות נגד השלטון הנוכחי, כך שכל האפשרויות פתוחות- החל מסיפוח לרוסיה, דרך התפרקות ועד הצטרפות אל האיחוד האירופי ונאט"ו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.