Forbes Israel Logo

שובו של הבאט-מוביל: האם מכוניות מעופפות הן התגלמותה של התחבורה העתידית?

נראה כי השמיים העתידיים הולכים להיות די צפופים. יוראי וקוליק וסטפן קליין, מחברה הסלובקית AeroMobil חשפו בפסטיבל החלוצים שנערך בווינה את מה שהם מכנים "המכונית המעופפת המתקדמת בעולם". המכונית מעוצבת בסגנון חדשני ולצדיה זוג כנפיים מתקפלות, אבל מה שבאמת חשוב לדעת לגביה הוא כי בעזרתה תוכלו לגמוע 692 ק"מ בטנק דלק אחד בלבד. לדברי הממציאים, עתידה של המכונית, או שמא המסוק, להשתלב כחלק בלתי נפרד בתנועת הכביש הרגיל, אך באותו הזמן תוכל המכונית לנחות ולהמריא בכך שדה תעופה ברחבי העולם.

'האירו-מוביל' לא הגיעה כרעם ביום בהיר, בפסטיבל בווינה נחשף האב טיפוס השלישי שלה, כאשר הבדיקות הראשונות בנושא נעשו כבר באמצע שנות ה-90 והרעיון הרומנטי של המכונית המעופפת ישן אפילו יותר.

החברה זיהתה שלושה שווקי יעד אפשריים למוצר המיוחד: אנשים אשר עובדין במרחק של מעל 200 קילומטר מביתם, אנשי עסקים שאינם מעוניינים בבזבוז זמנם בתורי הצ'ק-אין בשדות התעופה והחשובים ביותר – התושבים של מדינות דלות בתשתיות מטוסים.
מאתיים מטר בעבור המראה וחמישים לנחיתה, זה כל מה שה'איר-מוביל' צריכה בכדי לעוף – היא אינה זקוקה לשדות נחיתה ארוכים או שירותים אחרים.

בעוד שהרעיון של כלי טיס אישיים הוא מאוד אטרקטיבי הוא נושא בחובו גם מספר בעיות. אם המכונית הופכת לפופולרית, היא תשנה לחלוטין את הדרך שבה אנשים נעים ממקום למקום ואת מערכת היחסים שלנו עם השמיים, שעד כה הם אחד מהמקומות היחידים שלא זוהמו על ידי נוכחות אנושית. רעש, זיהום ותאונות דרכים אוויריות – כל אלו בעיות שיהיה צורך למצוא להן פתרון.

הקוק-פיט | צילום: מתוך אתר החברה

אך כל אלו לא הולכים לעצור את החדשנות. מלבד ה'אירו-מוביל' ישנן חברות רבות אחרות הפועלות במרחב זה. האיחוד האירופאי עצמו עובד על פרויקט דומה הנקרא myCopter, המתמקד בעיצוב של מכונה המשולבת באדם המבוססת על אינטואיטיביות ודורשת הכשרת טייס.

חוקרים מאמינים כי על המטוסים האישיים הללו להמריא ולנחות בצורה אנכית בכדי למזער את דרישות השטח. בנוסף כלים אלו יטוסו בגובה נמוך יחסית לאורך מסדרונות טיסה שנקבעו מראש, על מנת להקל על עומס 'בכבישי השמיים'. חברה גרמנית בשם E-Volo מפתחת אב טיפוס, הנקרא Volocopter והוא מתבסס על הנחות אלו.

צילום: מתוך אתר החברה

מה שבטוח הוא שהפופולריות של המטוסים האישיים האלו תהיה תלויה בתג המחיר שיונח על גבם. המטוס הגרמני צפוי לעלות 250,000 יורו ואילו הגרסה האמריקאית תעלה 279,000 דולר. באשר ל'איר-מויבל'? עוד לא נקבע המחיר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.