Forbes Israel Logo

שופכות אור: טביעות רגל אנושיות בנות 3.6 מיליון שנה התגלו בטנזניה

לפני 3.6 מיליון שנה, קבוצה של קופי האדם אפרנסיס יצאה לטיול. לפני 40 שנה, צוות שהובל על ידי הפלאואנתרפולוגית הידועה מרי ליקי, מצאה את העקבות של ההומיניניים האלו באתר בטנזניה שנקרא לאטאולי. ובשבוע שעבר, בפעם הראשונה מאז התגלית של ליקי, חוקרים מצאו טביעות רגל חדשות מאותו אתר, אשר חושפות פרטים נוספים על חיי האינדיבידואלים באותה קהילת אוסטרלופיתקוסים.

המחקר הזה, שפורסם בז'ורנל eLife על ידי צוות חוקרים מטנזניה ואיטליה, נבנה על בסיס המחקר שנעשה על טביעות הרגל בלאטאולי שהתגלו ב-1976. העקבות האלו, שנמצאו באזור שנקרא אתר G, מייצגות שלושה אינדיבידואלים ומספקות את אחת מהראיות הישירות הראשונות לכך שבני אדם הלכו זקופים לפני 3.6 מיליון שנה. למרות שהראייה הזו מדהימה, היא מוגבלת.

העקבות שהתגלו בטנזניה | צילום: יוטיוב

ב-2015, במרחק 150 מטר בלבד מאתר G, פידליס מאסאו מאוניברסיטת דר א-סאלאם והקולגות שלו גילו ממצא במקרה. בזמן שהם סקרו את אזור לאטאולי והעריכו את האפשרות שהוא ישמש כאתר למוזיאון, הם נתקלו במשהו בבור שהם לא נתקלו בו במשך עשורים שלמים – טביעות רגל משני בני אדם קדמונים "חדשים".

טביעות הרגל מהאינדיבידואלים האלו, באתר שכונה S, נמצאו באותה שכבת אפר כמו טביעות הרגל מאתר G, אשר יחד מייצגות כעת חמישה אינדיבידואלים. אחד מעורכי המחקר, ג'אקופו מוגי-צ'צ'י מאוניברסיטת פירנצה, היה נלהב לגבי הממצא החדש מאחר ומשמעותו היתה מידע רב יותר. "כעת יש לנו סדרה חדשה של מידע כמותני", הוא הסביר, "וצעדים ומרחקים ביניהם שיכולים לסייע לנו להבין כמה גדולים היו האינדיבידואלים האלה".

צוות החוקרים מנקה את הטביעות באתר S | צילום: יוטיוב

תוצאות האומדנים של גודל הגוף מהצעדים והמרחקים בין ביניהם היו מפתיעות כאשר הושוו לאינידיבידואלים אחרים מאתר G. אחד מהפרטים באתר S היה גדול משמעותית – בערך 1.6 מטר גובה בהשוואה לפרטים האחרים שהיו בגובה 1.4 מטר ופחות. אפשר בוודאי להסביר את הטווח הזה בגדלים של האוסטרלופיתקוסים באמצעות הבדלי מין, כאשר הזכרים גדולים במידתם מהנקבות. לצורך ההשוואה, הפרט הזכרי מאתר S גבוה בחצי מטר מהאוסטרלופיתקוסית המפורסמת ביותר, "לוסי".

לפני 3.6 מיליון שנה, האדמה בוודאי היתה יבשה וטרופית, כך שזה היה מקום שכיח להסתובב בו. הומיניניים לא היו היצורים החיים היחידים באזור הזה, כפי שאחד מעורכי המחקר, מרקו צ'רין מאוניברסיטת פרוג'ה, מסביר: "הסביבה כולה מכוסה לחלוטין בטביעות רגליים של בעלי חיים". הוא מתאר מעל ל-500 טביעות רגל מיצורים קטנים בגודל פרה (שדומים לאנטילופה דיקדיק), אך גם צבאים, ג'ירפות, קרנפים וארנבות, שמעלים באוב נוף עמוס ושופע בחיים.

תגליות כמו זו מהוות השראה לדמיון ומתחילות למלא פרטים על חיי האדם הקדמון בלאטאולי. כעת, החוקרים יכולים להגיד בביטחון שהאזור הזה הכיל חמישה אינדיבידואלים מגדלים ומינים שונים שהלכו על אותה אדמת אפר רטובה, בזמן שכולם היו מוקפים בקהילה מגוונת של בעלי חיים. ממצאים כמו זה הם לא רק חיוניים עבור ההבנה כיצד הומיניניים נעו בסביבה שלהם, אלא גם עבור ההבנה כיצד הבדלים בגודל בין מינים התפתחו. מעבר לכך, צ'צ'י אומר, הממצא הזה מהווה השראה ייחודית ברמה האנושית. "אנחנו יכולים לחזות במקום בו קרובי המשפחה הקדמונים שלנו בילו בהליכה פרהיסטורית, ולהבין את חיי היומיום של המינים האלו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.