Forbes Israel Logo

שושלת דונלד: על התחנות שרשם טראמפ במשך 33 שנות הופעתו ברשימת 400 עשירי ארה"ב

דונלד טראמפ הוא ללא ספק אחת הדמויות המסקרנות ביותר שידע המרוץ לנשיאות ארה"ב מאז ומעולם. איש העסקים כבר נהנה מתארים כמו "מיליארדר" ו"כוכב טלוויזיה", ולהם הוא מקווה להוסיף אחד נוסף ויוקרתי במיוחד- "נשיא ארה"ב". בדרך הוא עוד צריך לזכות בבחירות הפנימיות של המפלגה הרפובליקנית ולהצליח לשכנע את הציבור האמריקאי כי הוא לא רק גימיק – משימה קשה במיוחד, גם לאדם שכבר הספיק לפשוט את הרגל ולשוב לגדולה כשהוא חזק ואהוב מתמיד.

את דרכו של טראמפ לאורך השנים ניתן לבחון, בין היתר, על פי השתתפותו בדירוג 400 האנשים העשירים ביותר בארה"ב – אחד הדירוגים היוקרתיים והמפורסמים ביותר של מגזין פורבס אשר מתפרסם מדי שנה כבר עשרות שנים. בחינת אותו דירוג מגלה כי הפעם הראשונה בה נכלל טראמפ בדירוג היוקרתי הייתה כבר לפני 33 שנים – בשנת 1982. טראמפ נכלל אז ברשימה ביחד עם אביו פרד, כשהשניים חלקו הון אשר הוערך על ידי המגזין ב-200 מיליון דולר. באותה שנה החלה גם מסורת נוספת מלבד הופעתו של טראמפ בדירוג: מסורת לפיה בכל שנה ושנה טראמפ מתלונן כי הערכת השווי אשר מפרסם המגזין נמוכה בהרבה מהונו האמתי. כבר בשנת 1982, כאמור, טען טראמפ כי 200 מיליון דולר הם נתון "רחוק מהמציאות" – וכי ברשותו למעלה מ-500 מיליון דולר.

התחנה הבאה בדרכו של טראמפ ברשימה המדוברת הגיעה בשנת 1988, אז הוא הוגדר לראשונה כ"מיליארדר", עם הון בגובה מיליארד דולר. גם באותה שנה נמשכה המסורת שהזכרנו, וטראמפ טען כי ברשותו נכסים בהיקף 3.74 מיליארד דולר.

שנתיים לאחר מכן, בשנת 1990, חווה טראמפ על בשרו את אחת ההתרסקויות המדוברות ביותר בארה"ב כשפשט את הרגל, התגרש מאשתו איבנה בהסכם גירושים יקר ומתוקשר – ונפלט אל מחוץ לרשימה היוקרתית. במשך 6 השנים הבאות טראמפ בנה את עצמו מחדש – ובשנת 1996 שב אל הרשימה, עם הון מוערך בגובה 450 מיליון דולר. באותה שנה טראמפ ביצע כמה מהעסקאות המדוברות ביותר בארה"ב, כשרכש את זכויות ההפקה והשידור של תחרויות מלכת היופי האמריקאית ומלכת היופי העולמית. תגובתו לפרסום, אגב, הייתה: "אתם חושבים שזה כל מה שיש לי? רק הכספים שאני משקיע בשוק המניות גבוהים יותר".

התחנה הבאה: הבית הלבן? טראמפ | צילום: thinkstockphotos

בשנת 1999 התגרש טראמפ פעם נוספת, הפעם מאשו השנייה מרלה, אך הסכם מקדים הגן עליו במקרה זה – והסכם הגירושין עלה לו 2 מיליון דולר בלבד. במהלך אותן שנים טראמפ הכפיל את הונו פי כמה, ובשנת 1999 כבר הוערך הונו על ידי המגזין ב-1.6 מיליארד דולר. שנתיים לאחר מכן הוא פתח את "מגדל טראמפ" בניו יורק, והונו כבר הוערך ב-1.8 מיליארד דולר. הפעם תגובתו הייתה מפויסת בהרבה, כשאמר: "המספר האמיתי הוא 5 מיליארד, אבל אם אתם לא רוצים לכתוב את זה – זה בסדר". הונו של טראמפ המשיך לצמוח, ובשנת 2004 כבר הוערך על ידי המגזין ב-2.6 מיליארד דולר (באותה שנה, אגב, עלתה לאוויר התכנית "המתמחה" בכיכובו). שנתיים לאחר מכן (2006) הוא השיק את מותג הוודקה הנושא את שמו, והונו כבר הגיע ל-2.9 מיליארד דולר. בשנת 2012 הגיע הנתון ל-3.1 מיליארד.

השנה, כאמור, הגיע השלב הבא בתחנות חייו של המיליארדר הססגוני – כשהודיע על עזיבתו את תכנית "המתמחה" ועל ריצתו לתפקיד נשיא ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית. הונו מוערך כעת על ידי המגזין ב-4.5 מיליארד דולר, אך גם סכום שיא זה לא מספק אותו. "כמובן שהמספרים שלכם שגויים", הוא הגיב לפרסום האחרון וטען כי "המספר המקורי גבוה בהרבה מ-10 מיליארד דולר".

אז האם בקרוב איש העסקים, המיליארדר וכוכב הטלוויזיה יוכל להוסיף לדי שמו גם את התואר "נשיא ארה"ב", או שמא הוא ישוב לככב ברשימות בזכות עסקיו המשגשגים, לבצע עוד ועוד עסקאות מתוקשרות ולנסות ולהגדיל את הונו אף יותר? בארה"ב וברחבי העולם כולו ממתינים מיליונים לגלות. דבר אחד בטוח: לא משנה באיזה תפקיד הוא יהיה, טראמפ ימצא את הזמן להלין על הערכת השווי שלו, ולטעון כי ברשותו סכום גבוה בהרבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן