Forbes Israel Logo

שיא של כל הזמנים: יתרות המט"ח זינקו לכ-80 מיליארד דולר

יתרות מטבע החוץ של ישראל זינקו בחודש שעבר ב-1.38 מיליארד דולר והגיעו ל-79.9 מיליארד – שיא של כל הזמנים, כך פרסם היום בנק ישראל.

הגידול ביתרות נובע מרכישות מטח של 835 מיליון דולר, ושערוך של 886 מיליון דולר בעקבות התחזקות היורו בשוקי חו"ל . מנגד קוזז הגידול בשל העברות הממשלה לחו"ל בגובה 288 מיליון דולר והעברות למגזר הפרטי בגובה 50 מיליון דולר.

מאז פרש הנגיד סטנלי פישר פחתו רכישות המט"ח החריגות, ורוב הרכישות בוצעו במסגרת התכנית לצמצום השפעת הגז הטבעי. רוב רכישות המט"ח ברבעון השלישי (1.4 מיליארד דולר) בוצעו במסגרת זו. סכום הרכישות בתכנית זו הגיע ל-255 מיליון דולר בחודש יולי, 290 מיליון בחודש אוגוסט ו-235 מיליון דולר בחודש ספטמבר. עוד 600 מיליון דולר נרכשו בחודש ספטמבר כדי לעצור ירידות חדות בשער הדולר.

שיא של כל הזמנים. יתרות מט"ח של 80 מיליארד דולר | תמונה: שאטרסטוק

"תכנית הרכישות מהווה כלי נוסף במדינות שער החליפין של בנק ישראל. כמו בעבר ימשיך הבנק לרכוש מט"ח במקרה של תנודות חריפות בשער החליפין בניגוד לתנאים הכלכליים הבסיסיים, או כששוק המט"ח אינו מתפקד כיאות", אומרים בבנק ישראל.

יצוין כי רכישות המט"ח לא הצליחה עד כה לעצור את התחזקות השקל, עקב מתקפה של ספקולנטים זרים על שוק המט"ח הישראלי. למרות הרכישות המשמעותיות, מאז חודש אפריל השנה, צנח שער הדולר לרמה נמוכה של כ-3.53 שקלים. גם הפחתת הריבית בסוף ספטמבר לא הועילה ושער הדולר ממשיך לדשדש באזור ה-3.50 שקלים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.